الگوریتم های گوگل

الگوریتم هیلتاپ چیست؟ چه تاثیری بر سئو سایت ها دارد؟ دلایل اهمیت آن چیست؟

الگوریتم هلیتاپ : از الگوریتم های مهم موتور جستجوی گوگل الگوریتم هیلتاپ (Hilltop Algorithm) است که در سال 2003 معرفی شد.این الگوریتم از زمانی که معرفی شد تاثیرات قابل ملاحظه ای بر روی نتایج این موتور جستجو داشته،و این تاثیرات همچنان نیز پس از گذشت 18 سال، ادامه پیدا کرده است.

برای نمونه یک شخص حرفه ای در زمینه وب، بسیار ضروری و مهم است که از تأثیر الگوریتم هیلتاپ بر سئو  با خبر باشید،

تا به وسیله آن به درک عمیق تری از پایه و اساس سئوی امروزی و مدرن برسید. قبل از هرچیز یکبار الگوریتم هیلتاپ را باهم بررسی می کنیم.

الگوریتم هیلتاپ چیست؟

شناسایی صفحات معتبر هدف اصلی الگوریتم hilltop است تا بر اساس لیاقتشان به آن ها رتبه دهد Hilltop algorithm،

از جمله الگوریتم هایی است که به کمکpagerank  به شناسایی صفحات متخصص و خبره و دارای اعتبار می پردازد.

شیوه شناسایی Hilltop  به این صورت است که ابتدا صفحات که دارای اعتبار هستند را شناسایی می کند،

و سپس به آن ها برچسب “ِExpert pages”  میزند.

منظور از صفحات متخصص، صفحاتی هستند که عنوان و موضوع خاصی را دارا هستند، و به دیگر وب سایت ها لینک می شوند. 

پس از انتخاب صفحات expert، گوگل با توجه به کیفیت بالا به شناسایی سایت ها ، به منظور رتبه بندی می پردازد.

الگوریتم هیلتاپ بر سئو  چه تأثیراتی دارد؟

الگوریتم قدیمی گوگل یعنی هیلتاپ، تأثیری بنیادین بر سئو گذاشت.

  • از این الگوریتم این طور نتیجه گرفته می شد که لینک هایی که از سمت سایت هایی با دامنه .edu گرفته شده باشد،
  • لینک هایی که از دایرکتوری های مهم و اصلی (yahoo, zeal, dmoz, botw) گرفته شده باشد،
  • و لینک هایی از سایت های مرتبط به دست آمده با رتبه بالا همگی باعث پیشرفت در رتبه سایت می شوند.
چندین سال پیش و در هنگام معرفی الگوریتم هیلتاپ، فقط با کسب یک لینک از یک سایت مرتبط با رتبه بالا پیشرفت چشمگیر رتبه خود را می توانستید شاهد باشید.

همینطور ثبت سایت در دایرکتوری ها و دریافت لینک از آن ها باعث بهبود جایگاه و رتبه وبسایت می شد.

دلیل آن هم این بود که از دایرکتوری ها به عنوان یک منبع معتبر به منظور شناخت سایت های با کیفیت  مورداستفاده قرار میگرفت.

آشنایی با الگوریتم هیلتاپ

الگوریتم هیلتاپ سبب شد تا سئو کارها به ایجاد دایرکتوری های شخصی و البته مخفی کردن ارتباط مالکیت سایت ها فکر کنند.

پس توسط IP های اختصاصی برای هر سایت و مخفی کردن اطلاعات مالک دامنه سعی می کردند تا یکی بودن مالکیت سایت های خود را پنهان کنند.

الگوریتم هیل تاپ Hilltop یکی از انواع “الگوریتم های ارتباط سنج” است که مانند پیج رنک بر اساس لینک دهی میان سایت ها عمل می کند،

ولی عملکرد این دو الگوریتم کمی متفاوت است. PageRank به صورت سرتاسری رتبه بندی وب را اعمال می کند و صفحات را طبق آن رتبه‌بندی می‌کند.

الگوریتم هیل تاپ Hilltop اول صفحات تخصصی و حرفه‌ای را پیدا میکند ،

و آنها را برای یافتن صفحات معتبری که رتبه های بالاتری را می توانند،

به خود اختصاص دهند فیلتر می کند تا بدین شکل سایت هایی که بک لینک های معتبر از سایت های معتبر دریافت می کنند،

را شناسایی کرده و رتبه بندی آنها را بهبود ببخشد.پس، در عوض جستجو در کل وب،

Hilltop مجموعه‌ای از صفحات وب حرفه‌ای را جمع آوری کرده و کار رتبه بندی خود را از آنجا آغاز می کند.

اثر الگوریتم Hilltop بر سئو امروزی(ادامه) چیست؟

در همان  اولین روزها، به دست آوردن لینک از About.com به طور قابل توجه ای می‌تواند در رتبه سایت شما تاثیر گذار باشد.

از آنجا که سایتی مثل DMOZ به عنوان مرجعی برای یافتن سایت‌های دارای کیفیت بالا برای لینک دادن به آنها استفاده می شود،

به دست آوردن لینک از DMOZ می‌تواند رتبه بندی شما را بهبود بخشیده و به بالا بردن رتبه سایت شما کمک نماید.

در نتیجه، شبکه ای از سایت هایی که تحت مالکیت یک شرکت بودند و گاهی وقت ها تعداد آن‌ها به صد ها سایت نیز می‌رسید، بوجود می آمد.

این شیوه هم اکنون با عنوان PBN یا همان شبکه خصوصی لینک شناخته می‌گردد که در صورت شناسایی توسط گوگل باعث جریمه‌های سنگین و حذف سایت از نتایج گوگل می شود.

پیش از Hilltop الگوریتم‌های دیگری موجود بود که بر صفحات معتبر تمرکز داشتند.

الگوریتم Hilltop به کمک مفهوم اعتبار سایت ها آمد و از آن به بعد از وب سایت های معتبر برای رتبه بندی سایت ها استفاده شد.

از آنجایی که وبسایت های شبکه ای به دنبال این بودند که الگوریتم هیلتاپ را دور بزنند اما دچار افت شدیدی شدند،

پس لازم است در لینک سازی دقت زیادی داشته باشیم. به همین خاطر متخصصان وب مسترها و سئو در لینک سازی دامنه ها باید دقت به خرج بدهند.

توضیح گوگل در رابطه با الگوریتم هیلتاپ

تعداد لینک های خارجی و کیفیت آن ها یکی از شیوه های مهم و متداول گوگل برای تعیین اعتبار صفحات ،است.

در مورد این باره ، تفاوت مهمی که هیلتاپ با سایر الگوریتم های گوگل ازجمله مرغ مگس خوار دارد این است که این الگوریتم فقط صفحات و منابع تخصصی را مد نظر دارد .

در واقع هیلتاپ ، نوعی الگوریتم ارتباط سنج به شمار می آید که مثل پیج رنک کار می کند و طبق لینک دهی رتبه سایت ها را مشخص می کند.

اما نحوه عملکرد الگوریتم هیلتاپ با پیج رنک گوگل متفاوت هایی نیز دارا است.

به این صورت که الگوریتم هیلتاپ فقط صفحات تخصصی را مد نظر می گیرد ولی پیج رنک از تمام فضای وب برای تعیین رتبه صفحات استفاده می کند.

چگونه برای الگوریتم  هیلتاپ Hilltop بهینه سازی انجام بدهیم؟

سایت های معتبر و مهم را شناسایی کنیم،

یکی از ساده ترین و بهترین روش ها جستجوی وب سایت های دارای اعتبار است. اطمینان پیدا کنید سایت های مرتبط با خودتان را می یابید.

پس روشی برای لینک سازی از آنها بیابید.

پروفایل لینک های خود را متنوع کنید،

گوگل به لینک ها توجه زیادی دارد. اگر وب سایت شما فقط دارای لینک های معتبر باشد گوگل به شما مشکوک می شود. شما باید از سایت هایی که اعتبار کمتری دارند نیز لینک دریافت کنید تا طبیعی به نظر برسند.

با وب سایت ها و افراد واقعی شبکه سازی کنید

شبکه سازی با شرکت ها و افراد واقعی بهترین روش گرفتن لینک، است.

با موسسات و شرکت ها و سازمان ها روابط گسترده ای ایجاد کنید تا لینک های منظم از آنها بگیرید.

شما می توانید به دنبال محصولات شرکتی باشید و در مورد آن نظر دهید تا بتوانید بک لینک از آن بگیرید یا حتی پست مهمان قرار دهید.

بارها گفته ایم که الگوریتم های گوگل برای راحتی و رضایت مخاطبان ساخته و به روز رسانی میشود.

الگوریتم Hilltop به عنوان یکی از قدیمی ترین الگوریتم گوگل، به منظور شناسایی سایت های مرجع و تخصصی به وحود آمده اند،

تا کاربران اطلاعات موردنیازشان را از سایت های معتبر کسب کنند . به همین جهت به عنوان اولین الگوریتم تاثیر زیادی در سئو سایت دارد.

دلیل مهم بودن الگوریتم Hilltop چیست؟

پس از معرفی الگوریتم Hilltop مشاهده شد پیوندهایی که در دامنه های .edu قرار میگیرند،

و همینطور پیوندهایی که از دایرکتوری های با اقتدار زیاد و بزرگ می آیند ، قدرت بیشتری را به سایت انتقال می دهند.

الگوریتم Hilltop در حال حاظر نیز به منظور توسعه PageRank و ارزیابی اقتدار صفحه تأثیرگذار است.

البته مدتی هست که این الگوریتم همچون گذشته کارایی ندارد و ثبت لینک در دایرکتوری ها ارزش زیادی برای سایت شما ایجاد نمی کندبه وجود نمی آورد.

اما مفهومی که گوگل با استفاده از این الگوریتم سال ها در پی آن بوده است یعنی همان اعتبار صفحات همچنان از ارزش بسیار بالایی برخوردار است،

و امروزه با نام Page Authority شناخته می شود. نکته بسیار مهم این است،

که در حال حاضر هر سایت یا صفحه ای می تواند به عنوان یک صفحه ارزشمند برای لینک سازی حساب شود،

به شرطی که ارتباط موضوعی با سایت شما و همچنین دارای اعتبار بالایی باشد.

الگوریتم هیلتاپ همچنین می تواند ایده پنهان سازی روابط بین وب سایت ها را معرفی کند.

پس، جستجوگرها برای اینکه  مالکیت دامنه خود را مخفی کنند از آدرس های  آی پی مجزا استفاده میکنند.

یادآور می شویم الگوریتم Hilltop آپدیت هایی هم داشته است.

سخن آخر در خصوص الگوریتم HillTop

همان گونه که گفته شد هیلتاپ سال هاست که تاثیر خود بین الگوریتم های گوگل در سئو از دست داده است.

اما همچنان صفحاتی که Page Authority بالایی دارند عملکردی شبیه به سایت های مرجع را ارائه می دهند ،

مکان مناسبی برای معرفی انواع سایت فروشگاهی ، سایت شرکتی ، سایت بیمه ، سایت خبری ، سایت ورزشی ، سایت موزیک و …. به حساب می آیند.

در واقع معرفی این الگوریتم پایه گذار مسیری بود که برای فهم بهتر مفهوم امروزی “اعتبار صفحات” به وجود آمد.

اما چیزی که واضح است این است که نام الگوریتم هیلتاپ برای همواره در حافظه تاریخی سئو و بهینه سازی سایت باقی خواهد بود.

از فواید آشنایی با این الگوریتم قدیمی گوگل این است که ، وب مستران جدید و کسانی که جدیدا وارد عرصه سئو و طراحی سایت در تهران شده اند ،

درک بهتری را نسبت به فاکتورهای سئو امروزی پیدا میکنند.

الگوریتم Hilltop (تپه) الگوریتمی است که برای پیدا کردن اسناد مربوط به یک کلمه کلیدی خاص استفاده می‌شود.

این الگوریتم توسط Krishna Bharat، در حالیکه در مرکز تحقیقات سیستم‌های کامپک فعالیت می‌کرد و George A. Mihăilă که در دانشگاهی در تورنتو مشغول کار بود،

ایجاد شد و توسط گوگل در فوریه ۲۰۰۳ خریداری شد. این الگوریتم بر روی یک شاخص خاص از اسنادهای متخصص به اجرا در می‌آید.منبع

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا