آر اف پی در سئو چیست؟ راهنمای کامل RFP در SEO و روش نوشتن آن
چطور برای پروژه سئو یک RFP بنویسیم؟ اصلا آر اف پی چیست؟ دقت کنید که اصطلاح RFP در SEO مخفف عبارت Request For Proposal (درخواست طرح پیشنهادی) است. و شما بعنوان یک سئوکار، باید برای شروع یک پروژه SEO از آر اف پی استفاده کنید.
اگر نیاز به یک RFP برای پروژه سئوی خود دارید، بجای گشتن در کلی وب سایت و در نهایت کلی سوال بی جواب، این مقاله را تا انتها در زودسئو مطالعه کنید تا کامل نیازتان براورده شود.
فایل RFP در سئو چیست؟
اگر شما بعنوان کارفرما به دنبال یک شرکت سئو هستید تا بهینه سازی وب سایت شما را انجام دهد، نیاز است که درخواست خود را در قالب یک سری سوالات و پرسش هایی مطرح کنید تا آرانس های سئو پاسخ آنها را به شما بدهند. از آنجا که شما فرصت بررسی کامل یک آژانس سئو را ندارید؛ با بررسی RFP های شرکت های مختلف میتوانید آن شرکت ها را بر اساس معیار های مختلف با هم مقایسه کنید و در نهایت بهترین شرکت سئو را برای وب سایت خود انتخاب کنید.
و با استفاده از RFP دیگر ترسی از اصطلاحات و مفاهیم سئو نخواهید داشت حتی اگر در سئو تازه کار باشید. و با استفاده از فایل RFP سئو، شما فرایندی را طی کرده اید که جلوی بسیاری از چالش های بعدی را خواهد گرفت.
بررسی یک آژانس سئو می تواند یک کار جامع باشد. گذراندن فرآیند سئو RFP به شما این امکان را میدهد که پیشنهادات شرکتهای مختلف را جمعآوری کنید و آنها را در کنار یکدیگر بر اساس معیارهای از پیش تعیینشدهای که تعیین کردهاید مقایسه کنید. این به شما امکان می دهد آگاهانه ترین تصمیم را برای وب سایت خود بگیرید.
اما خب ممکن است بگویید که یک فایل RFP چه ویژگی هایی دارد و چه سوالاتی باید در آن مطرح شود و چه اطلاعاتی را باید درخواست کرد؟ پس ادامه متن را مطالعه کنید.
RFP در سئو دقیقاً چیست؟ WHAT IS AN SEO RFP EXACTLY
اگر در زمینه سئو RFP ها تازه کار هستید، آنقدرها که برخی افراد تصور می کنند پیچیده نیستند. به طور خلاصه، آر اف بی سئو به شما امکان می دهد پیشنهادات آژانس های متخصص در سئو را بررسی کنید. به این ترتیب، می توانید ببینید کدام شرکت بهترین شرایط را دارد و بهتر پیشنهادات را مطابق میل خود تنظیم کنید.
این پیشنهادات همچنین به شما به عنوان یک مشتری اجازه می دهد تا تصمیم بهتری بگیرید. به این ترتیب، وقت خود را با شرکت هایی تلف نمی کنید که حاضر به توافق اصولی یا کار حرفه ای با شما نیستند.
چرا از یک قالب RFP برای سئو استفاده کنیم؟
در RFP شما باید سوالات باکیفیت بالا مطرح کنید، سوالاتی که به خوبی درباره آنها فکر کرده اید؛ زیرا پاسخ های آنها به خوب بودن سوال بستگی دارد. و با استفاده از الگویی استاندارد، این اطمینان را دارید که پاسخ هایی با کیفیت دریافت میکنید. و از سوالات بی ارزش اجتباب میکنید.
با استفاده از RFP در سئو این اطمینان را دارید که برداشت هر دو طرف یکسان است، چونکه اطلاعات را به طور واضح و روشن ارائه میکند. و مسائلی مانند برداشت نادرست از بین میرود. بخصوص در زمینه هزینه های کار، میزان کاری که انجام میشود و همچنین نتیجه کاری که تحویل داده میشود. در یک RFP اصولی، نباید ناحیه خاکستری ای وجود داشته باشد، به این معنی که چیزی مبهم و بدون توافق نباید بماند.
با استفاده از یک تمپلیت یا الگوی RFP درست، نه تنها در زمان شما صرفه جویی میشود بلکه در بلند مدت باعث صرفه جویی در هزینه های شما نیز مشود. و باید به نوعی تنظیم شود که یک پیشنهاد جامع به شما ارائه کند.
در یک آر اف بی برای سئو چه مواردی را باید پوشش داد؟ 5 موضوعی که باید حتما پوشش دهید
یک RFP باید شامل سوالات مختص کسب و کار و حوزه کاری باشد، اما تعدادی پرس و جوی عمومی وجود دارد که به شناخت شما از شرکت مربوطه کمک میکند؛ پس باید در خصوص شرکت سئو سوالاتی مطرح شود.
شرکت سئو یا کمپانی مربوطه
اینکه آیا شما با شرکت مربوطه آشنایی دارید و تاریخچه آن را میدانید یا خیر؟ در یک RFP باید این اطلاعات را کسب کنید:
- تاریخچه شرکت بصورت خلاصه
- برای برقراری ارتباط به چه کسی باید مراجعه کنید
- آدرس شرکت، ایمیل و شماره تماس آن
- میزان درامد سالانه شرکت
- تعداد شعبه ها و کارمندها
همچنین میتوانید در خصوص مشتری های قبلی آنها نیز سوال بپرسید، مثلا اینکه سئو به مشتری های قبلی آنها چه کمکی کرده است؟ یا تجارب موفق سئو آنها چه بوده است؟
رویکرد یا Approach
در این بخش هدف اصلی شما، مشخص کردن استراتژی سئو می باشد. در RFP سئو، باید سوالاتی در خصوص رویکرد یا استراتژی کاری و کل فرایند سئو بپرسید. یا در خصوص روشهای جدید سئو سوال کنید.
همچنین در حوزه رویکرد، شما بهتر است در خصوص سئوی موبایل و سئوی محلی نیز سوالاتی مطرح کنید زیرا در قرن 21، که عصر گوگل و رسانه های اجتماعی است اکثر مردم از تلفن همراه یا موبایل خود برای جستجو در اینترنت استفاده میکنند. بنابراین داشتن استراتژی هایی برای سئوی موبایل مهم است.
بحث طراحی سایت و توسعه سایت شما نیز میتواند بر نتیجه کارتان تاثیر بگذارد. بنابراین در این بخش بپرسید که تیم آنها میتوانید سایت شما را نیز مدیریت کند یا خیر.
ابزارها یا Tools
از آنجا که شرکت های سئو از ابزارهای جانبی برای کار خود استفاده میکنند تا فرایند سئو را انجام دهند، مثل گوگل آنالیتیک ( Google Analytics ) یا سرچ کنسول، پس در FRP سئو، بخواهید که مشخص کنند از چه ابزارهایی استفاده میکنند.
همچنین سوال کنید که چه اطلاعاتی در خصوص فرایند سئو به شما میدهند و به چه شکل شما را از روند پیشرفت پروژه و کارهایی که انجام میشود مطلع میکنند.
در این بخش خوب است از آنها بخواهید که نمونه ای از گزارشهایی که برای مشتری های قبلیشان ارسال شده است را به شما نشان دهند.
Off-page در برابر On-page
در خصوص استراتژی ها و فاکتورهایی که برای سئو آف پیج استفاده میکنند سوال کنید ، همچنین در خصوص داخل سایت یا سئوی OnPage سوالاتی مانند سوالات زیر را مطرح کنید:
از کجا میفهمند که کدام کلمات کلیدی بازدهی بهتری دارند؟
به چه شکل تحقیق کلمات کلیدی را انجام میدهند
موضع آنها در خصوص اهمیت محتوا در سئوی داخلی سایت چیست؟ همچنین در خصوص بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ سوال کنید.
برخی از استراتژی هایی که برای بهبود رتبه شما با فاکتورهای خارج از سایت استفاده می شود چیست؟ از سوی دیگر، چگونه میخواهند بفهمند کدام کلمات کلیدی پربارتر هستند؟ سایر جنبه های روی صفحه که ممکن است بخواهید در مورد آنها پرس و جو کنید عبارتند از:از به
- چگونه آنها تحقیق کلمات کلیدی را انجام می دهند
- موضع آنها در مورد اهمیت محتوای سایت و داخلی و همچنین بازاریابی محتوا. دیجیتال مارکتینگ نیز در اینجا مطرح می شود
- اینکه آیا توانایی ارائه راهنمایی در مورد محتوایی که برای SEO ساخته شده است را دارند
- چگونه آنها سایر عوامل موثر در بحث On-Site را ارزیابی می کنند و بر اساس آن فاکتورها پیشنهاداتی می دهند
هزینه یا Cost
مهم ترین موضوعی که میخواهید پوشش دهید بحث قیمت گذاری در RFP سئو، می باشد که کاملا ضروری می باشد. شما قصد دارید تا پیشنهاد قیمتی شرکت های مختلف را بدانید و باید بخواهید تا تمام هزینه های بالقوه ای که باید بپردازید را صراحتا بیان کنند.
نکات سریع برای نوشتن RFP برای سئو
اطلاعات زیادی وجود دارد که باید در RFP گنجانده شود. برای اینکه به بهترین وجه برای نهادی که برای آن پروپوزال می نویسید جذابیت داشته باشید، در اینجا چند نکته و ترفند سریع وجود دارد که باید هنگام طرح RFP خود در نظر داشته باشید.
مطمئن شوید که آر اف پی شما واضح است
اگر آراف پی شما گیج کننده باشد یا برای شرکتی که آن را بررسی میکند منطقی نباشد، به احتمال زیاد منجر به مشارکت یا تعامل نخواهد شد. به همین دلیل قالب یا الگوری مناسب بسیار مهم است.
تا حد امکان با سئو آشنایی اولیه داشته باشید
زمانی که شما به شرکت های سئو مراجعه میکنید و میخواهید که سایت شما را سئو کنند، ممکن است آنها به اعتبار یا هویت شما شک کنند. اگرچه لزوما انتظار نمیرود که شما متخصص سئو باشید، اما بهتر است دانش اولیه در خصوص سئو و اینکه چرا میخواهید سایت خود را سئو کنید داشته باشید.
سخن پایانی:
هدف شما از درخواست آر پی اف در سئو، این است که یک آژانس سئوی متخصص را انتخاب کنید، پس باید از آنها بپرسید که چه کاری میتوانند برای شما انجام دهند.
و با استفاده از RFP شما باید بتوانید شرکتهای مختلف را ارزیابی کنید که کدامیک تخصص و قابلیت لازم را دارند که برای سئوی خود با آنها همکاری کنید.
بعد از بررسی RFP سئو، اگر یک آژانس برای شما مناسب نیست پس با او همکاری نکنید. شما باید RFP را به شکلی تنظیم کنید که پاسخ های مناسبی از شرکت های سئو را در آن بگیرید، با استفاده از پاسخ های روشنی که به سوالات واضح و با کیفیت داده میشود شما دیگر شکی نخواهید داشت که آیا کار با یک شرکت به نفع شما خواهد بود یا خیر.
درخواست پیشنهاد برای سئو یا RFP، چه اینکه شما آن را از دیدگاه مشتری بنویسید و چه بعنوان یک آژانس سئو به یک RFP پاسخ دهید، این کار بخش اساسی برای سئو در سطح سازمانی است.
هرچند که RFP باید شامل چند سوال منحصر به فرد برای کسب و کار مورد نظر باشد، برخی سوالات استاندارد نیز وجود دارد که میتواند به مدیر سئوی سرکت کمک کند تا آزانس های مورد نظر را ارزیابی کند.
سوالات متداول در RFP سئو (Common SEO RFP questions)
سوالاتی که در یک آر اف پی سئو معمولا مطرح میشوند، چند جنبه را پوشش میدهند که عبارتند از:
- رویکرد و استراتژی کار
- فرایند OnPagep
- فرایند OffPage
- سئوی موبایل و لوکال
- ابزارهای بکار رفته و نحوه گزارش دهی
- اطلاعات آژانس مربوطه
- هزینه انجام کار
در ادامه به بررسی هر یک از موارد فوق می پردازیم و سوالات مرتبط با هر کدام را مطرح میکنیم.
سوالات مرتبط با رویکرد، استراتژی و تحلیل
- رویکرد خود را برای ایجاد یک استراتژی کلی سئو را توضیح دهید.[بسیار متداول]
- گردش کار یا فرآیند معمول SEO شما چیست؟
- چه تاکتیکهای سئویی را در محیط فعلی مؤثر میدانید؟ [مشتری] ممکن است با چه مزایا یا معایبی مواجه شود؟
- فرصتی که برای [مشتری] در نتیجه سئو می بینید را توصیف کنید.
- لطفاً یک ارزیابی از بازار فعلی SEO ارائه دهید، و هر گونه روندی که [مشتری] باید در طول سه (3) سال آینده مورد توجه قرار گیرد.
سوالات مرتبط با سئوی داخلی یا On-page
- رویکرد خود را برای انجام کیورد ریسرچ (تحقیق کلمه کلیدی) و اعتبارسنجی کلمات کلیدی ارائه شده توسط [مشتری] را شرح دهید. چگونه تعیین می کنید که کدام کلمات کلیدی موثرترین هستند؟ رویکرد خود را در مورد استراتژیهای هدفگیری کلیدواژه یا کیوردتارگتینگ (افزودن کلمات کلیدی جدید و غیره) شرح دهید. [بسیار متداول]
- رویکرد خود را برای ارزیابی ساختار فعلی سایت/فاکتورهای داخل سایت به دلیل اهمیت آن در سئو، و توصیه هایی برای بهبود ساختاری برای بهینه در موتورهای جستجو را شرح دهید.
- توانایی خود در ارائه راهنمایی های فنی خاص به توسعه دهندگان [مشتری] برای تغییراتی که بر SEO تأثیر می گذارد را بیان کنید.
- مشخص کنید که چقدر محتوای سایت را مهم میدانید و چه قابلیت هایی برای ایجاد محتوا و/یا ارائه محتوای بهینه شده برای سئو در صورت نیاز دارید.
سوالات مرتبط با سئوی خارجی یا Off-page
- تاکتیک هایی را که برای بهبود رتبه با استفاده از فاکتورهای offpage یا خارج از سایت به کار می گیرید راشرح دهید. در مورد نحوه به دست آوردن لینک های ورودی و غیره بسیار دقیق باشید. [بسیار متداول]
سوالات مرتبط با سئوی خارجی یا Mobile و local
- چه اقداماتی برای تست و بهینه سازی سئو سایت برای موبایل انجام می دهید؟ [بسیار متداول]
- رویکرد شما برای بهینه سازی محلی در سئو چیست؟ [بسیار متداول]
سوالات مرتبط با Tools & reporting
- هر ابزاری را که برای ارائه خدمات سئو استفاده می شود، از جمله نام (اگر بسته نرم افزاری شخص ثالث است) و نحوه استفاده خاص از نرم افزار در ارائه خدمات، را توضیح دهید. [بسیار متداول]
- لطفاً اطلاعاتی را که به عنوان بخشی از فرایند سئو ردیابی می شود، مشخص کنید. توضیح دهید که چگونه این موارد ردیابی می شوند، چه اطلاعاتی به صورت روزانه/هفتگی به مشتری گزارش می شود و آیا از طریق داشبورد سایت قابل دسترسی هستند یا خیر. [بسیار متداول]
- لطفاً نمونههایی از گزارشهای عملکرد SEO خود را ارائه دهید. [بسیار متداول]
- رویکرد و تعداد دفعات بهروزرسانیهای مداوم و مدیریت حساب، از جمله افرادی که در جلسات بررسی/وضعیت و تماسها با تیم [مشتری] برای بررسی وضعیت پروژه، فعالیتها و مراحل بعدی شرکت دارند، شرح دهید.
سوالات مرتبط با خود آژانس (Agency-related)
- لطفاً تاریخچه مختصری از شرکت خود شامل نام شرکت، شخص پاسخ دهنده، آدرس، شماره تلفن، ایمیل، تعداد کل کارکنان، درآمد سالانه و تعداد و محل دفاتر داخلی و بینالمللی ارائه دهید.
- آیا شرکت شما در طی پنج سال گذشته درگیر هیچ گونه دعوی قضایی بوده است؟ اگر بله، لطفا توضیح دهید.
- عناوین شغلی، زمینه های تخصصی و مسئولیت های پروژه ای اعضای کلیدی تیم خود که مسئول بخش سئوی [مشتری] هستند، را ارائه دهید. [بسیار متداول]
- هر پرسنل پشتیبانی را که برای پشتیبانی از شخصی که کمپین های سئو را برای [مشتری] اجرا می کند، مورد استفاده قرار دهید، توضیح دهید. مشخص کنید که آنها به طور خاص چه کاری انجام خواهند داد و پیشینه آنها چیست.
- لطفاً نمونههایی از کارهای سئوی قبلی خود را فهرست کنید که در آن به واسطه کاری که انجام داده اید رتبه خوبی گرفته اید و کلمات کلیدی ای که رتبه گرفته اید را ذکر کنید.
- حداقل دو نمونه دقیق از برنامه های سئو را که توسط شرکت شما طراحی و اجرا شده است ارائه دهید که منجر به افزایش ترافیک و رتبه بندی در کلمات کلیدی هدف شده شده است.
- سه مشتری سئو فعلی خود و سه URL وب سایت های آنها را که از بهترین کارهای شما هستند و بیشترین ارتباط را با این پروژه دارد را فهرست کنید. [بسیار متداول]
سوالات مرتبط با هزینه یا Pricing
- لطفاً یک پیشنهاد قیمت گذاری جامع، شامل لیستی از هزینه ها برای همه خدمات قابل اجرا که [مشتری] ممکن است در طول یک تعامل بالقوه با شرکت شما داشته باشد، ارائه دهید. [بسیار متداول]
- دقیقاً چه چیزی در قیمت گذاری گنجانده شده است؟ (به عنوان مثال، چه سطحی از گزارش و تجزیه و تحلیل را شامل میشود؟ همچنین چه سطحی از پشتیبانی و بروزرسانی را ساپورت میکند؟)
- دقیقاً چه چیزی در قیمت گذاری حذف می شود؟ (به عنوان مثال، هر گونه هزینه انتقال فناوری یا هزینه های مرتبط با تبلیغات)
درخواست ها و سوالاتی که در بالا ذکر شد، سوالاتی هستند که بصورت رایج در درخواست های RFP سئو گنجانده میشوند و البته ما سوالات مهم تر و رایج تر را با ذکر عبارت [بسیار متداول] مشخص کرده ایم.
سوالات و درخواست های دیگری نیز در RFP سئو ممکن است مطرح شود که چندان رایج نیستند شامل:
- توضیح دهید که چگونه تکنیکهایی که شما برای سئو بکار میبرید چطور از نظر استاندار بودن و اصولی بودن قابل ارزیابی هستند.
- نظر شما در مورد زمان بندی بازاریابی و هم افزایی بین کانال ها چیست؟
- تیم سئو چگونه فصلی بودن را در نظر می گیرد؟
- استراتژی و رویکرد شما برای بهینه سازی تصاویر برای بهترین رتبه ممکن در سئو چیست؟
- رویکرد شما در مورد رقابت وب سایت های فروشندگان دیگر با وب سایت [مشتری] چیست؟
- قابلیت های داخلی خود را برای تغییر، توسعه و پیاده سازی کد صفحه موجود و برنامه نویسی back-end مشخص کنید.
- چگونه اسناد بازاریابی را در مدیریت و استراتژی سئو خود لحاظ می کنید؟ چه کسی این معیارها را تجزیه و تحلیل میکند و چگونه از گزارش استفاده و به اشتراک گذاشته میشود؟
- برای داشتن یک مشارکت موفق در سئو چه چیزی از تیم [مشتری] نیاز دارید؟
- متوسط بودجه سالانه سئو مشتریان فعلی خود را ارائه دهید.
یک بینش نهایی که بر اثر تجربه بدست آمده است: بسیاری از RFP ها کوتاه هستند، اما حاوی یک سؤال (عمداً) مبهم هستند مانند: “در مورد فرصت های SEO که برای برند ما می بینید به ما بگویید.”
برخی از صاحبان مشاغل دوست دارند این کار را انجام دهند تا ببینند شما چگونه فکر می کنید و استراتژی را در مقابل تاکتیک ها (و تاکتیک ها علیه یکدیگر) اولویت بندی می کنید. آژانسهای سئو باید متوجه باشند که این سؤالات ساده احتمالاً نیمی از سوالات بالا را شامل میشوند. مراقب RFP کوتاه باشید – آنها اغلب به بیشترین تفکر نیاز دارند!
سخن پایانی
در این مقاله در https://zoodseo.ir به بررسی RFP در SEO پرداختیم و شرح دادیم که چه موضوعاتی را در تدوین یک آر آف پی سئو باید در نظر بگیرید و همچنین مثال زدیم که چه سوالاتی را میتوانید استفاده کنید تا بتوانید سوالاتی شفاف و روشن مطرح کنید که پاسخ هایی روشن را به شما بدهد؛ تا در نهایت بتوانید با جمع بندی و مرور RFP دریافتی از شرکت های مختلف، بهترین شرکت را برای سئوی سایت خود انتخاب کنید.