محتوا چیست ؟ محتوا ارتباطی رابه وجود می آورد که می تواند هر وب سایتی را در رتبه بندی خوب در موتور جستجو قرار دهد. البته این اتفاق هنگامی رخ می دهد که محتوا به بهترین شکل ممکن به وجود آمده باشد، زیرا اگر به این صورت نباشد، مجازات شدن توسط موتورهای جستجو را به دنبال خواهد داشت.


هدف این است که در این مطلب با اهمیت تولید محتوا بر سئو آشنا شوید.

محتوا یعنی چه؟

ارائه یک تعریف دقیق برای محتوا و تعریفی که همه بازاریابان با آن موافق باشند، تقریبا غیرممکن است.

اما به تعریف هایدی کوهن، یک بازاریاب فعال، می توانیم محتوا را اینگونه معنی کنیم:

اطلاعات مفید و با کیفیت بالا که داستانی را با روشی مرتبط با زمینه و با هدف درخواست یک احساس یا تعامل ارائه می دهد. محتوا به صورت زنده یا غیر همزمان ارائه می شود و می تواند با استفاده از انواع قالب ها از جمله متن، تصاویر، فیلم، صدا و پادکست بیان شود.

البته این گفته به این معنا نیست که هر محتوایی که تولید می شود،، همگی ارزش خواندن دارند و می توانند ویژگی هایی که گفته شده را داشته باشند.

محتواهای فاقد کیفیت و نامطلوبی در سراسر دنیا در سایت های گوناگون انتشار پیدا می کنند که هیچ مخاطبی آن ها را مطالعه نمی کند.


تعریف دیگری که از درک هالپرن، بنیانگذار Social Triggers موجود است:

محتوا به هر شکلی (صوتی، متنی، ویدئویی) ارائه می شود و کاربران را سرگرم کرده، به آن ها اطلاع رسانی می کند، شفاف بوده و آن ها را آموزش می دهد

اما دقیقا اهمیت تولید محتوا بر سئو چیست و چرا اهمیت کار این دو با هم خیلی زیاد است؟

گوگل،که پادشاه موتورهای جستجو محسوب می شود، بیشتر از 3.5 میلیارد جستجو در روز انجام می دهد.

از آنجایی که موضوع بهینه سازی موتور جست و جو مطرح می شود، بدان معنیست که قرار است بهینه ترین و برترین پاسخ به کاربر ارائه شود.

در حقیقت این ماموریت گوگل است که بهترین و مرتبط ترین اطلاعات را در اختیار مخاطبان خود بگذارد.

الگوریتم های گوگل همواره در حال کامل شدن هستند تا بتوانند با توجه به ماموریت این موتور جست و جو، مفیدترین منابع را در کسری از ثانیه به مخاطب نشان دهند.

“نتایج مفید و مرتبط” که گوگل سعی می کند تا به کاربر ارائه دهد، از بین محتوای سراسر وب خواهد بود.

همان گونه که قبلا اشاره کردیم، این قطعات محتوا طبق ترتیب مفید بودن و مرتبط بودن آن ها با توجه به جست و جوی کاربر، در صفحات SERP نشان داده شده و رتبه به دست می آورند.
به زبانی دیگر برای آنکه محتوای شما بتواند ارزش سئو داشته باشد، باید برای مخاطبان مفید حساب شود.

ویژگی های محتوای خوب چیست؟

اهمیت تولید محتوا بر سئو چیزی نیست که بتوانیم آن را در نظر نگیریم. اما همان طور که گفته شد، این بدان معنی نیست که هر محتوایی می تواند با ارزش باشد.

از این رو بهتر است با ویژگی های محتوای خوب آشنا شوید:

کیفیت محتوا چیست ؟

از مهم ترین ویژگی های محتوای خوب و با ارزش، می توان به کیفیت آن اشاره کرد.

بهتر است این توصیه ها را به خاطر داشته باشید که می گویند چگالی کلمه کلیدی اولین مورد در تاثیر گذاری در رتبه بندی است.

تراکم کلمات کلیدی به شما کمک می کند، اما کیفیت محتوا از ارزش بیشتری برخوردار است.

گوگل نه تنها می تواند محتوای خوب و باکیفیت را تشخیص دهد، بلکه به آن رتبه خواهد داد تا افرادی که به دنبال موضوع مرتبط هستند، آن را بخوانند.

خوانایی محتوا چیست؟

از دیگر ویژگی های محتوای خوب می توانیم به خوانایی آن اشاره کنیم.

الگوریتم های بسیار پیچیده ای موجود هستند که گوگل از آن ها برای ارزیابی خوانایی یک صفحه طبق مقیاس ها و روش های متفاوت علمی به کار می برد.

پس بهتر است محتوای شما غلط املایی نداشته باشد و جمله بندی های آن درست و قابل فهم باشد.

یکتایی و اصالت محتوا چیست؟

اگر شما محتوای خود را از یک سایت خیلی خوب هم کپی کنید، گوگل برای هیچ یک از تلاش های شما ارزشی قائل نمی شود.

برعکس، حتی امکان دارد به خاطر استفاده از محتوای تکراری و کپی شما را مجازات کند. بله، گوگل به راحتی می تواند یک محتوای یکتا و کپی را تشخیص دهد.

پس بهتر است در عوض تلاش بیهوده، برای تولید یک محتوای با ارزش غیر کپی وقت بگذارید.

دستور زبان خوب در محتوا نویسی

گوگل خیلی هوشمند عمل می کند و مثل یک مخاطب می تواند محتوا را بخواند.

به همین خاطر وجود غلط های دستور زبانی به خزنده های آن می فهماند که شما برای تولید محتوا زمان نگذاشته اید؛

پس ارزشی برای نشان دادن آن به کاربری که به دنبال محتوای مفید است، نخواهد داشت.

به همین دلیل باید روی دستور زبان جملاتی که در تولید محتوا استفاده می کنید، تمرکز داشته باشید.

به این فکر کنید که آیا خود حاضر هستید برای خواندن محتوای تولید شده خودتان، وقت بگذارید؟

چگالی کلمات کلیدی در تولید محتوا

چگالی کلمات کلیدی هم از اهمیت زیادی برخوردار است اما پس از آنکه به کیفیت بالا در محتوا رسیدید.

البته این بدان معنی نیست که باید در تمامی قسمت های محتوای خود، کلمات کلیدی قرار دهید تا در SERP به رتبه بالایی دست پیدا کنید.

بهتر است استفاده از کلمات کلیدی به شکلی باشد که محتوای شما را به محتوای ماشینی تبدیل نکند.

بهترین چگالی کلمات کلیدی در یک صفحه، چیزی بین 1 الی 3 درصد است.

توسعه محتوای وب (انگلیسی: Web content development‎) فرایند پژوهش، جمع‌آوری، نوشتن، سازمان‌دهی و ویرایش اطلاعات، برای انتشار در وبگاه می‌باشد.

محتوای وبگاه ممکن است شامل نوشته‌ها، گرافیک، تصاویر، موارد ضبط شده،

فیلم‌ها یا دیگر انواع محتوای دیجیتال باشد که می‌تواند از طریق یک سرور با پروتکل انتقال ابرمتن پخش شده و با کمک مرورگر وب، نمایش داده شود.منبع

سخن پایانی

اکنون با اهمیت تولید محتوا بر سئو آشنا شدید و می دانید که این محتوای خوب و باکیفیت است که برای گوگل ارزشمند شمرده شده و آن را به کاربر نشان می دهد.

پس اگر می خواهید جایگاه خوبی در نتایج موتور جست و جو داشته باشید، لازم است که روی تولید محتوای باکیفیت تمرکز کنید.

فهرست