الگوریتم مرغ مگس خوار چیست ؟تصور کنید یکی از دوست های شما در رابطه با بهترین کافه های تهران سوالی می پرسد، با این وجود که تا کنون کافه های زیادی را رفته اید ولی در این رابطه اطلاعاتی زیادی ندارید،ابتدا چکار می کنید؟

این که دیگر واضح است! جمله ای که در نظر دارید را در گوگل نوشته و توسط کلیک بر روی دکمه جست و جو، فهرستی از بهترین رستوران ها همراه با آدرس عکس و نظرهایی که مشتریان داده اند را مشاهده می کنید.

و با خود می گویید که گوگل چه خوب حرف من را متوجه می شود.

هدف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار، بهینه‌سازی جستجوی مخاطبان است.

بر عکس الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن که در ابتدا به عنوان افزونه (add-ons) به الگوریتم ‌هایی در گوگل هستند اضافه شدند،

مرغ مگس خوار برای بهینه‌سازی جستجوی کاربران از ابتدا به عنوان یک الگوریتم اصلی عرضه و تعریف شده است.

بیشتر بر روی عبارات متمرکز است و این امکان را به گوگل می‌دهد که توانایی تجزیه و تحلیل عبارات را به طور کامل داشته باشد،

و سرعت دسترسی مخاطبان به نتایج را افزایش دهد. با توجه به این تعریف متوجه می‌شویم که گوگل نام مناسبی برای آن انتخاب کرده است.

ایده اصلی آن به نحوی بود که برای مثال،

هنگامی که شما جمله «اقامتگاه پاریس هیلتون» را سرچ کردید،
شرح الگوریتم مرغ مگس خوار

اطلاعاتی که به آن متن مربوط میشود را آماده کند.
پیش از گراف دانش امکان داشت که شما اطلاعاتی مربوط به «هتل هیلتون» کنار «رود سن» را،

در عوض نتایجی که به «خانم پاریس هیلتون» مربوط میشود،و وارث هتل‌های هیلتون دریافت کنید.

در واقع گوگل توسط گراف دانش می‌تواند اطلاعات دیگری که شاید مربوط به جستجوی یک مخاطب باشد را در اختیارش قرار دهد.

وظیفه و هدف الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

گفتم بعد از آمدن این الگوریتم،دیگر مجبور نبودیم به منظور سئو کردن یک صفحه به طور مستمر کلمه کلیدی را در آن تکرار کنیم. چرا؟

چون تا پیش از این گوگل به منظور سئو کردن یک صفحه روی یک کلمه، به خود همان کلمه توجه داشت.

یعنی هنگامی که شما عبارت سئو محتوا را سرچ میکردید، گوگل در میان صفحات وب به دنبال صفحه ای میگشت که این کلمه در آن زیاد به کار برده شده بود.

اما پس از این الگوریتم، گوگل دیگر فقط به دنبال یک کلمه خاص نیست. بلکه به دنبال ارتباط معنایی است! یعنی چه؟

امروز و به وسیله این الگوریتم، گوگل میگوید اگر یک صفحه به کلمه سئو محتوا مربوط باشد،

نه تنها این کلمه بلکه عبارت هایی که با آن ارتباط دارند نیز باید در آن صفحه وجود داشته باشند.

مثلا کلمات سئو، محتوا، سایت، گوگل، بهینه سازی، نوشتن، عنوان نویسی و بقیه کلمات مربوط به موضوع سئو محتوا هستند،

باید در صفحه ای که با این کلمه سئو میشود، موجود باشند. پس به طور خلاصه:

گوگل دیگر به جای بررسی یک کلمه، به کمک الگوریتم مرغ مگس خوار، به سراغ مفهوم ها و ارتباط معنایی رفته و به این شکل موضوع صفحات شما را میفهمد.

جستجوی معنایی چیست؟

دومین مفهوم با‌ارزش و دارای اهمیت برای درک رفتار مخاطبان، توانایی جستجوی معنایی است.

جستجوی معنایی یا مفهومی چیزی ماورای یک جستجوی کلمه به کلمه به حساب می آید.

در جستجوی معنایی تمرکز فقط روی کلمات سرچ شده نیست، بلکه معنا و مفهوم آن‌ها مهم است.

همین مسئله باعث می‌شود که دیگر نیاز نباشد تنها با استفاده از یک کلمه منحصر به فرد در باکس جستجو، به پاسخ خود برسید.

حتی با جستجوی عبارت “فست فود شیلا”، نتایجی که مربوط به “رستوران شیلا” هستند به شما نشان داده می‌شود.

به تعبیری دیگر الگوریتم مرغ مگس خوار به شباهت معنایی دو کلمه رستوران و فست فود با خبر است و منظور شما را توانسته به خوبی بفهمد.

گراف دانش چیست؟


به احتمال زیاد بار ها برای شما پیش آمده است که پس از سرچ یک متن یا عبارت،

با اطلاعاتی در صفحه نتایج گوگل مواجه شوید که شما را از مراجعه به یک سایت برای گرفتن اطلاعات معاف میکند.

به طور مثال هنگامی که عبارت “سن رضا عطاران” را سرچ کنید، در سمت راست یا چپ صفحه نتایج گوگل با اطلاعاتی از قبیل سن، خانواده، بیوگرافی و… این بازیگر روبرو می شوید.

گراف دانش (Knowledge Graph) در سال 2012 انتشار یافت.

این متون که اغلب از سایت های معروفی مانند ویکی پدیا یا IMDB گرفته میشوند،

گراف دانش نام دارند که به کمک الگوریتم Hummingbird در گوگل نمایش داده میشود.

این اطلاعات گاها از چند صفحه متفاوت گرد آوری میشوند که نشان میدهد گوگل به خوبی وجود اطلاعات یکسان در صفحات مختلف را میفهمد.

(علاوه بر دو موضوع گفته شده در بالا، طبق سنجی برخی از سئو کاران، الگوریتم مرغ مگس خوار، نگاهی نیز به واکنش گرا بودن سایت دارد)


الگوریتم مرغ مگس خوار چه تاثیراتی در سئو دارد:

تاثیری که الگوریتم مرغ مگس خوار بر سئو داشت، در دنیای محتوا بیشتر ملاحظه میشود.

تا پیش از این الگوریتم، و بیشتر عواملی از قبیل تکرار کلمه کلیدی مد نظر قرار میگرفت.

اما بعد از آن سایت هایی که با چنین تکنیک های اسپمی سئو شده بودند، با گذشت زمان با کاهش رتبه روبرو شدند.

به طور کلی مرغ مگس خوار جزو آن الگوریتم هایی نیست که بخواهید خیلی به خاطرش نگران باشید و از جریمه شدن به وسیله آن ترس داشته باشید.

البته عده ای میگویند این الگوریتم سایت هایی که کیورد استافینگ میکنند را جریمه میکند.

«کیورد استافینگ» ترکیبی است از دو واژه Keyword یا کلمه کلیدی و Stuffing به معنی پر کردن؛

بنابراین کیورد استافینگ هنگامی اتفاق می‌افتد که یک برند با امید به کسب رتبه‌های بهتر برای یک کلمه کلیدی،

یک صفحه را از آن کلمه کلیدی هدف «پُر» می‌کند یا به عبارت دیگر، در کاربرد کلمه کلیدی مورد نظر زیاده روی می‌کند.

اما تا به حال،دیده نشده سایتی را به چنین دلایلی جریمه کنند.

در بدترین حالت، گوگل از رتبه گرفتن آن صفحه ای که خطای تکرار کلمه کلیدی شده را مرتکب شده، جلوگیری میکند.

داینامیک کردن صفحات جستجو


از دیگر تغییراتی که این الگوریتم در نتایج جستجوی گوگل به وجود آورده است، داینامیک کردن صفحات جستجو میباشد.

شاید کمتر به این موضوع توجه داشته باشید که، بعضی وقت ها متن عناوین و توضیحات یک صفحه، در نتایج جستجوی گوگل دچار تغییر میشود.

ممکن است هنگامی که شما کلمه سئو چیست را در گوگل سرچ کنید، توضیحات صفحه مربوطه که در صفحه اول گوگل قرار دارد،

فرق داشته باشد با زمانی باشد که شما کلمه آموزش سئو را سرچ کنید.

در این حالت شما در هر دو دفعه یک صفحه از سایت مدیریو را در نتایج مشاهده میکنید اما گوگل هر بار سعی میکند،

قسمتی از توضیحات یا حتی عنوان را نسبت به نیاز شما تغییر دهد و در اصل این بار به کمک سایت ها می آید.


چرا این الگوریتم مرغ مگس خوار نام گذاری شده است؟

همانطور که خبر دارید نام محصولات گوگل همواره از جذابیت خاصی برخوردار است و انتخاب نام‌های پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار هم از این قاعده جدا نیست.

شاید جالب باشد که اشاره کنیم گوگل در انتخاب نام این الگوریتم سلیقه زیادی به کار برده است؛

چرا که مرغ مگس خوار در واقع پرنده‌ای است که با دو ویژگی سرعت و دقت آن را میشناسند.

به اضافه در دنیای واقعی، این پرنده با دقت و سرعت زیادی متن شما را در دنیای وب و صفحات اینترنتی هم بررسی می‌کند،

و با شناسایی کلمات هم‌خانواده و هم معنی، در تلاش است نزدیک‌ترین نتایج را به مخاطب معرفی کند.

علاوه بر این،اگر بخواهید سعی کنید با استفاده از Keyword Stuffing، کلمات کلیدی زیادی را در محتوای خود جای دهید،

جریمه سختی در انتظار شما خواهد بود. اما اجازه دهید به صورت دقیق‌تری اهداف این الگوریتم را مورد بررسی قرار دهیم.


بهبود سئوی سایت توسط از الگوریتم Hummingbird


اگر به یاد داشته باشید، گفتیم که یکی از اهداف کلیدی الگوریتم Hummingbirdبهبود رضایت مخاطبان است.

اما برای رسیدن به این هدف، گوگل باید یک سری اطلاعات از رفتار کاربر را در سیستم خود ضبط کند.

خبر خوب این است که شما می‌توانید با رعایت قوانینی که مرغ مگس خوار آن را نهاده، سئوی سایت خود را بهتر کنید.

ولی برای بهتر کردن سئوی سایت چه کارهایی باید انجام شود؟

1- عبارات توصیفی و کلمات کلیدی متنوع به کار ببرید

شما نباید در محتوای سایت یا متن مقالات خود به صورت مداوم یک کلمه کلیدی را تکرار کنید؛ بلکه بهتر است،

از کلمات هم معنی و عبارت های کلیدی طولانی (Long tail Keywords) استفاده کنید.

برای نمونه هنگامی که در مورد اصغر فرهادی می‌نویسید، می‌توانید با استفاده از عباراتی از قبیل “تنها کارگردان ایرانی برنده اسکار”،

مفهوم مورد نظر خود را به مخاطب و گوگل منتقل کنید، بی آنکه مدام نام این کارگردان را به کار برده باشید.

همینطور به کار گیری عبارات مترادف یا هم‌خانواده شانس شما را برای گستردگی کلمات کلیدی و به دست اوردن جایگاه افزایش می‌دهد.

بعنوان مثال عبارت‌های ماشین/خودرو، کادو/هدیه، خرید/فروش از نظر گوگل مفهوم کاملا یکسانی را انتقال می دهند،

و می‌توانند در متن صفحه جایگزین یکدیگر بشوند.به این کار به اصطلاح مفهوم‌گرایی در تولید محتوا گفته میشود.

2 – استفاده از نشانه‌گذاری استاندارد (Schema) را فراموش نکنید

به منطور فهماندن محتوای خود به گوگل ، نیاز است که به زبان خودش با او صحبت کنید.

این همان زبان نشانه‌گذاری در گوگل است که تاثیر زیادی با استفاده از آن بر روی بهبود سئو سایت خود میتوانید داشته باشید،

و باعث می‌شود موتورهای جستجو راحت‌تر با سایت ارتباط برقرار کرده و بهتر آن را درک کنند.

قطعاً درک بهتر صفحات سایت به نفع شماست و باعث می‌شود در کنار رعایت قوانین موتورهای جستجو و سایر اصول سئو رتبه خوبی در موتورهای جستجو به دست آورید.

آیا استفاده از ویدئو در صفحه بر سئو سایت تاثیر میگذارد؟

گوگل با استفاده از الگوریتم‌های متفاوت در تلاش است موضوع صفحه را بفهمد.

حال اگر شما سیستم نشانه‌گذاری را به کار ببرید به راحتی درک خواهد کرد که این صفحه در رابطه با معرفی و نقد فیلم است یا فضایی برای فروش فیلم.

نشانه‌گذاری استاندارد شما را همراهی می‌کند صفحات مختلفی مانند مقاله، محصول، فیلم، دستور غذا، رستوران، رویداد، دوره آموزشی و … را به گوگل معرفی کرده،

و محل قرار گیری اطلاعات مهم مانند عنوان، قیمت، سال ساخت، وضعیت موجودی و … را تعیین کنید.
نشانه‌گذاری استاندارد بخشی از طراحی سایت و کدنویسی شماست و برای کاربر قابل ملاحظه نیست.

3- نرخ پرش را کاهش، و زمان حضور مخاطب در سایت را زیاد کنید

احتمالا آنقدر در مورد اهمیت تجربه کاربری شنیده‌اید که دوست نداشته باشید دوباره آن را بشنوید.

اما اجازه دهید دوباره به شما بگوییم! اگر میخواهید سایت شما از یک طرف توسط گوگل جایگاه خوبی کسب به دست آورد،

و از سوی دیگر، برای الگوریتم مرغ مگس خوار خوش آید باشد، به رفتار کاربر خود اهمیت دهید. چطور؟

سعی کنید ویدئو ، اینفوگرافی‌ها و حتی بخش‌های ساده‌ای از جمله گراف، جدول، نمودار و نقل قول را چاشنی محتوای سایت خود قرار دهید،

تا میزان پرش (Bounce Rate) سایت را کم کرده و کاربر خود را راضی کنید که مدت بیشتری در سایت شما بگذراند.


الگوریتم مرغ مگس خوار دارای چه کاربردهای ویژه و متمایزی است؟


بی شک زمانی که گوگل یک الگوریتم جدید را به کاربران خود معرفی میکند، این الگوریتم باید دارای ویژگی های متمایز و قابل توجهی باشد.

قابلیت جست و جوی صوتی یکی از این مزایا و ویژگی های قابل توجه در این الگوریتم است.

برای اولین بار در موتورهای جست و جو این الگوریتم به شما این توانایی را می دهد که بتوانید موضوع مورد نظر خود را به صورت صوتی به گوگل داده،

تا نتایج مورد نظر را به شما نمایش دهد.
توجه به جست و جوی محلی ویژگی متمایز و مثبت دیگر این الگوریتم است.

همانگونه که در بالا نیز اشاره شد مرغ مگس خوار توسط ابزارهایی مانند گراف دانش و جست و جوی معنایی،

طبق موقعیت جغرافیایی شما، بهترین سایت ها را به شما نمایش می دهد.

آیا مرغ مگس خوار گوگل از جستجوی محلی بهره میبرد؟

در دنیای طبیعت مرغ مگس خوار ، همیشه نزدیک‌ترین و مرتبط‌ترین هدف را برای شکار خود انتخاب می کند.

هنگامی که کاربران عبارت موردنظر خود را در گوگل سرچ می‌کنند، مرغ مگس خوار از گراف دانش و جستجوی معنایی استفاده می‌کند،

تا مرتبط‌ترین و دقیق‌ترین نتیجه را به مخاطب ارائه دهد.

آیا مرغ مگس خوار از جستجوی صوتی استفاده می‌کند؟
جستجوی صوتی از روش‌های جستجوی عبارت در گوگل، است.

با بیان عبارتی که درنظر دارید، مرغ مگس خوار را به منظور پیدا کردن نتایج جستجو، فرا میخوانید.

عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل در جستجوی صوتی با جستجوی نوشتاری متفاوت است، تنها کار را برای شما راحت‌تر می‌کند.

مرغ مگس خوار و جستجوی صوتی
با نگاهی به گذشته ، به روزرسانی Hummingbird را می توان گامی در مسیر Google برای تسلط بر افزایش اجتناب ناپذیر جستجوی صوتی دانست. هنگامی که Hummingbird در سال 2013 منتشر شد ، “جستجوی مکالمه” در جامعه SEO موج می زد. فقط چند سال سریع پیش می رود و ظهور جستجوی صوتی Google را ملزم می کند تا به درک کامل زبان طبیعی مجهز شود ، و از کلمه گفتاری برای جستجوهایی مانند “ارزان ترین مکان برای غذاهای مکزیکی در نزدیکی من کجاست؟” استفاده کند. یا “چگونه می توان شیر آشپزخانه دارای نشتی را تعمیر کنم؟”

به طور خلاصه ، فناوری محدود به درک زبان جستجو کلمه کلیدی به کلمه کلیدی در حد اندازه گیری قصد نیست. پیشرفت هایی مانند جستجوی معنایی و به روزرسانی مانند Hummingbird به گونه ای طراحی شده اند که در دنیایی از زبان طبیعی به طور موثر کار کنند. منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست