سئوی on-page چیست؟ چرا دارای اهمیت است؟ در سئو داخلی چه مواردی را باید رعایت کنیم؟
سئوی on-page: سئو داخلی از اصلی ترین مرحله های سئو به حساب می آید،که در ظاهر سایت نیز می تواند تاثیر گذار باشد.در این مقاله به بررسی سئوی on-page می پردازیم و مواردی که باید در هنگام سئو on-page رعایت کنید را بیان می کنیم.
مفهوم On Page SEO:فرآیند انجام سئو به دو مرحله on page seo و off page seo تقسیم می گردد. به تمامی کارهایی که در داخل سایت صورت می گیرد، تا سئو وب سایت بهتر شود، on page seo یا سئو داخلی گفته میشود.
چرا انجام سئو داخلی سایت اهمیت دارد؟
فعالیت سئو داخلی یک بخش مهم از سئو محسوب می شود، که در بهینه سازی سایت تاثیر زیادی دارد.
رعایت استانداردهای مختلف در سایت سبب میشود موتورهای جستوجو راحتتر به قسمت های مختلف سایت دسترسی داشته باشند،
موضوع اصلی هر صفحه را بهتر درک کنند و در مجموع کیفیت سایت را بالاتر در نظر بگیرند. انجام این فعالیتها تاثیر زیادی در مشخص کردن جایگاه سایت شما در نتایج به دنبال خواهد داشت.
همچنین انجام فعالیتهای on-page seo باعث می شود از نظر ظاهر هم سایت بهینهتری داشته باشید و کاربران در سایت شما تجربه کاربری خوبی کسب کنند.
موارد مهم در On Page SEO
در ادامه مهمترین اصول سئو داخلی را بررسی خواهیم کرد:
۱- Responsive بودن قالب سایت
اگر یک وبسایت واکنشگرا نباشد، از نظر گوگل یک امتیاز منفی می گیرد. این وبسایت در نتایج جستجو به خصوص جستجوهای موبایلی در موقعیت خوبی قرار نمیگیرد.
برای بررسی میزان واکنشگرا بودن وبسایت خود می توانید از ابزار mobile friendly test استفاده کنید.
۲- افزایش سرعت سایت
یکی از مهمترین موارد سئو داخلی سایت سرعت لود شدن صفحات سایت شما می باشد. شما میتوانید با انجام کارهایی از قبیل بهینهسازی تصاویر، کاهش queryها،
فشردهسازی کدهای قالب و.. سرعت سایت خود را زیاد کنید.
۳- استفاده از قالب استاندارد
باید از قالبی را مورد استفاده قرار دهید که کدهای آن بهینه و استاندارد باشند. استفاده از قالب با کدهای نامناسب و کند بر سئو سایت شما تاثیرات منفی به دنبال خواهد داشت.
در زمان طراحی قالب سایت باید مسائل مختلف سئو را در نظر داشته باشید.
۴- توجه به UI و UX
ظاهر سایت باید به شکلی باشد که کابر را به خود جذب کند. احتمالاً برایتان پیش آمده که با جستجوی عبارتی وب سایت هایی برای شما نمایش داده شده است، که رنگ نوشتهها،
سایز متون، فاصلهی بین خطوط و غیره به نحوی باشند که احساس کنید دیگر نمیتوانید ادامه مقاله را مطالعه کنید و باید هرچه سریعتر سایت را ترک کنید.
حقیقت این است که اگر سایت شما از نظر کاربر جذاب نباشد هر مقدار که محتوای خوبی در آن وجود داشته باشد، احتمال خوانده شدن آن خیلی کم می شود.
UX به معنی تجربهی کاربری در سایت است. وبسایت شما باید به نحوی طراحی شده باشد که کاربر بدون سردرگمی، و به سادگی به هدف مورد نظر خود برسد.
برای نمونه وبسایتی را که برای عضویت، یک فرم با دهها فیلد مقابل شما می گذارند را با سایتی مقایسه کنید که برای ثبتنام تنها یک ایمیل لازم است.
شما برای عضویت کدام سایت را ترجیح می دهید؟
اگر برایتان سوال است که این موارد چه ارتباطی به سئو دارد باید در جریان باشید که داشتن UX و UI مناسب نرخ خروج کاربر را کاهش می دهد و اطمینان کاربر را زیاد می کند.
همچنین احتمال بازگشت کاربران به سایت شما هم زیاد می شود. این موارد در سئو تاثیر مثبتی به دنبال خواهند داشت.
۵- لینک سازی داخلی
هر زمان که رباتهای خزنده به یک لینک برخورد میکنند در صورت follow بودن لینک به صفحهی مقصد میروند و آن صفحه را هم بررسی میکنند.
وجود لینکهای داخلی مناسب سبب میشود موتورهای جستجو صفحات متفاوت سایت شما را پیدا کنند و ایندکس کنند.
همینطور ایجاد لینک با کلمات مناسب و مرتبط به هر صفحه باعث میشود موتورهای جستجو موضوع اصلی صفحه مقصد را به خوبی بفهمند.
از دیگر فواید لینک داخلی، گردش کاربر در سایت می باشد. وجود لینکهای بجا و صحیح باعث میشود نرخ خروج کاربراز سایت (bounce rate) به شدت کاهش یابد.
۶- استفاده از alt مناسب
برای همهی تصاویر وبسایت خود بخش alt را کامل کنید. در این قسمت باید متنی که مرتبط با تصویر باشد و آن را توصیف کند نوشته شود.
در تعدادی از متنهای جایگزین عباراتی را به کار ببرید که شامل کلمهی کلیدی آن صفحه نیز باشد.
۷- درج تگ title
تگ عنوان سئو یا title تگی است که در بخش سایت قرار میگیرد و در نتایج گوگل قابل نمایش است.
باید این عنوان به اندازهی کافی جذاب باشد، حاوی کلمهی کلیدی اصلی صفحه باشد و از نظر طول نه خیلی کوتاه باشد و نه خیلی بلند(حداکثر ۷۰ کارکتر)
۸- درج mata description یا توضیحات متا
قسمتی که در پایین عنوان سئو در نتیجه ها دیده میشود تاثیر خوبی در دریافت کلیک می تواند داشته باشد.
جذاب نوشتن بخش توضیحات متا باعث میشود CTR سایت شما افزایش یابد.
۹- استفاده صحیح از تگهای heading
از تگهای h1 تا h6 برای تعیین عنوان استفاده می شود. تگ h1 با اهمیتترین عنوان هر صفحه است که بهتر است تنها یکبار در هر صفحه مورد استفاده قرار بگیرد.
با توجه به اهمیت این تگها در سئو بهتر است از کلمات کلیدی خود در آنها استفاده کنید.
در استفاده از این تگها تلاش کنید خاصیت سلسه مراتبی آن را حفظ نمایید.
۱۰- بهینهسازی محتوا
تولید محتوا برای سئو یکی از فرآیندهای مهم در بهینهسازی وبسایت و افزایش رتبه گوگل سایت است.
به گونه ای که 62% بازاریابان گفته اند بهبود سئو و افزایش حضور در گوگل، از اهداف اصلی آنان است.
یکی از مهمترین موارد سئو داخلی یا on page seo انجام بهینهسازی محتوا می باشد.
۱۱- اصلاح محتواهای بی ارزش
زمتن آن فرا رسیده که محتواهای سایت خود را بهبود ببخشید. محتواهایی که از نظر گوگل فاقد ارزش یا به اصطلاح thin content گفته می شوند را شناسایی و اصلاح نمایید.
ویژگی این نوع محتواها این است که به طور معمول خیلی کوتاه هستند، ارزش محتوایی ندارند، کاربر زیادی را به خود جذب نکردهاند و غیره، بهتر است این محتواها را شناسایی و اصلاح کنید.
۱۲- بهینه سازی آدرس صفحات
URL هر صفحه باید خوانا باشد. پس در آن از کارکتر یا عبارتی که معنا ندارند استفاده نکنید. تا جایی که ممکن است از URLهای بلند استفاده نکنید.
وجود کلمهی کلیدی اصلی در URL هم میتواند در سئو صفحات شما از اثر خوبی برخوردار باشد.
اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید از بخش تنظیمات >> پیوندهای یکتا وارد بخش تنظیمات عمومی شوید و آن را روی نام نوشته تنظیم کنید.
۱۳- استفاده از قابلیت اشتراک گذاری
بهتر است در هر مقاله از سایت شما دکمههایی برای اشتراک گذاری مطلب وجود داشته باشد. تا اگر کاربری به آن علاقهمند شد بتواند مقاله را با دیگران share کند.
۱۴- معرفی شبکههای اجتماعی
برای اینکه مخاطبان با شبکههای اجتماعی سایتتان ارتباط برقرار کنند آیکن و لینک شبکههای مجازی را در سایت قرار دهید.