الگوریتم های گوگل

الگوریتم موبایل فرست ایندکس چیست؟ چه سایت هایی تحت تاثیر این الگوریتم قرار می گیرند؟

الگوریتم موبایل فرست ایندکس میگوید که، اولین شاخص ارزیابی برای گوگل محتواهایی که در موبایل سرچ می‌شوند، محسوب میشوند.

به طور خیلی ساده می‌توان گفت که به دلیل آنکه تعداد مخاطبان موبایل بیشتر شده و به دنبال آن جستجو در سایت‌‌ها نیز رو به افزایش است،

گوگل میخواهد تا به آنها توجه بیشتری کند و قصد آن را کرده که صاحبان وب‌‌سایت‌ها را تشویق کند تا در جهت بهینه‌سازی سایتشان برای مخاطبان موبایل، قدم بردارند.

موبایل فرست ایندکس، در حقیقت بیان‌کننده آن است که اول نسخه موبایلی یک وب‌سایت در گوگل، ایندکس می‌شود،

و بعد از آن به سراغ نسخه دسکتاپ می‌رود. توجه کنید سایت‌هایی که به این موضوع توجه ندارند ممکن است به شکل ناگهانی دچار آسیب نشوند؛

اما در درازمدت متوجه آثار مخرب آن می‌شوند. در نظر نگرفتن این موضوع، باعث کاهش رتبه در سایت‌ها می‌شود.

سایت هایی که اصطلاح user friendly نیستند و برای موبایل طراحی نشده اند و به در اصل responsive نیستند و باید سایتشان را واکنش گرا کنند.

به منظور آنکه نتایجی که در سرچ کنسول می‌بینید مفیدتر باشد و همینطور نتایجی که کاربر موبایل در نتایج سرچ می‌بیند دارای ارتباط بیشتری باشد،

گوگل آزمایشاتی را شروع کرده‌ است که ایندکس گوگل از موبایل آغاز شود، یعنی ابتدا نمایش سایت‌ها را در موبایل بررسی و ایندکس کند.

اگرچه ایندکس کردن سایت در دسکتاپ و یا اپلیکیشن همچنان ادامه پیدا میکند ولی الگوریتم‌های گوگل سرانجام،

برای آن‌که ساختار داده‌های یک سایت را درک کنند و بدانند که ریچ اسنیپت‌های آن صفحات را چگونه در نتایج جستجو نمایش دهند،

ابتدا نسخه موبایل محتوای یک سایت را برای رتبه‌دهی به آن سایت،مورد بررسی قرار خواهند داد.

مقالات ما در رابطه با الگوریتم گورخر را نیز دنبال کنید.

گوگل اظهار داشته است که این یک تغییر اساسی و مهم در الگوریتم ایندکس است و آن را به طور جدی ادامه خواهد داد.

گوگل آزمایشات و بررسی‌ها بر روی مقیاس کوچکی از سایت‌ها را دنبال خواهد کرد و وقتی اطمینان حاصل کرد که تجربه خوبی از آن دارد آن را گسترش خواهد داد.

همزمان ‌که گوگل دارد بر روی این قسمت کار می‌کند، در ادامه برخی از کارهایی را که وبمستران می‌توانند برای بهبود سایت خود در این زمینه انجام دهند را برایتان شرح می‌دهیم:

اگر شما سایتی دارید که واکنش گرا است و محتوای آن در حالت موبایل و دسکتاپ یکسان است، لازم به انجام کاری نیست!

اگر سایت شما به‌صورتی است که محتوایی متفاوت در دسکتاپ و موبایل نشان می‌دهد، باید تغییراتی را در سایت خود به وجود آورید:


۱- اطمینان حاصل کنید که structured data و یا داده های ساختار یافته را برای هر دو نسخه از سایت خود به وجود آورده اید. می‌توانید با نوشتن URLهای سایت خود

درStructured Data Testing Tool، ساختار داده‌ها را در دو حالت موبایل و دسکتاپ بررسی کنید.

۲- توسط ابزار robots.txt testing tool مطمئن شوید که نسخه موبایل سایت شما برای ربات‌های گوگل در دسترس است.

۳- اطمینان حاصل کنید که لینک‌های کنونیکال در حالت موبایل با دسکتاپ یکسان باشند.

اگر تنها ورژن دسکتاپ از سایت خود را به سرچ کنسول معرفی کرده‌اید، ورژن موبایل را نیز اضافه کنید.

اگر سایت شما فقط دارای نسخه موبایل است، گوگل آن را ایندکس خواهد کرد، حتی اگر به عنوان یک مخاطب موبایل سایت شما را ببیند.

اگر شما در حال ساخت ورژن موبایل سایت خود هستید، به یاد داشته داشته باشید که یک ورژن دسکتاپ کامل خیلی بهتر از داشتن ورژن موبایل ناقص است.

پس زمانی ورژن موبایل خود را اجرا کنید که مطمئن باشید همه چیز کامل و آماده شده است.


سایت های تحت تاثیر الگوریتم mobile first index گوگل

در گذشته تلفن همراه یکی از ابزارهای لاکچری به حساب می آمد که هر شخصی از آن استفاده نمی کرد،

اما به مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی و معرفی موبایل های لمسی روز به روز به تعداد کاربران موبایلی اضافه شد.

آن ها برای رفع نیازهای خود با موبایل به وب گردی روی آوردند.

ولی نامناسب بودن اندازه و چیدمان نامرتب وب سایت ها در نمایشگر موبایل از مشکلات وب گردی آن محسوب میشد.

موبایل فرندلی راه حلی بود که گوگل برای بهتر شدن تجربه کاربری ارائه کرد.

امروز با وجود فعالیت موبایل فرست ایندکس بر روی همه وب سایت ها اما تاثیر این الگوریتم برای همه آن ها یکسان نیست.

طراحان سایت با استفاده از روش های گوناگونی سایت خود را برای نسخه آماده می کنند که در ادامه هر یک از آن ها را برای شما شرح داده ایم:

سایت های Responsive یا واکنش گرا توسط بوت استرپ (Bootstrap):

تعدادی از برنامه نویسان برای ساخت سایت های ریسپانسیو از فریم ورکی به نام بوت استرپ بهره میبرندد.

در حقیقت این فریم ورک با تقسیم سایت شما به 12 قسمت مساوی آن را برای نسخه موبایل آماده می سازد ،

به این ترتیب که اگر کاربری با موبایل وارد سایت شما شود این 12 قسمت با ضریبی یکسان کوچک شده تا در نمایشگر موبایل به درستی نشان داده شود.

در این گونه وب سایت ها محتوای نسخه دسکتاپ و نسخه موبایل در دامنه اصلی یکی هستند،

و در صورت فعال نمودن الگوریتم موبایل فرست ایندکس گوگل نیز مثل نسخه دسکتاپ رتبه سایت شما را تعیین خواهد کرد.

البته لازم به یادآوری است که برخی از طراحان به علت محدود بودن نمایشگر، قسمتی از محتوای دسکتاپ را برای نمایش در موبایل حذف می کنند،

که این کار در رتبه بندی سایتشان تاثیری منفی خواهد گذاشت.

پس برای آن که سایت شما رتبه ی خوبی را از گوگل بگیرد لازم است علاوه بر واکنش گرا بودن آن، محتوا نسخه موبایل و دسکتاپش نیز یکی باشد.

سایت هایی که نسخه موبایل آن دارای آدرس اینترنتی دیگری هستند دارد: تا کنون به آدرس هایی فیسبوک در نسخه موبایل و دسکتاپ توجه داشته اید؟

آدرس اینترنتی این شبکه اجتماعی در نسخه موبایل به صورت m.facebook.com و در نسخه دسکتاپ به صورت facebook.com است.

تعدادی از وب سایت ها نسخه موبایل فرندلیشان بر روی دامنه ی دیگر قرار دارد.

گوگل این گونه وب سایت ها را بیشتر در نظر دارد و حتی امکان دارد به دلیل پیاده سازی نکردن صحیح این روش هر نسخه را به عنوان سایت مجزا به حساب آورد،

و به دلیل انتشار محتوای تکراری جریمه شوید.

سایت های Dynamic Serving یکی از سایت هایی که در میان مردم ایران بسیار شناخته شده است و نظر بیشتر کاربران را به خود جذب کرده است،

دیجیکالا می باشد.

این سایت برای جذب کاربران موبایلی از شیوه Dynamic Serving استفاده میکند.

در این روش آدرس نسخه موبایلی و دسکتاپ یکسان بوده اما شیوه ی نمایش و نیز کدهای HTML موبایل با نسخه دسکتاپ فرق دارد.

این سایت معروف با استفاده از این روش تجربه خوبی را برای کاربران خود به ایجاد کرده است.


نحوه بهینه سازی و سئو سایت برای الگوریتم mobile first index

همانگونه که در ابتدا بررسی کردیم گوگل ارزش زیادی برای سایت های موبایل فرندلی قائل می شود،

در حقیقت واکنش گرا بودن این سایت ها به گوگل در رتبه بندیشان کمک می کند.

برای آن که بتوانید رضایت کاربران را کسب کرده و از طرفی توجه گوگل را به خود جلب کنید باید سایت خود را برای الگوریتم موبایل فرست ایندکس بهینه کنید،

به همین جهت ما در ادامه نکاتی در رابطه با بهینه سازی و سئو سایت برای این الگوریتم را برایتان بیان کرده ایم.

یکسان سازی محتوای نسخه موبایل و دسکتاپ: از آنجایی که این الگوریتم گوگل ابتدا نسخه موبایلی سایت شما را ایندکس میکند می کند،

اگر محتوای آن با نسخه دسکتاپ متفاوت باشد این عامل را بهانه قرار داده و رتبه کمتری را برایتان قائل خواهد شد.

برای آن که محتوای این نسخه ها یکسان باشد باید تمامی تیترها، متا تگ ها و کدهای ساختاریافته برای هر دو نسخه یکی شود.

محتوای موجود در فوتر و سایدبار: همانگونه که می دانید سایت ها در نمایشگر موبایل با محدودیت فضا مواجه هستند،

به همین منظور در سایت های ریسپانسیو معمولا بخش هایی از سایدبار و فوتر حذف می شود،

و اگر در این قسمت ها لینک مهمی موجود باشد که در نسخه موبایلی ناپدید شود رتبه سایتتان را تحت تاثیر قرار می دهد.

واکنش گرا نمودن سایت: طبق گفته های گوگل سایت هایی که قابلیت ریسپانسیو را دارند

برای الگوریتم موبایل فرست ایندکس آماده هستند البته به خاطر داشته باشید حتی تفاوت یک لینک در نسخه دسکتاپ در رتبه بندی سایت شما تاثیر گذار است.

یکسان سازی سایت مپ: sitemap درحقیقت شامل آدرس های صفحاتی است که قصد دارید توسط گوگل ایندکس شود.

این آدرس ها باید در نسخه موبایلی نیز ذکر شده باشد.

نکاتی که در رابطه با الگوریتم موبایل فرست ایندکس باید توجه داشته باشی

یکی از عواملی که ما در نسخه موبایل با آن به شدت سر و کار داریم، سرعت لود شدن نسخه موبایل وب سایت می باشد.

طبق آخرین تحقیقات انجام شده در این مورد ، کاربران وب سایت هایی که بیشتر از 3 ثانیه لود شدن آن ها به طول می انجامد،

را ترک می کنند که تاثیر بسیار منفی بر میزان پرش (Bounce Rate) وب سایت دارد. بنابراین شما برای اینکه بتوانید در نسخه موبایل جایگاه بهتری کسب کنید،

باید به سرعت نسخه موبایل خود توجه داشته باشید. یکی از بهترین ابزارها برای برررسی کردن سرعت نسخه موبایل، ابزار Page Speed Insight می باشد.

در کنار آن ابزار Gtmetrix نیز معیاری خوب برای چک کردن سرعت وب سایت شما است.

استفاده از فریمورک AMP سبب می شود که سرعت وب سایت شما در نسخه موبایل به قدر زیادی افزایش پیدا کند.

پیشنهاد می شود که حتما آن را بر روی وب سایت خود امتحان کنید.

در نسخه وب سایت موبایل خود محتوای پنهان نداشته باشید. شاید یکی از روشهای شما برای افزایش سرعت وب سایت خود در نسخه موبایل،

این باشد که عده ای از محتوای نسخه دسکتاپ را در نسخه موبایل از دید کاربران مخفی نمایید. این کار تاثیر منفی در سئوی وب سایت شما خواهد گذاشت.

همان گونه که در بالا نیز گفته شد، طراحی وب سایت به صورت واکنش گرا بهتر از داشتن دو نسخه جدا از هم برای موبایل و دسکتاپ است


انواع سایت ها با توجه به الگوریتم موبایل فرست ایندکس


1 – نسخه موبایل و دسکتاپ یکسانی دارند

بسیاری از سایت ها به منظور راحتی معمولا نسخه های موبایل و دسکتاپ خود را تا حدی که امکان دارد به صورت یکسان طراحی می کنند،

تا گوگل با مشکلی از لحاظ ایندکس کردن هرکدام از نسخه ها مواجه نشود.

مانند سایت ورزش 3 (هر چند با توجه به افزایش روز به روز اهمیت الگوریتم موبایل فرست ایندکس، گوگل ابتدا نسخه مربوط به موبایل را بررسی می کند و به آن امتیاز می دهد.)

در این حالت به لحاظ سئو نمره ی مثبتی نخواهد گرفت چون نسخه ی موبایل واکنش گرا طراحی نشده است.

2- سایت های واکنش گرا (Responsive)

در حقیقت این مدل از سایت ها کدهای CSS و URL های یکسانی را شامل هستند،

اما اختلاف آنها در نسخه های موبایل و دسکتاپ در شیوه نمایش آنها بوده و اختلافاتی نیز با هم دارند.

(در هر دو نسخه به بیان ساده مطالب و محتوا یکسان است، اما نحوه نمایش آنها فرق دارد.)

3 -آدرس مجزا برای نسخه موبایل

برخی از سایت ها برای نسخه موبایل خود آدرسی جدا از هم تعریف می کنند. (مانند نسخه موبایل فیس بوک m.facebook.com).

در واقع در این سایت ها علاوه بر تغییر در URL، کدهای CSS هم فرق دارند.

در این موارد گوگل کار راحت تری دارد؛ زیرا فقط نیاز دارد که آدرس مربوط به نسخه موبایل برای سایت را بررسی کند و به آن امتیاز بدهد.

تا اینجا با الگوریتم اولویت با موبایل، نحوه کارکرد و تاثیراتی که بر روی سایت ها گذاشه است آشنا شدید.

همچنین با عواملی که سبب می شود که توسط این الگوریتم جریمه شوید آشنا شدید.

سایت خود را به صورت واکنش گرا طراحی کنید و توجه داشته باشید که سایت واکنشگرا بهتر از دو نسخه جداگانه است.

اگر دو نسخه سایت دارید باید ساختار لینک ها و محتوای هر دو نسخه یکی باشد و محتوای پنهان در نسخه موبایلی نداشته باشید.

علامت گذاری schema در سایت (توضیحاتی برای موتور جستجو گوگل) را رعایت کنید.
سخن پایانی
سئو در سال ۲۰۱۸ دشوارتر و پیچیده تر از گذشته خواهد بود و الگوریتم های گوگل به سطح بالاتری از درک صفحات و تحلیل محتوای آنها خواهند رسید.

در مسیر ارتقای الگوریتم های گوگل همیشه سایت هایی که بر تولید محتوای ارزشمند و تجربه کاربری مناسب تاکید داشته اند با پیشرفت مواجه میشوند و سایت هایی که به دنبال

خرید بک لینک و ارایه محتوای کپی برای فریب گوگل هستند جایگاه خود را از دست میدهند.

چگونه آماده شویم؟

بیایید دو برابر روشن شویم: Google دارای نمایه جداگانه تلفن همراه و دسک تاپ نیست. یک فهرست وجود دارد و گوگل به آرامی به جای فهرست نسخه های دسک تاپ ، به نمایه سازی نسخه های موبایل سایت ها روی می آورد. این می تواند یک مشکل باشد زیرا محتوایی که در نسخه تلفن همراه شما دیده نمی شود پس از اینکه Google شما را به فهرست بندی اولین موبایل تغییر داد ، شمارش نمی شود

همانطور که در بالا ذکر شد ، این معمولا مشکلی برای سایت های پاسخگو نیست ، اما ممکن است برای وب سایت های پیچیده یا کسانی که از سایت های قدیمی با نقطه استفاده می کنند (به عنوان مثال ، m.website.com) مسئله ای باشد.

بیایید برخی از مواردی را که ممکن است برای بررسی صحیح نیاز به بررسی داشته باشید ، اجرا کنیم.

  • بررسی های فنی
  • مطالب مهم را حفظ کنید
  • پیمایش و پیوندها

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا