اصطلاحات سئو

چگالی کلمه کلیدی یا Keyword Density چقدر باشد؟ چندبار کلمه کلیدی را تکرار کنیم؟

چگالی کلمه کلیدی یا Keyword Density یک مفهوم مهم و با ارزش در سئوی سایت می باشد ، زیرا اگر شما بیش از یک مقدار مجاز ، کلمه کلیدی خود را در متن تکرار کنید به دلیل کیورد استافینگ توسط گوگل جریمه میشوید.

 

تکرار کردن کلمه کلیدی در داخل متن ، تکنیکی است که خیلی از سئو کار ها از آن برای رتبه گرفتن در گوگل استفاده میکنند ، اما اگر این تکرار کلمه هدف بیش از حد باشد ، گوگل شما را جریمه میکند. پس چیکار کنیم؟

 
 

در خصوص کلمه کلیدی قبلا بصورت مفصل صحبت کردیم و گفتیم که به چه شکل برای یک مطلب خود ، کلمه مهم و کلیدی آن را شناسایی کنید .

و همینطور گفتیم که تکرار کلمات کلیدی در متن ، میتواند به کسب رتبه شما کمک خوبی بکند. اما چند بار مجاز هستیم کلمه کلیدی را در متن خودمان تکرار کنیم؟

کل

چگالی کلمات کلیدی چیست ؟

وقتی شما یک کلمه یا کلیدواژه خاص را در گوگل جستجو می کنید، موتور جستجو نزدیک ترین و مرتبط ترین صفحات از نظر موضوعی با آن کلیدواژه را نمایش می دهد.

بنابراین ، وب سایتهایی باید باری کلمات هدف خود ، محتوا تولید نمایند و در محتوای خود از کلید واژه مورد نظر استفاده کنند.

منظور از چگالی کلمه کلیدی،  تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی در محتوی می باشد.

بعنوان مثال اگر متن شما 100 کلمه داشته باشد و 6 بار از کلمه هدف خود در طول محتوا استفاده کرده باشید، چگالی کلمه شما 6% می اشد .

یکی از مهم ترین عوامل موتورهای جستجو جهت رتبه دهی به یک سایت می باشد . اما در این اواخر چگالی زیاد کلمات کلیدی باعث جریمه شدن سایت توسط گوگل می شود و سایت را به عنوان سایت اسپم شده معرفی می کنند .

چگالی کلمه کلیدی یا Keyword Density چقدر باشد؟ چندبار کلمه کلیدی را تکرار کنیم؟

چگالی کلمات کلیدی

چگونه چگالی کلمات کلیدی را حساب کنیم؟

فرمولی که جهت محاسبه درصد چگالی کلمات کلیدی می باشد به دین شکل می باشد :

100*(Nkr/Tkn)
Nkr: دفعات تکرار کلمه کلیدی
Tkn : کل کلمات همان صفحه

عدد بدست آمده از فرمول بالا درصد چگالی کلمات کلیدی صفحه موردنظرتان را مشخص می کند

به عنوان مثال : اگر در مقاله خود از 4 کلمه کلیدی استفاده کنید و تمام کلمات آن صفحه 100 کلمه باشد با قرار دادن در فرمول بالا درصد چگالی کلمات که 4% می باشد را به دست می آوریم .

پیش تر چگالی کلمه کلیدی ، برای گوگل سیگنال مهمی بود ، اما بعد از ورود گوگل به دنیای معنی ، گوگل تلاش کرد معنی و مفهوم محتوا را بفهمد

چگونه به بهترین چگالی کلمات برسیم ؟

باید بدانید که از طرف موتورهای جستجو درصد ثابتی برای چگالی کلمات کلیدی تعریف نشده است . بسیاری از سئوکاران اوایل ایده آل ترین تراکم را 1 تا 2 درصد در نظر گرفته بودند .

برخی هم بارها با استفاده از کلمات کلیدی حتی شاید در بسیاری مواقع بی ربط با موضوع مقاله این امر را بسیار تکرار می کردند . 

روشی محبوب برای سئوکلاه سیاه بود و به نوعی سریع منسوخ شد
بعد از آن سئوکاران بهترین درصد چگالی کلمات کلیدی در یک صفحه بین 1 تا 3 درصد در نظر گرفتند و به کار خود ادامه می دادند به امید رتبه خوب اما پس از آن با نتیجه خاصی روبه رو نشدند به همین خاطر گمان می کردند این قضیه کلا منحل شده ؛ اما در واقع باید بدانید که همچین چیزی از بین نرفته است . این نکته را همیشه به خاطر بسپارید چگالی کلمات کلیدی صفحه شما تعیین کننده رتبه سایت شما توسط موتورهای جستجو می باشد .

چگونه چگالی عبارات کلمات کلیدی را محاسبه کنیم ؟

در زیر فرمولی جهت محاسبه عبارت کلمه کلیدی که صفحه مورد نظر را برای موتورهای جستجو بهینه می کند، وجود دارد که بدین شکل می باشد :
*100(Nkr * Nwp/Tkn)
Nkr: دفعات تکرار کلمه کلیدی
Tkn : کل کلمات همان صفحه
Nwp : تعداد کلمات کلید یک عبارت
عدد بدست آمده از فرمول بالا چگالی عبارت کلیدی را مشخص می کند .به عنوان مثال زمانی که کا در یک عبارت از 4 کلمه کلیدی استفاده کنیم که این 4 کلمه ، 4 مرتبه تکرار شده باشد و کل کلمات مقاله 500 کلمه باشد . چگالی بدست آمده توسط فرمول بالا 3.2 درصد می باشد .

کلمه کلیدی را کجا قرار دهیم ؟

این را باید توجه داشت که شما برای جلب رضایت مخاطب محتوا آماده می کنید پس باید کلمات کلید یخود را در معرض دید کاربران قرار دهید و هرچقدر کلمات کلیدی شما در قسمت بالای صفحه باشد بیشتر مورد توجه کاربران و صدالبته موتورهای جستجو می باشد گاهی برای یک مقاله از1000 کاراکتر استفاده می شود اگر نویسنده حداقل 200 یا 300 کلمه کلیدی اصلی را در قسمت اولیه متن خود قرار دهد بهتر از این است که در پایان صفحه از آن استفاده کند .

چگالی کلمات کلیدی چه تغییری در سئو به وجود آورد ؟

در گذشته با در نظر گرفتن یک فرمول ساده می توانستید به سئوی دلخواه خود برسید اما با گذشت زمان و پیشرفت موتورهای جستجو ، موتورهای جستجو به معنا و مفاهیم بسیار توجه می کنند و در درک و شناسایی هدف کاربران و معنای محتوای هر مقاله بسیار توانا هستند در گذشته با این موارد که در زیر به آن اشاره کرده ایم به سئوی دلخواه خود می رسیدند :

سئو در گذشته :

ابتدا کلمه کلیدی خود را در نظر بگیرید
سپس آن را در قسمت عنوان (Title) و بدنه مقاله قرار دهید .
گاهی بسیاری از سئوکاران از کلماتی که به هم شباهت دارن استفاده می کردند مانند مدیر و مدیران
و در انتها با این تفاسیر رتبه خوبی برای خود کسب می کردند .

سئو در حال :

سعی کنید بجای استفاده از کلمات کلیدی از عبارات کلیدی استفاده کنید .
سعی کنید از عبارات و اصطلاحاتی استفاده کنید که مفهوم آن با موضوع هدف شما مربوط باشد .
سعی کنید محدوده محتوایی خود را در نظر بگیرید و با توجه به آن از عبارات کلیدی مرتبط استفاده کنید .
سعی کنید جزییات را درست انجام دهید و و برای عبارت خود چند عبارت کلیدی و نزدیک به آن برای رتبه گیری انتخاب کنید .

برای اینکه بخواهیم این دو را با هم مقایسه کنیم باید بپرسم کدام راه سخت تر است ؟

درست است که روش رتبه گیری سئو در حال حاضر سخت تر است وکار بیشتری باید انجام دهید زیرا برای رسیدن به محتوای یونیک و متفاوت اتفاقا کار برای سئوکاران راحت تر شد و برای آن ها جذابیت هایی به همراه دارد .
بسیاری از دوستان می پرسند آیا محتوای ما باید طولانی باشد تا بتوانیم رتبه بگیریم ؟ پیشنهاد ما به این دسته از عزیزان این است که هرچقدر در محتوای خود از کاراکترهای زیاد و مرتبط استفاده کنید و متن شما دارای کلمات کلیدی مناسبی باشد بستری راحت برای جستجوگران و کاربران خود در وبسایت خود فراهم می کنید که در آن به راحتی به مقصود خود برسند قاعدتا گوگل هم برای آن دسته از صفحاتی که از محتوای بیشتری برخوردار است ارزش بیشتری قائل است و پس از بررسی به آن وبسایت رتبه بهتری می دهد. زیرا محتوایی که از 2000 کلمه مرتبط و معنایی خاصی استفاده کرده است بهتر از محتوایی است که از 400 کلمه استفاده کرده است .

کلمات کلیدی در سئو سایت

برای جلوگیری از زیاد شدن چگالی کلمات کلیدی چه ترفندی وجود دارد ؟

درحالی که میزان مشخصی برای تراکم کلمات تعیین نشده است برای رعایت دقیق درصد چگالی و بهینه سازی کلمات از چند روشی که در ابتدا برای شما نام برده ایم می توان کمک گرفت :

گام اول : مطالبی را برای بازدیدکنندگان صفحه خود نوشته و برای آن از کلمات کلیدی درستی استفاده کنید .

سعی کنید مطالبی را که می نویسید خوانا ، قابل فهم ، و کاملا عادی جمع آوری کنید . باید مطالب شما برای تمام کسانی که برای بار اول آن را می خواند قابل هضم باشد پس از هربار نوشتن متن خود باید به کلمات کلیدی که نوشته اید بپردازید در صورت کم و زیاد بودن کلمات کلیدی آن ها را ویرایش کنید .
می دانید کیفیت محتوای شما را چه چیزی تعیین می کند ؟ تعداد سوال هایی که متن شما پاسخ آن است .یعنی برای آن دسته از سوالات کاربران که با موضوع مقاله شما یکی است ،سایت شما پاسخگو باشد .
آماری که نشان دهند ه سه نوع جستجوی آنلاین در سایت blog.Alexa می باشد به ترتیب برای شما نام بردیم :
80% از افرادی هستند که متنی را سرچ می کنند به دنبال پاسخ آن هستند .
10% از افراد کالا یا خدماتی را دنبال می کنند
10% از افراد یک وبسایت خاص هستند .
خب خوب است که به این آمار دقت کنید و متوجه شوید که 80 درصد از آمار مختص کسانی است که در موتورهای جستجو عبارتی را سرچ می کنند و به دنبال پاسخ آن هستند .پس نباید به راحتی از کنار همچین موردی رد شد وباید تمام تلاش خود را در جهت رفع نیاز کاربران در فضای اینترنت فراهم کنیم به دنبال آن باشیم تا کاربران پاسخ مناسبی برای سوال خود پیدا کند و به محتوایی منتشر کنیم که کاربر انتظار دارد با آن روبه رو شود . به گفته لی اودن باید سعی شود تا “بهترین پاسخ” برای کاربران باشیم.

گام دوم :برای ایجاد تنوع در محتوا خود از کلمات هم خانواده استفاده کنیم :

خب بهتر است بدانید که یکی از ویژگی های بارز موتورهای جستجو به خصوص گوگل تشخیص کلمات مشابه یا Keyword stemmingاست . موتورهای جستجو می دانند که اضافه کردن پسوند ، پیشوند یا حتی علامت جمع تغییری در معنای کلمه به وجود نمی آورد مثلا اگر کلمه “سئوکار حرفه ای” را تولید کنید . موتور جستجو می داند که “سئوکاران حرفه ” و “سئوکار متخصص” از جمله کلماتی هستند که با هم مرتبط می باشند.
یکی دیگر از توانایی های موتورهای جستجو قدرت درک کلمات یا Semantic keyword می باشد که مفهوم دو کلمه مشابه را درک می کند مثلا اگر سما کلمه “سئوکار حرفه ایی” را تولید کنید موتورجستجو می داند که بررسی محتوای وبسایت ها در جهت اصول های سئو و مدیریت وبسایت به عهده این اشخاص است به نوعی می داند که چه کاری به عهده آن می باشد .

گام سوم محتوای خود را فقط به یک کلمه کلیدی اختصاص ندهید:

سعی کنید برای محتوای خود از مجموعه ایی از کلمات کلیدی استفاده کنید و فقط روی یک کلمه کلیدی مانور ندهید .

گام چهارم فاصله عبارات کلیدی را با یکدیگر رعایت کنید:

همیشه اطمینان داشته باشید که کلمات کلیدی و عبارات کلیدی متن خود را در تمام محتوای خود توزیع کنید . شما باید کلمات و عبارات کلیدی را در پاراگراف های اول و اخر و همچنین در بدنه مقاله با ثاصله های درست قرار دهید . بدین شکل گوگل متوجه می شود که شما از کلمات کلیدی در تمام قسمت های متن خود نه فقط یکجای آن، استفاده کرده اید

گام پنجم لطفا از قراردادن کلمات ، عبارات کلیدی در تمام بخش های مهم غافل نشوید:

از تگ های H1،H2، Titleو حتی تگ alt برای قراردادن کلمات کلیدی خود استفاده کنید با این کار می توانید تاثیر مثبتی روی خرنده های گوگل داشته باشید.

گام ششم سعی کنید محتوای طولانی تولید کنید.

تجربه ثابت کرده است که محتوای طولانی نظر گوگل را جلب کرده و برای خزنده های گوگل امر مثبتی است . درست است که الگوریتم های گوگل درحال تغییر هستند اما هیچوقت محتوای خوب و طولانی قابل نقض نیست .

اشتباهات رایج در رعایت چگالی محتوا :

1:در محتوا ریاضیات را رعایت نمی کنید

گاهی نویسندگان این امر را فراموش می کنند که طول عبارات کلیدی ، تاثیر بسزایی در تعداد تکرار شدن آن دارد بایک مثال سعی داریم تا بهتر این موضوع را شرح دهیم :

مثلا گاهی نویسنده ایی گمان می کند می تواند یک مقاله 2000 کلمه ایی با تراکم 2 درصد بنویسد محتوا نویسان کم تجربه در این باره فکر می کنند که چون 2 در صد از 2000 مساوی با 20 کلمه کلیدی پس باید آن عبارت کلیدی موردنظر خود را 20 بار تکرار کنند اما این را نمی دانند که اگر عبارت کلیدی آن در یک کلمه خلاصه شده باشد

مانند “کتاب” می توانند این کار را انجام دهند . اما اگر عبارت کلیدی آن ها از دو یا چند کلمه تشکیل شده باشد مانند “کتاب آنلاین” باید آن را 10 بار در محتوای خود تکرار کنند.

2: محاسبه نکردن سایر عبارات کلیدی در محتوا :

گاهی محتوایی را تولید می کنید که عبارت کلیدی X ، در آن متن به صورت 4 بار تکرار شده و اما عبارت کلیدی y به صورت ناخودآگاه در همان محتوا 6 بار تکرار شده به همین دلیل عبارت کلیدی y بیشتر مورد تایید گوگل قرار می گیرد .

این امر را فراموش نکنید که رعایت چگالی دیگر عبارات کلیدی در محتوا امکان دارد تاثیرات منفی برای شما از سوی گوگل به بار آورد.

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم که در خصوص چگالی کلمات، عبارات کلیدی بپردازیم و به صورت کاملا مفصل آن را شرح دهیم سعی کردیم مفاهیم کلمات کلیدی را به صورت کامل توضیح دهیم تا با مفاهیم آن ها و نحوه استفاده از کلمات کلیدی آشنا شوید . امید است که پاسخی برای سوال های شما عزیزان باشیم .

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا