الگوریتم پنگوئن گوگل : صفر تا 100 الگوریتم جریمه کننده گوگل | چطور پنگوئن جریمه میکند؟
بی شک یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل ، الگوریتم پنگوئن می باشد که مسئول جریمه کردن وب سایت های خاطی در تولید لینک های خارجی می باشد و رتبه آنها را کاهش میدهد. در ادامه با صفر تا 100 الگوریتم پنگوئن و روش کار آن آشنا خواهیم شد.
هدف الگوریتم پنگوئن ، جریمه کردن وب سایت هایی است که با خرید بک لینک یا استفاده از روشهای کلاه سیاه سعی در فریب گوگل را دارند و بدنبال بهبود موقعیت خود در صفحه اول گوگل هستند.
اما چرا یک عده قصد فریب گوگل را دارند؟ خب سئوکارها ، همواره بدنبال یافتن راهی برای بالابردن سایت خود در گوگل هستند، پس هر فاکتوری که گوگل استفاده کند ، توسط سئوکارها میتواند مورد سوء استفاده قرار گیرد.
چرا پنگوئن بوجود آمد؟ خب همانطور که گفتیم بک لینک معیار مهمی برای رتبه گرفتن سایت بود و این باعث شده بود سایت هایی با محتوای ضعیف ، بالاتر از سایت های با محتوای قوی قرار بگیرند {چون که بک لینک بیشتری داشتند}.
و این امر با هدف اصلی گوگل تناقض داشت. هدف اصلی گوگل نمایش بهترین سایت از نظر کیفیت محتوا به کاربر می باشد.
الگوریتم پنگوئن چیست؟
الگوریتم پنگوئن زمانی شروع به کار کرد که بک لینک ها به یکی از مهم ترین معیارهای رتبه بندی تبدیل شدند. گوگل تلاش کرد تا با بررسی بک لینک های یک سایت، { کمیت و کیفیت بک لینک ها } سایت های معتبرتر را شناسایی کند.
در نهایت شاهد حجم بسیاری از بک لینک هایی بودند که نقش بسزایی در تعیین امتیاز و رتبه دهی به سایت داشتند ، در گذشته بسیاری از وبسایت ها با پیش گرفتن این روش امتیاز ویژه ایی برای سایت خود به وجود آورده بودند . {یعنی برای سایت خودشان لینک میخریدند یا لینک سازی میکردند.}
تولد الگوریتم پنگوئن:
دلیل مهم طراحی و شروع به کار الگوریتم پنگوئن پشتیبانی از الگوریتم پاندا و به نوعی کامل کننده آن بود . نقش نیروی کمکی و تجهیزات لازم این الگوریتم به شمار می رفت . الگوریتم پاندا را میتوان اولین تلاش گوگل برای مبارزه با محتواهای بی کیفیت دانست.
الگوریتم پاندا چیست و چه وظیفه ای دارد ؟ چطور با الگوریتم پاندا دوست شویم؟
مت کاتس در کنفرانس SMX در سال 2012 گفت :
ما به دنبال طراحی الگوریتمی برای جلوگیری و مقابله از محتوای بی ارزش و کم کیفیت بودیم و پاندا را ساختیم ، اما باز متوجه مقدار زیادی نتیجه اسپم در سطح وب وجود دارد ، برای مقابله با آنها الگوریتم پنگوئن را طراحی کردیم.
پس از معرفی و به کارگیری الگوریتم پاندا ،گوگل متوجه شد که این الگوریتم هدف اصلی او نیست و نیازمند یک الگوریتم در جهت کامل کردن الگوریتم کنونی می باشد. به بررسی بیشتری نیاز می باشد ، در نتیجه در سال 2012 ، الگوریتم ضد اسپم جدید خود را رونمایی کرد.
بعد از معرفی این الگوریتم توسط Matt cutts در صفحه توئیترش ، نام این الگوریتم را پنگوئن گذاشت .
هدف از الگوریتم پنگوئن چیست؟
الگوریتم پنگوئن وظیفه دارد تکنیک های اسپم کلاه سیاه را شناسایی و کاهش دهد و در جهت کنترل هر چه بیشتر آن ها تلاش کندس
- یعنی کاهش رتبه سایت هایی که لینک های اسپم و ساختگی دارند،
- افزایش رتبه سایت هایی که لینک های معتبر و اورگانیک دارند.
الگوریتم پنگوئن با بک لینک ها و البته لینک های خارجی که سعی دارد به شما اشاره کند، توجه زیادی می کند.
حتی به لینک هایی که شما به سایت های دیگر میدهید (لینک های خروجی) و همچین لینک هایی که به خود میدهید (لینک های داخلی) نیز توجه میکند.
تاثیرات الگوریتم پنگوئن پس از راه اندازی :
بعد از راه اندازی و استفاده از پنگوئن، حدود 3 درصد از نتایج جستجوی انگلیسی تحث تاثیر این الگوریتم تغییر کرد.
- یک سال بعد از راه اندازی مت کاتس May 26,2012 در توییت خود اعلام کرد حدود 3 درصد نتایج جستجوی انگلیسی تحت تاثیر قرار گرفته اند.
- پنگوئن نسخه 2.0 چهارمین آپدیت این الگوریتم در می 2013 منتشر شد و تقریبا 2.3% نتایج دیگر را تحت تاثیر قرار داد .
تاریخچه الگوریتم پنگوئن (لیست بروزرسانی های google penguin )
تلاش گوگل در پنگوئن شناسایی لینک های اسپم بود و هموار سعی کرد تا الگوریتم خود را قدرتمند تر کند و در بازه های زمانی مختلفی، الگوریتم خود را بروز کرد.
نسخه اولیه الگوریتم پنگوئن (1-1) در 26 مارس 2012
- این اولین اپدیت بود و تغییر در هسته الگوریتم رخ نداد ، تنها اطاعات الگوریتم بروزرسانی شد.
- در این تاریخ سایت هایی که بک لینک های اسپم خود را پاک کرده بودند بخشیده شدند (ریکاوری شدند) اما سایر سایتهایی که بک لینک های خود را تغییر نداده بودند جریمه خوردند.
بروزرسانی الگوریتم پنگوئن به نسخه 1-2 در 5 اکتبر 2012
- تحت تاثیر قرار دادن سایر زبان های دنیا
- دیگر الگوریتم پنگوئن فقط روی زبان انگلیسی اعمال نمیشد و از این تاریخ همه زبانهای دنیا را چک میکرد.
بروزرسانی الگوریتم به نسجه 2.0 در 22 مه 2013
- در این آپدیت تغییرات فنی در هسته الگوریتم پنگوئن اعمال شد. و نحوه تاثیر گذاری الگوریتم تغییر کرد.
- با این آپدیت حدود 2.3 درصد دیگر از نتایج جستجو تغییر کردند.
- در این آپدیت ، علاوه بر صفحه اول سایت و دسته بندی ها ، سایر صفحات سایت ها نیز مورد بررسی قرار میگرفت تا لینک های اسپم کامل شناسایی شوند.
بروزرسانی برای بهبود نسخه 2 در 4 اکتبر 2013
- در راستای تغییراتی که در نسخه 2 رخ داده بود ، گوگل اقدام به اصلاحاتی در الگوریتم زد و حدود 1 درصد دیگر از نتایج تغییر پیدا کرد.
بروزرسانی پنگوئن به نسخه 3 در 17 اکتبر 2014
- یکی از اپدیت های مهم گوگل بود که با بروزرسانی بانک اطلاعاتی الگوریتم همراه بود.
- تغییری در هسته الگوریتم رخ نداد اما خیلی از سایت های که از آپدیت های قبلی الگوریتم جان سالم به در برده بودند در این آپدیت ، گیر افتاند و جریمه شدند.
بروزرسانی به نسخه 4 پنگوئن در 23 سپتامبر 2016
- نسخه نهایی الگوریتم ، بعد از 2 سال از آخرین آپدیت آن منتشر شد.
- در این تاریخ گوگل الگوریتم پنگوئن را به هسته خود اضافه کرد.
وقتی الگوریتم بخشی از هسته گوگل میشود، لزوما عملکرد آن تغییر نمیکند و یا ممکن نیست دوباره به طرز چشمگیری تغییر کند. بلکه بدان معناست که درک گوگل از الگوریتم (نه خود الگوریتم) تغییر پیدا کرده است.
با تغییراتی که در آخرین نسخه پنگوئن صورت گرفت نگرش گوگل در مورد سایتهای خاطی و اسپمر تغییر پیدا کرد.
از اینجا به بعد گوگل در بیشتر موارد به بیاثر کردن لینکهای کم اعتبار و بی اعتبار کفایت میکند و تا جای ممکن از مجازات این وبسایتها خودداری میکند.
و اما افت وبسایت های کلاه سیاه :
به دنبال توسعه الگوریتم پنگوئن اکثر وبسایت هایی که با تکنیک کلاه سیاه به علت لینک سازی های غیرطبیعی از رتبه بندی بالایی برخودار بودند با کاهش بی سابقه رتبه و ترافیک ارگانیک روبه رو شدند .
لازم به ذکر است که افت رتبه این وبسایت فقط به دلیل بک لینک های فراوان site-wide نبود زیرا بسیاری از جریمه ها جزئی تر بوده و به گروهی از کلماتی که به شدت بهینه سازی و اسپم شده بودند شامل می شد. و به این خاطر بسیاری از فروشگاه ها و برندها آسیب دیدند.
سوالاتی که در خصوص الگوریتم پنگوئن مطرح میشود:
1- آیا پنگوئن یک نوع جریمه است؟
پاسخ منفی است. پنگوئن نوعی جریمه نیست. الگوریتم پنگوئن بخشی از هسته گوگل است و به بررسی سایت ها می پردازد. نتیجه بررسی پنگوئن میتواند برای سایت ها منفی باشد و آنها را به سمت افت رتبه گوگل ببرد.
2- اگر سایت شما جریمه شود گوگل اطلاع میدهد؟!
خیر، اگر بر اثر الگوریتم پنگوئن وب سایت شما دچار افت رتبه شود ، هیچ اطلاعی از سمت گوگل (حتی در سرچ کنسول) به شما داده نمیشود.
فقط جریمه های خیلی مهم مثل Manual Penalty در کنسول گوگل اطلاع داده میشود ، که در اثر آن جریمه ها کلا سایت شما (تمامی لینک های آن) از گوگل حذف میشود.
3- آیا برگشتن به رتبه قبل ، بعد از پنالتی پنگوئن امکان پذیر است؟
برای رهایی از جریمه پنگوئن ، باید علت اصلی جریمه را برطرف کنید ، یعنی لینک های اسپم ای که ساخته شده است برای سایت شما را برطرف کنید.
برای این منظور میتوانید از ابزاز Disavow بهره مند شوید که در ادامه به شرح آن می پردازیم.
نیازی نیست تمام توجه خود را به سمت حذف و بیاثر کردن لینکهای مخرب ببرید و بهتر است همزمان به کسب لینکهای طبیعی و معتبر نیز بپردازید. این کار احتمالا به افزایش اعتماد گوگل و بازگشت زودهنگام جایگاه شما کمک میکند.
نکته :
زمانی که مورد بخشش گوگل قرار بگیرید و گوگل شروع به بازگردانی رتبههای شما کند، نباید انتظار داشته باشید که به جایگاه سابق خود برگردید.
ممکن است به واسطه خرید و کسب لینکهای مشکوک جایگاه بسیار خوبی به دست آورده باشید و به همین دلیل حتی اگر دچار بخشودگی نیز شدید به هیچ وجه نباید انتظار بازگشت به رتبههای بالا را داشته باشید.
درآمدن از جریمه گوگل پنگوئن با ابزار disavow
سوالی که توسط خیلی ها مطرح میشود این است که آیا همچنان disavow مفید است؟
گوگل توصیه می کند که از ابزار disavow فقط هنگام برخورد با لینک های اسپم، به عنوان آخرین راه حل استفاده شود، زیرا disavow کردن لینک ها توسط گوگل بسیار آسان است و نسبت به تاثیر دادن یک لینک خوب سریع تر اثر خود را اعمال میکند.
پس همچنان میتوان disavow را مفید دانست.
ابزار disavow ابزاری است که توسط خود گوگل ایجاد شده است و در سرچ کنسول گوگل تعبیه شده است.