اصطلاحات سئو

serp چیست ؟ واژه سرپ در سئو به چه معناست؟ بررسی 100% سرپ

Serp چیست : در سئو ، اصطلاحی بنام serp وجود دارد که مخفف عبارت Search Engine Results Pages می باشد، و منظور از آن ؛ صفحه نتایج موتور جستجو می باشد.

به عبارت ساده تر ، زمانی که شما یک عبارت را در گوگل سرچ میکنید، صفحه ای که برای شما نمایش داده میشود را سرپ یا serp گوگل مینامند.

سرپ چیست؟ serp چیست؟
عنوان مقالهسرپ چیست؟
دسته بندیاصطلاحات سئو
نوع تاثیرتجربه کاربری یا User Experience
صفحه رسمیserp چیست؟


معنی serp : در یک جمله ، به صفحه ای که نتایج گوگل نمایش داده میشود سرپ میگویند. وقتی سایت شما در سرپ قرار میگیرد یعنی اینه شما جزو 10 نتیجه اول گوگل قرار گرفته اید.

در سرپ گوگل شما چند نوع نتیجه را مشاهده میکنید :

  1. یکی از نتایج ، مربوط به گوگل مپ می باشد که در آن لوکیشن هایی که به سرچ شما مرتبط می باشد نمایش داده میشود.
  2. دومین نوع ، نتایج اورگانیک است ، یعنی سایت هایی که سئو شده اند و گوگل همواره 10 سایت را در نتایج ارگانیک نمایش میدهد.
  3. نتایج ادورز یا تبلیغات کلیکی گوگل است ، البته ممکن است هیچ سایتی تبلیغات فعال نداشته باشد و این نتایج در کلمه مورد نظر شما در سرپ وجود نداشته باشد.
  4. نتایج ویدئویی : که باز هم ممکن است وجود نداشته باشد، اما اگر ویدئویی مرتبط با سرچ شما در سایت های معتبر اشتراک ویدئو وجود داشته باشد ، در سرپ نمایش داده میشود.

سرپ چیست ؟ سرپ گوگل یعنی چی؟

همانطور که گفتیم ، اولین صحفه ای که موتور جستجو بعد از سرچ کاربر نمایش میدهد را سرپ میگوییم، و اگر شما بخواهید که سایت شما توسط کاربران گوگل دیده شود باید تمام تلاش خود را بکنید تا در سرپ گوگل قرار بگیرید.

اما سرپ کوگل یک صفحه خاص و ثابت نیست، بلکه برای هر کلمه کلیدی که در گوگل سرچ میشود ، یک سرپ مخصوص آن نمایش داده میشود.

و این سرپ برای کاربران مختلف ، حتی به ازای کلمه کلیدی یکسان میتواند متفاوت باشد و شامل سایت های متفاوتی باشد.

دلیل آن وجود مفهومی بعنوان پرسنال سرپ می باشد ، و همچنین تاثیر موقعیت کاربر در مشاهده نتایج ، که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

پرسنال سرپ چیست ؟ آشنایی با Personal Serp

از آنجا که تمام تلاش گوگل این است که رضایت کاربر را بدست آورد، سلیقه و انتخاب کاربر را نیز در نمایش نتایج به کاربر تاثیر میدهد.

یعنی اگر شما بعنوان مثال عبارت “آموزش سئو” را در گوگل سرچ کنید ، و سایت A اولین سایت باشد و سایت B دومین سایت باشد ، و شما ترجیح بدهید که سایت B را کلیک کنید ، گوگل ترجیح شما را در حافظه خود نگه میدارد. و اگر شما بعدا همین کلمه “آموزش سئو” را در گوگل سرچ کنید ، خواهید دید که سایت B رتبه 1 آمده است و سایت A در رتبه دوم می باشد.

نکته همه این است که : این جابجایی رتبه سایت ، فقط برای شما اتفاق افتاده است و اگر شخص دیگری همان کلمه را در سیستم یا گوشی خود سرچ کند ، همچنان سایت A در رتبه 1 می باشد. و دلیل آن هم پرسنال سرپ شما می باشد که برای شما توسط گوگل شخصی سازی شده است.

تاثیر موقعیت کاربر بر نتایج سرپ گوگل

با توجه به اهمیت مکان کاربر در جستجوی خدمات و کسب و کار ها ، گوگل همواره پارامتر لوکیشن یا مکان کاربر را در نتایج خود دخیل می کند.

به همین دلیل است که بخشی تقریبا ثابت از نتایج سرپ گوگل ، نتایج مرتبط با لوکیشن ها می باشد و گوگل سعی میکند ، سایت ها و یا مکان هایی را که به شما نزدیکتر می باشند را به شما نمایش دهد.

به همین دلیل است که همواره موقعیت شما در نتایجی که مشاهده میکنید دخیل میشود ، بعنوان مثال اگر شما عبارت “سئوی سایت در کرج” را در گوگل سرچ کنید ، اولین نتایج ، لوکیشن شرکت هایی است که خدمات سئو ارائه میدهند و در شهر کرج واقع شده اند.

حال اگر شما عبارت “سئوی سایت” را سرچ کنید و اگر در شهر کرج باشید ، باز هم گوگل نتایج مشابهی را به شما نمایش میدهد ، در حالی که اگر کاربری که در تهران است همین عبارت را سرچ کند ، گوگل شرکت های موجود در تهران را به وی نمایش خواهد داد.

ویژگی های صفحه Serp و تاثیر آن بر نمایش سایت ها

یکی از آیتم هایی که در سرپ نمایش داده میشود ، تبلیغات کلیکی گوگل می باشد. که در کنار آنها عبارت Ad یا تبلیغ نوشته شده است.

هر چه تعداد این تبلیغات بیشتر باشد، سایت هایی که بصورت اورگانیک رتبه گرفته اند، پایین تر میروند و شانس کمتری برای جذب کاربر و گرفتن ترافیک از گوگل را دارند.

بعنوان مثال ، اگر سایت شما در رتبه 1 گوگل باشد ، اما 5 سایت دیگر تبلیغات گوگل بزنند ، آنگاه سایت شما به رتبه 6 خواهد رفت.

و این یعنی که ، نتایج سرپ باعث شده است که سایت شما پایین تر نمایش داده شود.

همچنین ممکن است در بخش گوگل مپ ، 3 لوکیشن نیز نمایش داده شود ،

در این صورت سایت شما 9 امین رتبه در صفحه Serp را دارد ، با وجود اینکه اولین سایت از نظر نتایج اورگانیک می باشد.

و این ها باعث میوشد که شما حجم خیلی کمی از کاربران را بتوانید جذب سایت خود بکنید.

پیدایش جستجوهای بدون کلیک در serp

همچنین یک فاکتور مهم دیگر در هنگام ارزیابی SERPs ها باید به خاطر داشته باشید جستجوهای بدون کلیک است.
طبق آماری که سایت Sparktoro منتشر کرده، جستجوهای بدون کلیک بیش از گذشته وجود دارد.

دلیل بوجود آمدن و بالارفتن نرخ جستجوی های بدون کلیک در Serps ، اضافه شدن نتایج برجسته گوگل یا Featured Snippets ها می باشد.

جستجو های بدون کلیک در سرپ

برای درک بهتر این موضوع کافی است که عبارت زیر را در گوگل سرچ کنید:

“when did Google start”

با جستجوی این عبارت ، پاسخ شما توسط خود گوگل نمایش داده میشود و دیگر نیازی نیست که شما روی 10 سایت اورگانیک کلیک کنید.

به همین دلیل است که بهتر است کلمات کلیدی را هدف قرار دهید که ویژگی SERP را نداشته باشد.

به‌این‌ترتیب، نتیجه شما برجسته خواهد شد و کاربران روی آن کلیک می‌کنند.


گوگل چه آیتم هایی را در Serp نمایش میدهد؟

استاندارد نتایج جستجوی ارگانیک در serp شامل موارد زیر است:

  • عنوان صفحه (برچسب عنوان)
  • URL صفحه
  • توضیحات متا
  • در برخی موارد تاریخ انتشار پست نیز نمایش داده میشود.

هنگامی‌که از Schema در یک صفحه استفاده می‌شود، گوگل گاهی اوقات ستاره‌های امتیاز ، تصاویر و اطلاعات رویداد را در سرپ اضافه می‌کند که نتیجه طبیعی را به یک ” ریچ اسنیپت ” تبدیل می‌کند.

از جمله ریچ اسنیپت ها میتوان به بخش سوالات متداول یا FAQ اشاره کرد.

نمایش نتایج تبلیغات کلیکی گوگل در صفحه سرپ

بر اساس بررسی های سایت Rank Ranger، تبلیغات گوگل ، در 51درصد از صفحهات SERP نمایش داده میشود.

و در زمانی که در serp تبلیغات وجود دارد ، بصورت میانگین 3 تبلیغ نمایش داده میشود.

نتایج برجسته گوگل (Featured Snippets)

نتایج برجسته گوگل بخش کوتاهی از محتوایی است که از یک سایت وب یا فیلم انتخاب شده است و در سرپ نمایش داده میشود.

برای درک بهتر این موضوع کافی است عبارت “درمان کرونا” را در گوگل سرچ کنید:

همانطور که می بینید ، ابتدا روشهای درمان کرونا در خود سرپ گوگل نمایش داده شده است و بعد از آن ، لیست سایت ها نمایش داده میشود.

طبق یک بررسی که توسط سایت Ahrefs انجام شده است 12درصد از کل SERP ها دارای Featured Snippets هستند.

انواع نتایج برچسته گوگل عبارتند از :

  • سؤالات متداول: یک پاراگراف کوتاه در پاسخ به انواع جستجو “چیست” و “چه کسی” است
  • لیست گلوله‌ای: برای رتبه‌بندی و لیست‌های “بهترین”
  • لیست شماره‌ای: برای دستورالعمل‌ها، دستور پخت، کارهای بر اساس ترتیب استفاده می‌شود
  • جداول: نمایش بصری از تاریخ‌ها، قیمت‌ها، نرخ‌ها یا هرگونه اطلاعات ارائه‌شده در یک جدول

نتایج برجسته هم تهدید و هم فرصت به شمار میروند.

Featured Snippets تقریباً همیشه در بالای SERPs ها نمایش داده میشوند و در نتیجه برای نتایج ارگانیک تهدید به حساب می آیندمی‌شوند.

از طرف دیگر چون نتایج ،برجسته در صفحه اول گوگل همیشه در بالای صفحه‌نمایش داده می‌شوند ، بسیاری از افراد از نتایج ویژه به‌عنوان ” جایگاه شماره 0 ” یاد می‌کنند.پاسخ‌های برجسته فرصتی هستند که محتوای شما می‌تواند در داخل یک قطعه برجسته نمایش داده شود.

باکس پاسخ مستقیم گوگل (Direct Answer Box)

تقریبا 18 درصد از نتایج جستجو دارای “پاسخ مستقیم” هستند، که یک پاسخ مستقیم برای یک سؤال خاص را نمایش میدهد.

بعنوان مثال اگر عبارت “عدد پی” را در گوگل سرچ کنید گوگل مستقیم خودش به شما جواب میدهد.

گراف دانش و پنل دانش (Knowledge Graph and Knowledge Panel)

گراف دانش ، معمولا در سمت چپ نتایج ارگانیک نمایش داده میشود.

بعنوان مثال کافی است عبارت “عادل فرودسی پور” را در گوگل سرچ کنید:

گراف دانش اساساً کارت معرفی برای یک شرکت یا شخص مهم هستند.

بیشتر این داده‌ها از منابع آزاد (مانند ویکی‌پدیا و Crunchbase) تهیه می‌شوند.

پیشنهادهای لوکال یا محلی

پیشنهادهای محلی برای جستجوی محلی مانند “سئو در کرج ” و “بهترین هتل مشهد” ظاهر می‌شوند.

هنگامی‌که گوگل استنباط کند که جستجوی انجام‌شده نیاز به نتایج محلی دارد این مورد می‌تواند ظاهر شود.

برای مثال، اگر “لوله‌کش” را جستجو می‌کنید، گوگل می‌داند که احتمالاً به دنبال لوله‌کشی در این نزدیکی هستید.

نتایج تصاویری گوگل

نتایج تصاویر گوگل برای کلمات کلیدی که در آن تصاویر جنبه مهمی دارد مثلا “سبد گل” یا “تاج گل ” ارائه میشود.

نتایج ویدئویی در سرپ serp

این نوع نتایج معمولاً به‌صورت یک مجموعه 3 ویدیو… با یک اسلاید برای دیدن اطلاعات بیشتر نمایش داده می‌شوند.

بعنوان مثال کافی است عبارت “مسابقه عصر جدید” را در گوگل سرچ کنید:

در زمانهایی که گوگل احساس کند ویدئو و فیلم بیشتر میتواند نظر کاربر را جلب کند ، در همان اول serp نتایج ویدئویی را نشان میدهد.

این نتایج در زبان فارسی معمولا از آپارات و نماشا و در زبان انگلیسی از یوتیوب نمایش داده میشوند.

پرسش‌های مشابه کاربران (People Also Ask)

این ویژگی جدیدی است که معمولاً گوگل در وسط نتایج SERP نمایش میدهد.

و اگر بر روی یکی از این سوالها کلیک کنید ، باز شده و پاسخ را نمایش میدهد.

بر اساس مقاله‌ای که در سایت moz منتشرشده است، 58 درصد از نتایج گوگل حاوی ویژگی People also Ask SERP است.

نتایج توییتر

در برخی از موارد گوگل آخرین توییتها را از یک حساب ویژه توییتر بیرون می‌کشد.

برای مثال، هنگامی‌که عبارت SEMrush را جستجو می‌کنید، حساب توییتر آن‌ها را نشان می‌دهد … با پیوندهایی به 3 توییت آخر آن‌ها.

برترین اخبار یا Top Stories

لینک‌های به مقالات خبری در مورد یک موضوع خاص هستند.

برخلاف باور عموم، Top Stories تنها زمانی که شما برای کلمات کلیدی پرطرفدار جستجو می‌کنید، نشان داده نمی‌شوند.

برای مثال، یک کلمه کلیدی مانند “کاهش وزن”. با توجه به این‌که حجم جستجوی این عبارت بسیار پایدار است. بااین‌حال، هنگامی‌که “کاهش وزن” را جستجو می‌کنید، همیشه یک بخش Top Stories در نتایج SERP ها وجود دارد.

توجه: برخلاف بسیاری دیگر از ویژگی‌های SERP در این لیست، سایت شما باید برای ورود به بخش Top Stories، باید در Google News تأیید شود.

نتایج Google Shopping

نتایج Google Shopping (همچنین به‌عنوان “تبلیغات در لیست محصولات” شناخته می‌شود) نتایجی هستند که برای کلمات کلیدی در مورد یک محصول خاص ظاهر می‌شوند.

اگرچه بیشتر نتایج Google Shopping تبلیغات است، اما نتایج ارگانیک نیز دارند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا