الگوریتم پاندا چیست ؟ چرا گوگل از الگوریتم پاندا کمک گرفت؟ هدف بزرگ پاندا مبارزه با محتوای تکراری و بی کیفیت در سایت می باشد.


الگوریتم پاندا

زمانی که تمام وبسایت ها به مزارعی از محتوای بی کیفیت تبدیل شدند و کاربران از آنچه که با آن روبه رو می شدند ناراضی بودند، گوگل با کمک گرفتن از الگوریتم پاندا به مبارزه با محتوای بی کیفیت پرداخت .

همانطور که در الگوریتم پنگوئن توضیح دادیم ، هدف گوگل نمایش محتوای باکیفیت تر به کاربر می باشد و در الگوریتم مرغ مگس خوار نیز سعی در فهم محتوای سایت کرد. در الگوریتم پاندا نیز تلاش کرد تا کپی کاران را شناسایی کند تا در نهایت محتوایی با کیفیت تر و اصیل تر را به کاربر نمایش دهد.

الگوریتم پاندا در رتبه بندی گوگل تاثیر دارد ؟

شاید مهم ترین دغدغه مدیران وبسایت ها و فعالین این حوزه جایگاهی است که برای داشتن آن تلاش کرده اند . باید بدانید که الگوریتم پاندا به محتوایی که منتشر می کنید بسیار واقف بوده و محتوای خوب را از محتوای بد تشخیص می دهد و براساس کیفیت محتوای هر وبسایت رتبه ایی را در نظر خواهد گرفت .

چگونه نظر پاندای گوگل را به سایت خود جلب کنیم؟

چک لیستی از آنچه که برای پاندا قابل ارزیابی است :

  • استفاده از محتوای با کیفیت
  • بهینه سازی وبسایت، حذف محتوای بی کیفیت و تولید محتوای مفید
  • افزودن مطالب جدید با بهترین کیفیت
  • کاهش به کارگیری از کلماتی که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند .
  • کاهش کلمات کلیدی

الگوریتم پاندا

دلیل اصلی متولد شدن پاندا توسط گوگل :

در سال 2010 در سری برنامه های TED یکی از کارمندان با نام Amit Singhal گفت :

در سال 2009 بعد از آپدیت الگوریتم کافئین، گوگل موفقیت چشمگیری در ایندکس کردن نتایج داشته اما در این بین محتواهای بی کیفیت هم کماکان به چشم میخورد.

نکته : بروزرسانی گوگل کافئین باعث بهبود نتایح بدست آمده توسط سرچ گوگل شد و سرعت ایندکس شدن نتایج با سرعت خوبی روبه رو شد .

گوگل در رابطه با محتوای بی کیفیت چه واکنشی نشان داد ؟

وبسایتی با نام Demand Media با ترفندی با به کار گرفتن چندین مترجم به صورت دورکاری هزاران محتوای کم ارزش تولید می کرد و این خود باعث شده بود که رتبه بالایی در گوگل داشته باشد . به دلیل اینکه همیشه جز اولین نتایج گوگل به شمار می رفت . این امر دلیل محکمی برای ساخت الگوریتم پاندا بود

الگوریتم پاندا چیست؟
تولد پاندا چگونه معرفی شد ؟

در 24 فوریه سال 2011 گوگل در وبلاگ خود اعلام کرد . در جهت بهبود رتبه بندی ، الگوریتمی را راه اندازی کردیم و 11.8درصد درخواست های کاربران تاثیر مستقیمی با این الگوریتم دارند . منبع

یکی از مهم ترین اهداف الگوریتم پاندا ، که این الگوریتم برمبنای آن ساخته شده است به عبارتی پایین آوردن رتبه سایت هایی می باشد که از محتوای کم ارزش ، بی کیفیت کپی شده استفاده می کنند.

چه وبسایتی رتبه بالایی از الگوریتم پاندا دریافت می کند ؟

اما بالاترین رتبه را سایتی دریافت می کند که از محتوای یونیک و باارزش استفاده می کند . برای مطالب و محتوایی که منتشر می کند وقت زیادی را صرف می کند . البته کاربران از نتایج به دست آمده رضایت دارند

پاندا یا کشاورز ؟ نام اصلی این الگوریتم چیست؟

اوایل ، این الگوریتم را با نام کشاورز می شناختند . اما پس از چندی به دلیل اینکه خالق این الگوریتم ، با نام مستعار پاندا شناخته میشد . نام این الگوریتم توسط گوگل پاندا تغییر کرد .

باید بدانید که 

سایت هایی که با ایجاد مزارع محتوا و استفاده از محتوای بی کیفیت به رتبه بالایی از گوگل دست یافتند . پس از راه اندازی الگوریتم پاندا ضررهای زیادی به آن ها وارد شد .

پس از آغاز کار پاندا چه اتفاقاتی بین سئوکاران افتاد ؟

در این بین سئو کاران تمام تلاش خود را در این راه نهادینه کرده و برای جمع آوری مقاله های با کیفیت و ارزشمند تلاش کردند تا محتوایی که گوگل پسند است را منتشر کرده و کاربران از نتایج بدست آمده رضایت کافی داشته باشند .

بسیاری از سایت هایی که با ظاهر مناسبی روبه رو نبودند و به دلیل انتشار محتوای بی کیفیت کاربران از آن ها رضایت کافی نداشتند . پس از ورود الگوریتم پاندا از امتیازات فراوانی محروم شدند و رتبه سابق خود را از دست دادند .

الگوریتم پاندا

گوگل برای راه اندازی الگوریتم پاندا چه مسائلی را مدنظر قرار داد ؟

یکی از کارمندان گوگل با نام مت کاتس عنوان کرد : گوگل برای راه اندازی پاندا از آزمایشات انسانی الهام گرفته و زاویه دید خود را روی این سوالات قرار داد .

  • آیا خواندن مطالب سایت برای شما مفید بود ؟
  • آیا این سایت را به عنوان فروشگاه آنلاین قبول دارید و می توانید اطلاعات محرمانه بانکی خود را با آن به اشتراک بگذارید؟
  • آیا هنگام مشاهده محتوای سایت با تبلیغات زیادی روبه رو شدید ؟
  • آیا توانستید بامطالب سایت ارتباط برقرار کنید و از راهنمایی های آن ها بهره مند شوید ؟

این دست از سوالات به گوگل برای توسعه الگوریتم پاندا کمک شایانی کرد و با در نظر گرفتن دغدغه های کاربران با استفاده از مصاحبه های انسانی که حاصل آن سیگنال های دریافتی مفیدی برای گوگل بود .

الگوریتم پاندا جایگاه خود را محکم تر کرد و به کار خود برای مدیریت محتوای مفید وبسایت ها پرداخت.

کارمندان گوگل 23 سوال که توسط آن ها الگوریتم پاندا متولد شد را منتشر کردند:
  1. آیا محتوای سایت برای شما قابل اعتماد بود؟
  2. آیا محتوایی را که مطالعه کردید توسط شخصی متخصص نوشته شده یا فردی معمولی ؟
  3. آیا برای قراردادن اطلاعات محرمانه بانکی به آن وبسایت اعتماد دارید ؟
  4. آیا پس از مطالعه مقاله با خطای نگارشی مواجه شدید؟
  5. آیا نویسنده مقاله علایق کاربران را در نظر داشه یا فقط در جهت رتبه گرفتن از گوگل متنی را منتشر کرده است ؟
  6. آیا مطالب این وبسایت کپی شده از یک وبسایت دیگری بوده و صرفا با تغییر چند کلید واژه آن را منتشر کرده است ؟
  7. آیا این وبسایت مطالب ، اخبار و تحقیقات درست و دقیق منتشر می کند ؟
  8. آیا این صفحه نسبت به صفحاتی دیگر با همین موضوع ارزش قابل توجهی دارد ؟
  9. آیا نسبت به محتوای سایت کنترل کیفیتی صورت گرفته است ؟
  10. آیا این مقاله به تمام جوانب موضوع پرداخته است ؟
  11. آیا می توان این وبسایت را به عنوان مرجعی کامل در حوزه ایی مختص به خودش معرفی کرد؟
  12. آیا محتوای منتشر شده توسط چند نویسنده جمع آوری شده و در چندین صفحه به اشتراک گذاشته شده است یا خیر؟
  13. آیا مقاله ایی را که مطالعه کرده اید ویرایش دقیقی روی آن اعمال شده بود یا صرفا جهت رتبه گیری انجام شده است ؟
  14. آیا در سایت هایی که محتوای آن در رابطه با بهداشت و درمان می باشد ، مطالب قابل اعتمادی منتشر می کند، می توان آن را دنبال کرد ؟
  15. آیا از سایت مدنظرتان در هنگام لزوم به عنوان سایت مرجع یاد می کنید؟
  16. آیا در مقاله موردنظر موضوع به صورت کامل و دقیق توضیح داده شده یا به صورت مبهم به اتمام می رسد؟
  17. آیا مطالب سایت قابل فهم می باشد و منظور خود را دقیق می رساند یا آن را بدون در نظر داشتن ابهامات به وجود آمده برای کاربر، رها می کند ؟
  18. آیا این صفحه با توجه به مطالبی که دارد ارزش معرفی کردن به دوستان را دارد ؟
  19. آیا هنگام مطالعه مطالب وبسایت با تبلیغات زیادی روبه رو شده و از ادامه دادن منصرف شده اید؟
  20. آیا منتظر چاپ مقالاتی به صورت کتاب و دانشنامه از مطالب سایت در آینده هستید؟
  21. آیا مقالاتی که منتشر شده فاقد ارزش، کوتاه و اثبات نشده به اشتراک گذاشته شده اند ؟
  22. آیا به جزییات بها داده شده یا همه مطالب به صورت کلی منتشر شده است ؟
  23. آیا کاربران پس از مشاهده مطالب از آن شکایت دارند ؟
الگوریتم پاندا
خیلی از کاربران برای صرفه جویی در وقت به دنبال راه میانبر برای جمع آوری مقالات هستند به عنوان مثال :
  • خرید آنلاین مقاله و یا کمک گرفتن از دوستان برای نوشتن مقاله .
  • نوشتن و به اشتراک گذاری متون بدون ویرایش .
  • تمام صفحه را پر از تصاویر و محتوای گمراه کننده تبدیل کنند.
  • کپی کردن مقالات دیگر و به اشتراک گذاری آن ها .
  • استفاده از کلید واژه ها به صورت بی وققه و غیرطبعی مانند : خرگوش هویج می خورد . خرگوش هویج زیادی می خورد . خرگوش چون هویج دوست دارد زیاد می خورد .
چگونه الگوریتم پاندا را از خود دور نگه داریم ؟

بهتر است بدانید که هدف الگوریتم پاندا ارزیابی محتوای مفید و با کیفیت است در نظر داشتن کیفیت و یونیک بودن محتوا ، اهمییت قایل توجهی دارد شاید بازگو کردن این مطالب برای شما ساده به نظر بیاید اما باید این را هم در نظر داشته باشید که این دقیقا همان مسئله ایی است که الگوریتم پاندا براساس آن راه اندازی شده است .

چگونه نظر الگوریتم پاندا را جلب کنیم؟

گاهی دوستان گمان می کنند با حذف محتوای بی کیفیت می توانند نظر الگوریتم پاندا را جلب کنند اما باید گفت برای بهبود سایت و دور نگه داشتن الگوریتم پاندا باید ابتدا از کلید واژه های درست و بجا استفاده کرد و از مطالب کپی شده مقالات دیگر بپرهیزیم و در جهت بهبود سایت محتوای ارزشمند و مفید تولید کنیم.

چگونه متوجه شویم که پاندا ما را جریمه کرده است ؟

اولین و بهترین کار برای متوجه شدن این مسئله: ابتدا باید به سرچ کنسول گوگل مراجعه کرد . اگر شاهد افت قابل توجه سایت شدید باید متوجه شوید که گوگل پاندا تاثیراتی را بر روی سایت ما گذاشته است . البته اینجا جای نگرانی نیست چون الگوریتم گوگل بارها ما را به  استفاده از محتوای یونیک و با کیفیت تشویق کرده اند . اکنون هم می توان با در نظر داشتن اولویت های الگوریتم پاندا به بهبود سایت خود بپردازیم

آیا برای بهبود سایت باید محتوای بی کیفیت را حذف کرد ؟

در سال 2011 یکی از کارمندان گوگل به نام مایکل ویزومیرسکی خاطرنشان کرد: اگر محتوایی باعث افت شدید رتبه سایت شما شده آن را حذف کنید و به این رویه خاتمه دهید . زیرا با توجه به بروزرسانی های اخیر هدف، کاهش رتبه وبسایت هایی است که از محتوای بی کیفیت و کپی شده ، استفاده می کنند و تنها کاری که برای بهبود سایت لازم است انجام دهید تولید محتوای با کیفیت و یونیک است که البته کپی شده ایی از مقالات دیگر نیست.

جدول بروزرسانی های الگوریتم پاندا :

پاندا از لحاظ تغییرات و بروزرسانی های متعدد از تمامی الگوریتم های دیگر پیشی گرفته است و به علت روند این الگوریتم اغییرات به صورت دقیق و درست صورت می گیرد .

کارمندان گوگل در 11 ژوئن 2013 عنوان کردند که این الگوریتم به صورت ماهانه آپدیت می شود و تغییرات جدیدی اعمال خواهد شد .

الگوریتم پاندا

زمانبندی الگوریتم پاندا :

  • 23 فوریه 2011 که به صورت بدون نام آغاز شد و تقریبا 12 درصد نتایج گوگل را در برداشت ئ چندی از سایت های که حاوی مزارع محتوا بوده را از دور خارج کرد .
  • 11 آوریل 2011 اولین آپدیت الگویرتم پاندا که به شناسایی کاربران بلاک شده پرداخت.
  • 9 مه 2011 در این تاریخ گوگل اعلام کرد که نسخه 3.0 در رجهت بازیابی اطلاعات بوده است .
  • 21 ژوئن 2011 اعلام نسخه 2.2
  • 23 ژوئیه اعلام نسخه 2.3 از سمت گوگل
  • 12 آگوست 2011 نسخه 2.4 بروزرسانی شده از الگوریتم برای تمامی کشورهای انگلیسی زبان و همچنین کشورهای دیگر به جز ژاپن و چین اعلام شد.
  • 28 سپتامبر 2011 به علت اتفاقاتی که در این الگورتم رخ داد کارمندان گوگل در تاریخ 5 اکتبر همان سال اعلام کردند که بزودی تغییراتی در الگوریتم پاندا را شاهد خواهیم بود . در تاریخ 3 اکتبر و همچنین 13 اکتبر نسخه 2.5 تایید شد .
  • 19 اکتبر 2011 با اعلام نسخه .0 از سوی گوگل تاثیرات جدیدی که روی وبسایت های متعدد اعمال خواهد شد را اعلام کردند که باتوجه به آن محاسباتی که صورت گرفته بود.
  • 18 نوامبر 2011 با اعلام نسخه .1 گوگل افزود این بروزرسانی حدود 1 درصد نتایج را در برخواهد گرفت .
  • 18 ژانویه 2012 گوگل با تایید برخی دیتاها نسخع 3.2 را اعلام کرد .
  • 23 فوریه 2012 نسخه 3.3 با آپدیت اطلاعات از سوی گوگل اعلام شد .
  • 23 مارس 2012 3.4
  • 19 آوریل 2012 3.5
  • 27 آوریل 2012 نسخه 3.6
  • 8 ژوئن 2012 نسخه 3.7 با آپدیت اطلاعات سنگینی از جانب گوگل مواجه شدیم.
  • 25 ژوئن 2012 نسخه 3.8
  • 24 ژوئیه 2012 نسخه 3.9
  • 20 آگوست 2012 با اعلام نسخه 3.9.1 تغییرات نسبال جزئی رخ داد که آغاز تغییرات جدی تری را در پی داشت .
  • 18 سپتامبر 2012 نسخه 3.9.2
  • 27 سپتامبر 2012 در این آپدیت با اراوه نسخه ایی اعلام کردند که الگوریتم پاندا این امکان را خواهد داشت که بروزرسانی های بالاتر از 3.0 را هم داشته باشد .
  • 5 نوامبر 2012
  • 21 نوامبر 2012
  • 21 دسامبر 2012 که شاهد آپدیت اطلاعات بودیم .
  • 22 ژانویه 2013
  • 14 مارس 2013 بروزرسانی قبلا صورت گرفته بود و مت کاتس خاطرنشان کرد این بروزرسانی ها قبل از انتقال این الگوریتم به یکی از الگوریتم های اصلی پاندا می باشد .
  • 21 ژوئن 2013 در این تاریخ آپدیتی صورت نگرفت و فقط مت کاتس اعلام کرد پاندا در هستخ اصلی قرار نمی گیرد و از این به بعد به صورت کندتری آپدیت خواهد شد .
  • 18 ژوئیه 2013 بروزرسانی تحت عنوان اصلاح فعالیت های سختگیرانه سابق الگوریتم پاندا بود .
  • 19 مه 2014 با اعلام نسخه 4.0 حدودا 7.5 درصد نتایج گوگل تحت تاثیر قرار داد و این مقدمه ایی بود که متوجه شدیم این الگوریتم در هسته اصلی گوگل قرار گرفته است.
  • 23 سپتامبر 2014 نسخه 4.1 یکی دیگر از آپدیت هایی بود که تقریبا 3 تا 5 درصد تاثیر مستقیم بر نتایج جستجو شده داشت . این آپدیت تغییرات هسته الگوریتم پاندا بود که در 25 سپتامبر همان سال اعلام شد.
  • 17 ژوئیه 2015 در نسخه 4.2 گوگل که اخرین بروزرسانی الگوریتم پاندا بود اعلام کرد که قرار است الگوریتم پاندا آپدیت جدیدی را معرفی کند که این تغییرات زمان زیادی به طول می انجامد .
ترکیب الگوریتم پاندا در تاریخ 11 ژانویه 2016 با الگوریتم های هسته گوگل

گوگل اعلام کرد الگوریتم پاندا در هسته اصلی گوگل گنجاننیده شد و باید توجه داشت که بعد از انتقال یک فاکتور جداگانه نخواهد بود بلکه یکی از مهم ترین فاکتورهای گوگل در جهت رتبه دهی می باشد

نتیجه گیری:

ما با ارائه مقاله ایی برای شما دلیل به وجود آمدن الگوریتم پاندا ، شناسایی آن الگوریتم و بهبود فرآیند پیش رویتان و رسیدن به رتبه ایی خوب را برای شما شرح دادیم امید است از مطالب  این مقاله بهره کافی را برده باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست