الگوریتم فرشنس : گوگل برای رتبه بندی سایت ها در لیست نتایج موتور جستجوی خود ، از الگوریتم های زیادی استفاده می کند.یکی از آنها، الگوریتم freshness گوگل است. هدف این الگوریتم، نمایش بروز ترین و تازه ترین محتوا در صفحه نتایج جستجو است.

چه کارهایی باید انجام دهیم تا سایتمان برای الگوریتم فرشنس بهینه سازی شود؟

  • محتوای جدید به صفحات وبسایت خود اضافه کنید
  • زمان انتشار مقاله را به آپدیت کنید

چرا الگوریتم Freshness به وجود آمد؟

به صورت صعودی روند تولید محتوا در حال پیشرفت بوده و هست.

در سال 2010 پیش‌بینی شده بود که میزان محتواهای تولید شده، تنها در سال 2017، بیشتر از اطلاعات تولید شده در 5 هزار سال قبل از آن باشد!

خودتان فرض کنید گوگل چطور می‌خواهد دقیقاً مطلب مفید و مورد نظر کاربر را در بین این‌همه اطلاعات و محتوای موجود، به دست او برساند؟


گوگل برای نمایش بهترین نتیجه به مخاطبان خود، الگوریتم‌های زیادی (از جمله کبوتر، مرغ مگس‌خوار، پاندا، پنگوئن و …) را به وجود آورده و به‌روزرسانی می‌کند.

ما را در الگوریتم مرغ مگس خوار نیز همراهی کنید

الگوریتم‌هایی که بر روی مواردی مثل:
  • اعتبار سنجی سایت
  • کپی نبودن محتوا
  • پی بردن به محتوای بی کیفیت
  • و غیره

متمرکز هستند؛ اما این موارد باز هم کافی نبودند. یک مثال میزنم. فرض کنید که شما به دنبال دانلود یک کتاب درسی برای فرزند خود در سطح وب هستید.

آیا میخواهید در زمان جستجو عبارتِ «کتاب فارسی پنجم دبستان»، با سایتی مواجه شوید که کتاب فارسی نوشته شده در سال 1387 را به شما نشان می‌دهد؟

آیا در این صورت کپی نبودن، کیفیت بالای آن و اعتبار سایت به شما کمک می‌کند؟ ابداً.

در واقع، الگوریتم Freshness برای حل مشکل مخاطبان در مواجهه با محتواهای قدیمی به وجود آمد!

یعنی، وظیفه Freshness، افزایش رتبه محتواهای جدید به نسبت محتوای قدیمی میباشد.

توسط این الگوریتم است که پس از جستجو عبارتِ «کتاب فارسی دبستان» در گوگل، به جدیدترین نسخه چاپی این کتاب در رتبه‌های نخست نتایج دست پیدا میکنید.


چگونه سایت خود را برای الگوریتم Freshness سئو و بهینه کنیم؟

الگوریتم Freshness فقط بر روی موضوعات Top و خبری متمرکز نیست و امکان دارد انواع محتواهای دیگر را نیز دچار تغییرات خود کند.

اما هدف نهایی این الگوریتم هم مثل دیگر الگوریتم‌های گوگل، نمایش محتوای مفیدتر و پربارتر و به کاربر است.

پس دلیل نمی‌شود که اگر محتوای شما سال پیش منتشر شده باشد، دیگر نتواند با محتواهای جدید رقابت کند .

پس در ادامه به معرفی نکات بهینه سازی محتوای قدیمی و جدید برای الگوریتم تازگی گوگل می‌پردازیم.

محتواهای خود را آپدیت کنید تا فرشنس با شما دوست باشد

اولین نکته که برای بهبود جایگاه محتوا و رقابت با صفحات جدید دارای اهمیت است آن هم در دنیای سئو و البته زیر نظر Freshness، به‌روزرسانی محتوا است.

شما باید مطمئن شوید که محتوایی که در صفحات سایتتان موجود است، اکنون نیز برای کاربر مفید هستند.

محتوای قدیمی شما در مورد رئیس جمهور ایران، زمانی برای کاربر مفید است که مطلب موردنیاز را به او ارائه دهد.

در این صورت می‌توانید مطلب قبلی را در صفحه نگاه داشته و در مورد رئیس جمهور جدید، توضیحات کاملی را بیان کنید.

حالا رقابت با شما حتی با استفاده از محتوای جدید هم سخت می‌شود.

به این نکته توجه داشته باشید که منظور از به‌روزرسانی محتوا، فقط اضافه کردن یک خط متن، کد، برچسب و یا یک تصویر نیست.

برای مثال اگر شما مقاله‌ای با موضوع آموزش یک نرم‌افزار فتوشاپ نسخه 2018 نوشتید، پس از انتشار نسخه 2019 این برنامه،

باید مقاله را با توجه به تغییرات نسخه جدید نرم‌افزار آپدیت کنید.

نکته: به هیچ‌عنوان در به‌روز رسانی محتوا افراط نکنید! شاید به‌روز رسانی‌های بی‌مورد باعث شود که ارتباط متن با کلمه کلیدی موردنظر شما کاهش پیدا کند،

و در نهایت باعث کاهش رتبه شما شود.

در انتشار محتوای جدید سریع باشید تا با freshness دوست شوید

برای اینکه محتوای شما به رتبه‌های بالای گوگل برسد، باید در انتشار آن سرعت به خرج بدهید. این الگو را در محتواهای خبری به خوبی شاهد هستیم.

برای نمونه، زمانی که عبارت «الگوریتم جدید moz» که مربوط به تغییرات ناگهانی سایت moz بر روی الگوریتم های سنجش اعتبار دامنه بود را سرچ کنید،

می‌بیند سایت‌هایی که از دیگر رقبا سریع‌تر در مورد این اتفاق خبر و مقاله نشر داده اند، رتبه بالاتری در نتایج دارا هستند.

پس تا جایی که امکان دارد در زمینه فعالیت خود، به‌روز باشید و محتواهای خبری و دیگر محتواها را به سرعت منتشر کنید.

انتشار سریع محتوا یکی از نکاتی است که موفقیت بیشتر شما در مواجهه با الگوریتم freshness و سئو سایت را در پی دارد باشد.

علت آغاز آپدیت الگوریتم freshness چیست؟

انتظار میرفت که در سال 2017 انسان داده های بیشتری نسبت به 5000 سال گذشته ایجاد می کند،

روندی که در حال حاضر بعد از گذشت آن زمان نیز چند سال است ادامه دارد و گوگل هم به سوی ارائه خدمات بهتر، در دسترس بودن بیشتر و محتوای جدیدتر می رود.

هنگامی که این داده ها و رشد محتوا را منحصر به فرد و با سطح جدید عبارات در گوگل ترکیب می کنید،

اولویت محتوای جدید و مدیریت محتوا در فهرست جستجوی گوگل به طور کامل مشخص می شود.

مقاله ای که در سال 2012 منتشر شد نشان داد،

16 تا 20 درصد عبارات سرچ شده در روز عباراتی کاملا جدید هستند که پیش از آن هرگز از گوگل پرسیده نشده اند که البته این عدد در حال حاضر حدودا به 15 درصد رسیده است.

هدف اصلی آپدیت این الگوریتم تاکید بر اهمیت تازه بودن مطالب است که با قسمت هایی مانند:

  • آخرین اخبار،
  • رویدادها،
  • سیاست،
  • افراد مشهور
  • و سایر موارد همراه است،

به طور کل می توان گفت در بخش هایی که مخاطب می خواهد به جدیدترین اطلاعات دسترسی داشته باشد الگوریتم Freshness اهمیت پیدا میکند.

چه سایت هایی تحت تاثیر الگوریتم فرشنس قرار می گیرند؟

بین 6 تا 10 درصد از عبارات جستجو در سطح قابل توجه ای تحت تاثیر الگوریتم Freshness قرار گرفتند،

اما یک سوم کل عبارات (35 درصد) به صورت محدود دچار تغییر شدند.

بر اساس آمار جستجوها برندگان الگوریتم Freshness شامل:

  • سایت های خبری،
  • پورتال های ویدئویی،
  • سایت های تجاری
  • و همینطور وب سایت های برند شده

و معروف برای گوگل، این نوع سایت ها معمولا محتوای جدید خود را به طور منظم روی سایت میگذارند،

و نرخ کلیک CTR بالایی را دارا هستند.

یک صفحه وب در زمان شروع کار خود تازه یا fresh به حساب می آید که به با گذشت زمان تازگی خود را از دست داده و نمره مربوط به این مسئله کم می شود.

نمره جدید بودن مطلب و تازگی می تواند محتوا را برای برخی عبارات جستجو بهبود ببخشد، اما با قدیمی شدن مطلب این نمره نیز از دست می رود.

تاریخ شروع معمولا به زمانی گفته می شود که گوگل برای اولین بار از وجود این صفحه باخبر می شود،

از جمله هنگامی که Googlebot برای اولین بار یک صفحه را ایندکس می کند و یا لینکی را میابد.

فاکتورهای ترافیک می توانند سیگنال های الگوریتم freshness تلقی شوند،

زمانی که گوگل لیستی از نتایج جستجو را به مخاطبان می دهد، نتایجی که کاربران انتخاب می کنند و مدت زمانی که در هر صفحه می گذرانند، به عنوان شاخص تازگی و freshness برای گوگل محسوب میشود.

به عنوان نمونه اگر مخاطبان به طور مستمر روی یکی از نتایج در پایین لیست کلیک کنند و زمان بیشتری را درگیر این مطلب باشند،

به گوگل این مسئله القا می شود که مطلب مناسب و جدید است.

تغییر در انکر تکست anchor text کاهش ارزش لینک ها را باعث می شود

اگر با گذشت زمان موضوع یک صفحه به میزان قابل توجه ای تغییر کند، منطقی به نظر می رسد که انکر تکستی که به آن صفحه اشاره میکند نیز تغییر کند.

برای نمونه اگر دامنه ای در مورد مسابقات اتومبیل رانی خریداری کنید، سپس محتوایی مربوط به پخت و پز در صفحات آن قرار دهید،

انکر تکست ورودی شما هم به با گذشت زمان از اتومبیل به آشپزی تغییر پیدا میکند.

در این مورد امکان دارد گوگل این مسئله را بپذیرد که سایت شما به قدری دچار تغییرات شده که اکنون از انکر تکست قدیمی است نمیشود،

و پیوندهای قدیمی را به طور کامل بی ارزش در نظر می گیرد.

نکته باید به آن توجه شود این است که در به روز رسانی یک صفحه بیش از حد از متن اصلی منحرف نشوید که در این صورت ممکن است لینک های موجود در صفحه بی ارزش شوند.

البته مسئله تازه بودن و freshness همیشه تاثیرگذار نخواهد بود. برای برخی مطالب و عبارات جستجو هر چه مطلب قدیمی تر باشد، برای گوگل دارای اعتبار بیشتری خواهد بود.

در آپدیت مطالب سایت فقط نباید هدف تان کسب رتبه بهتر و ترافیک بیشتر در سایت باشد زیرا که با این هدف به زودی ناامید خواهید شد.

در پایان باید به این نکته اشاره کنم که شما با گوگل فرشنس google freshness این توانایی را دارید که رتبه های وب سایت خود را تغییر دهید و مورد توجه الگوریتم فرشنس قرار بگیرید.


گوگل سه نوع نمایش در الگوریتم Freshness را تقویت کرده است :

۱-روند، آخرین رویدادهای جستجو که به احتمال زیاد به محتوای قدیمی که تنها چند دقیقه از منتشر شدن آن می گذرد

۲- رویدادهایی که بطور دائم نشان داده شده اند

۳- بروز رسانی محتوا مانند بررسی محصول که به احتمال زیاد می تواند بروز رسانی یا آخرین بررسی برای آن باشد.

عوامل تازه بودن محتوا از نظر گوگل:

  • عوامل متفاوتی وجود دارد که به کمک آنها Google تازه بودن یا نبودن محتوا را مشخص می کند.
  • تغییر محتوا
  • تعامل خوب با مخاطب
  • بک لینک جدید
  • زمان انتشار / آخرین زمان اصلاح شده
  • وجود کلمات کلیدی که جدبد بودن آن را نمایش می دهند.

روشی که گوگل برای تعیین شادابی استفاده می کند استفاده از الگوریتم Quality Descepts Freshness (QDF) است.

هدف اصلی آن این است که تصمیم بگیرد چه زمانی کاربران اطلاعات جدید می خواهند و چه وقت آنها این اطلاعات را نمی خواهند.

الگوریتم QDF وقتی یک موضوع پرطرفدار ایجاد یک وزوز می کند یا وقتی که در جستجوهای خاص افزایش می یابد ، الگوریتم به کار می رود.

برای تعیین این ، Google نظارت می کند:

  • اخبار گوگل
  • روند جستجوی جستجو – به ویژه هر گونه افزایش موضوعات خاص
  • وبلاگ ها

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست