بانس ریت یا نرخ پرش (Bounce Rate) یکی از مفاهیم مهم در بررسی تعامل کاربر با سایت شما می باشد و گوگل برای این معیار اهمیت زیادی قائل است، اگر بتوانید Bounce Rate خود را کاهش دهید ، نزد گوگل محبوب میشوید.

 

تکنیک هایی وجود دارد که به صورت غیر طبیعی ، سئوکارهای کلاه سیاه سعی مکنند بانس ریت سایت را کاهش دهند ، اما توصیه من به شما این است که با تولید محتوایی تخصصی، آموزشی و مفید بصورت اورگانیک Bounce Rate خود را کاهش دهید.

از جمله عواملی که بر نرخ پرش سایت شما موثر است ، توجه به کیورد دنسیتی یا چگالی کلمه کلیدی در داخل متن است و باید تلاش کنید تا از کیورد استافینگ در متن پرهیز کنید.

Bonce rate یا نرخ پرش چیست چرا نرخ پرش سایت اهمییت دارد ؟

بانس ریت یا نرخ پرش چیست؟

می خواهم مفهوم  نرخ پرش را با ذکر یک مثال شرح دهم
حتما شما تا اکنون شاهد این رفتار بوده اید، شخصی وارد یک فروشگاه شده و بدون سوال از فروشنده ویا اینکه بخواهد جنسی را بخرد از فروشگاه خارج می شود

به نوعی فروشگاه یک مشتری خود را به هر دلیلی از دست می دهد خب اگر این اتفاق چندین بار در روز اتفاق بیفتد قطعا یک جای کار می لنگد و باید به دنبال پیدا کردن و حل مشکل باشیم.

خب شما همین مثال را می توانید به راحتی در بستر اینترنت مشاهده کنید

حتما به گوشتان رسیده که یک سایت نرخ پرش بالایی دارد همانطور که در بالا گفتم یعنی مشتری یا مخاطب زیادی را از دست می دهد .

این گونه سایت ها حتی اگر برای سایت خود دست به تبلیغات زیادی هم بزنند اتفاق خاصی رخ نخواهد داد پس سعی کنید زمانی که مشکلتان پابرجاست پولتان را بابت تبلیغات فراوان هدر ندهید .

مفهوم بانس ریت یا نرخ پرش چیست ؟

خب قطعا مفهوم واقعی و قابل درک بانس ریت فقط این نیست که کاربری وارد سایت شما شده با بازکردن یک صفحه پشیمان شود و از سایت خارج شود چون این تعریف بسیار سطحی است و قطعا برای درک آن دچار اشتباه خواهید شد .


کلمه “نرخ” یا “Rate” یعنی اندازه گیری یا محاسبه دوچیز نسبت به هم.

یعنی نرخ مشتریانی که از فروشگاه خرید می کنند ، نسبت به تمام کسانی که وارد مغازه می شوند محاسبه می شود .


“نرخ پرش” نسبت کاربرانی که از دست داده اید نسبت به کل مشتریانی که وارد سایت شما می شوند .

درصد بازدیدکنندگانی که بدون انجام اقداماتی از قبیل کلیک کردن روی لینک ، پرکردن فرم خرید از یک صفحه وب خارج شوند .

کاربری وارد سایت شما می شود و شما انتظار دارید از شما محصولی را خریداری کند یا مانند فروشگاه های فیزیکی که فروشنده انتظار دارد مشتری از او سوال بپرسد و از مزایای محصول بداند و سپس آن را خریداری کند.

گاهی همه وبسایت ها محصولی برای فروش ندارند و انتظارهای دیگری از کاربران خود دارند مانند :

*تمام صفحات را بازدید کند .
*در سایت عضو شود
*تبلیغات را مشاهده کند
*دیدگاه خود را در سایت بنویسد
*درخواست های خود را برای قسمت مشاوره و پشتیبانی ارسال کند .
*ویدیوهای سایت را مشاهده کند
*فایل های آپلود شده را دانلود کند .

پس اگر کاربر هیچکدام از این کارها را انجام ندهد یک پرش اتفاق می افتد .

نرخ پرش به سه دلیل اصلی مهم است :

1- شخصی از سایت شما برگشت می کند به طور مشخص تبدیلی صورت نمی گیرد . زمانی که بازدیدکننده را متوقف می کند ، می توانید نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.

2- نرخ پرش امکان دارد که به عنوان یکی از عوامل رتبه بندی google استفاده شود . با تحقیقی که صورت گرفت مشخص شد که نرخ پرش با رتبه بندی صفحه اول گوگل ارتباط نزدیک دارد .

3- نرخ پرش بالا به شما امکانی می دهد تا بدانید سایت شما یا صفحات خاص سایت ، دارای مشکلاتی در حوزه محتوا، تجربه کاربری ، طرح صفحه یا نوشتن متن است .

میانگین نرخ پرش چیست ؟

طبق تحقیقاتی که در سایت GoRocletFuel.com صورت گرفت میانگین نرخ پرش بین 41تا 51 درصد است .


با این حال نرخ پرش عادی شما به حوزه فعالیت و ترافیک شما بسیار بستگی دارد .


نرخ پرش در مقابل نرخ خروج :
میزان نرخ خروج با یک تفاوت عمده تشابه زیادی یا نرخ پرش دارد


نرخ پرش: درصد افرادی است که در یک صفحه قرار گرفته و می روند .


نرخ خروج: به درصد افرادی که صفحه خاصی را ترک می کنند حتی اگر در ابتدا هم در آن قرار نگرفته باشند، گفته می شوند .


به عنوان مثال شخصی وارد صفحه a شما می شود و پس از چند ثانیه دکمه برگشت مرورگر خود را می زند .
این دقیقا همان پرش است .


مثالی دیگر :
شخصی زمانی که در صفحه A سایت شما قرار دارد و سپس روی صفحه B کلیک می کند . و پس از خواندن صفحه B مرورگر خود را می بندد.


در این صورت چون شخص در صفحه A کلیک کرده و وارد صفحه B شده است پس نرخ پرشی برای صفحه A وجود ندارد و بخاطراینکه از ابتدا روی صفحه B قرار نگرفته بود پس در صفحه B نیز پرش صورت نگرفته است .


آن شخص سایت شما را در صفحه B ترک کرده است پس این امر نرخ خروج صفحه B را در Google Analytics افزایش می دهد .


پس اگر صفحه ای در سایت خود با نرخ فوق العاده بالا مشاهده کردید، این مشکلی است که قابل رفع است .

تفاوت نرخ پرش با نرخ خروج در چیست ؟

چرا مخاطبان پرش می کنند؟

برای کاهش نرخ پرش درک مهم ترین دلایل پرش افراد مهم می باشد .

صفحه موردنظر انتظارات را برآورده نکرده است :

به عنوان مثال شما به دنبال مخلوط کن جدید هستید و در گوگل “خرید مخلوط کن حمل و نقل رایگان” را جستجو می کنید .

در قسمت نتایج گوگل شما تبلیغی با عنوان “مخلوط کن با ارسال رایگان” مشاهده می کنید .

حال شما را روی آن کلیک می کنید. اما زمانی که شما روی تبلیغ مورد نظر کلیک می کنید یه جای اینکه در صفحه ایی درمورد مخلوط کن ها فرود آیید در صفحه اصلی سایت هستید .

چه می کنید ؟ برای یافتن صفحه ایی کاملا مربوط به مخلوط کن ها ، به صفحه یرچ گوگل برگردید.

طراحی زشت وبسایت : طراحی زشت می تواند نرخ پرش شما را از بین ببرد
افراد در درجه اول سایت شما را براساس طراحی و محتوای آن قضاوت می کنند

اگر سایتی با ظاهری زشت داشته باشید می توانید انتظار نرخ واقعی پرش را داشته باشید .

UX بد چیست؟

برای کاهش Bounce Rate یا همان نرخ پرش


1- سایت شما باید خوب به نظر برسد.


2- استفاده از سایت شما باید بسیار راحت و آسان باشد .(برای کاربرانی که می خواهند بخوانند وسایت شما را پیمایش کنند .)


صفحه شما باید آنچه که کاربر می خواهد را به آن ها نشان دهد :


درست است همه برگشت ها از سوی کاربران بد نیست در واقع ، پیداکردن می تواند نشانه آن باشد که صفحه شما به شخصی دقیقا همان چیزی را نشان می دهد که می خواهد .


به عنوان مثال شما به دنبال دستورالعمل جدید برای پخت آلبالو پلو هستید


و پس از جستجو درصفحه دستورالعمل قرار می گیرید .


روی هرکدام که کلیک کنید همه آنچه برای تهیه این دستورالعمل به آن نیاز داشتید وجود دارد :

مواد اولیه ، دستورالعمل های دقیق و تصاویر…


بنابراین زمانی که پخت شما به اتمام رسید صفحه را می بندید .


حتی اگر این جلسه تک صفحه ایی از نظر فنی “نرخ پرش” باشد .قطعا به این دلیل نیست که سایت شما از نظر طراحی UX بد است . به این خاطر است که کاربر محتوایی که لازم داشته را برداشت کرده است .

فرق UX خوب و بد در چیست ؟

چگونه نرخ پرش خود را بهبود ببخشیم ؟

1- از فیلم های YouTube در صفحه خود استفاده کنیم .
طبق تحقیقاتی که صورت گرفته متوجه شدند که قرار دادن ویدیو در وبسایت باعث حضور بیشتر کاربران در سایت می باشد . همچنین باعث کاهش نرخ پرش در صفحه می شود .

ما اخیرا تفاوت نرخ پرش را برای صفحات با ویدیو را با صفحات بدون ویدیو تجزیه و تحلیل کردیم . داده ها حاکی از آن است که صفحات دارای ویدیو نسبت به صفحات فاقد ویدیو به میزان قابل توجهی نرخ پرش پایین تری دارند که حدودا 11% می باشد .

همچنین به خاطر داشته باشید که این فیلم ها لزوما نباید فیلم های خود شما باشد . می توانید هرویدیویی را از YouTube تعبیه کنید که برای صفحه شما منطقی باشد .

قرار دادن ویدیو در سایت باعث کاهش نرخ پرش می شود ؟

2- در متن خودBucket Brigades بزارید:


شاید پیش خودتان بگویید مفهوم این اصطلاح چیست در ادامه شرح خواهیم داد .


Bucket Brigades روشی برای بهبود نرخ پرش در صفحات فرود و پست های وبسایت شما می باشد .


نحوه کار آن به این صورت است :


گام اول : ابتدا بخشی از صفحه خود را پیدا کنید که خیلی جذاب نباشد .
(اصطلاحا به این بخش ها “مناطق مرده” یا dead zone می گویند)


تقریبا در هرصفحه از وبسایتی این مناطق مرده وجود دارد که در آن کاربران خسته می شوند و کلیک می کنند .
گام دوم : اضافه کردن یک عبارت Bucket Brigade می باشد که برجسته است و توجه کاربران به آن جلب می شود .


زمانی که تعداد انگشت شماری از Bucket Brigade را به محتوای خود اضافه کنید.شما کاربران را در حال خواندن صفحه خود نگه می دارید .
(می توانند نرخ پرش صفحه شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد .)


چند نمونه Bucket Brigade :


به این مطلب دقت کنید (این را ببین) ….
سوال این است ….
این باعث شد فکر کنم …
این آمار از این پشتیبانی می کند …

3- سرعت بارگیری
تجزیه تحلیل گوگل از 11 میلیون صفحه فرود نشان داد که سرعت بارگیری آهسته با نرخ پرش بالاتر ارتباط دارد . این برای شما نباید تعجب آور باشد به هرحال افراد آنلاین فوق العاده بی تاب هستند .
چند روش برای تسریع در هر چیزی


اولین قدم : جمع آوری معیارهایی از نظرسرعت است .


استفاده از ابزاری با نام PageSpeed insights Google .
این ابزار براساس کدصفحه و سرعت بارگیری صفحه شما برای کاربران Chrome یه صفحه شما نمره می دهد .


خوب است که نمره سرعت سایت خود را بدانید اما به خودی خود کافی نیست.
یکی از مشکلات مربوط به سرعت بارگیری صفحه اصلی ما به دلیل استفاده ازتصاویر بزرگ می باشد .
بهترین روش ها برای افزایش سرعت بارگذاری سایت :


فشرده سازی تصاویر: تصاویر یکی از دلایل اصلی بارگیری صفحات به کندی می باشد .

این بدان معنا نیست که شما باید شروع به حذف تصاویر کنید زیرا آن ها هدفی را دنبال می کنند .

درعوض از یک ابزار فشرده سازی تصویراستفاده کنید تا به طور چشمگیری اندازه تصویر خود را کاهش دهید . مانند : Kraken image Optimizer


از ارائه دهنده میزبان سریع استفاده کنید : میزان شما یا همان هاستی که برای بالا آوردن سایت خود روی آن انتخاب کرده اید می تواند سرعت بارگذاری شما را ایجاد یا شکست دهد .


پلاگین ها و اسکریپت های استفاده نشده را حذف کنید : از ابزاری به نام WebPage Test استفاده کرده تا لیستی از منابعی را که باعث کند شدن صفحه شما می شود را بدست آورید .
هر آنچه را که استفاده نمی کنید حذف کنید .

4- از الگوی PPT استفاده کنید
بسیاری از افراد براساس آنچه بالای صفحه می بینند تصمیم می گیرند صفحه شما را ترک کنند یا در آن بمانند .


به همین علت مهم است که توجه دیگران را به محض ورود به سایت خود جلب کنید .


یکی از بهترین راه ها برای این کار :
شما می توانید مقدمه ایی جذاب در ابتدای صفحه خود به نمایش بگذارید تا فردی که وارد شد بخواهد به خواندن ادامه بدهد .


حرف P در PPT مخفف Promise می باشد به این معنا که شما قول می دهید آنچه را که آن شخص به دنبال آن است تحویل دهید .


در مرحله بعد شما Proof را به آن ها می دهید که نشان دهنده این است که محتوای شما قابل اعتماد است

شما می توانید تجربه شخصی خود ، نتایج حاصل از مشتری یا تحصیلات و مدارک خود را ذکر کنید .


سرانجام با یک Transition پایان دهید. این انتقال مانند یک Bucket Brigade است که آن ها را ترغیب می کند به پایین پیمایش کنند .

 

5- خواندن مطالب صفحه خود را بسیار آسان کنید .
بهتر است راحت تر بگویم که سخت بودن مطلب برابر است با نخواندن .

بنابراین اگر محتوای شما به این شکل است ، نرخ پرش شما از پشت بام خواهد بود .


فضای سفید زیاد: فضای محتوای خود را برای نفس کشیدن فراهم کنید . این بدان معنی است که از فضای سفید اطراف نسخه خود استفاده کنید.


پاراگراف های قابل حذف :پاراگراف های بزرگ را به قطعات 1-2 جمله تقسیم کنید .


فونت 15-17PX : هرچقد کوچکتر از این افراد باید تلفن های خود را زوم و بزرگنمایی کنند .


زیرعنوان های بخش : از زیرعنوان های استفاده کنید تا محتوای خود را به بخش های مجزا تقسیم کنید .

6- هدف جستجو را راضی کنید :
گوگل با فاصله زیاد منبع شماره 1 ترافیک آنلاین است .
به همین دلیل بسیار مهم است که تمام صفحات محتوای اصلی شما صفحات مقصد جستجوگر را برآورده کند .
به عبارتی دیگر جستجوگرهای Google باید به دنبال صفحه شما باشد .
در غیراین صورت ، کاربران Google قصد دارند به نتایج گوگل بازگردند .
صفحه ایی که با هدف جستجو مطابقت ندارد فقط برای نرخ پرش شما بد نیست . بلکه برای SEO نیز بد است .
در حقیقت ، نرخ پرش بالا و پایین بودن ، ساکن بودن می تواند به رتبه بندی گوگل شما آسیب برساند .

 

7- پیوندهای داخلی را به صفحه خود اضافه کنید :
احتمالا می دانید که لینک های داخلی برای سئو سایت بسیار مناسب است .
آنچه که شما نمی دانید این است که پیوندهای داخلی نیز می توانند به بهبود نرخ پرش شما کمک کنند .چرا؟

زیرا پیوندهای داخلی افراد را به صفحات دیگر سایت شما می فرستد .
به عبارت دیگر ، به طور طبیعی بازدید از صفحه را افزایش می دهد.
بعلاوه به محض اینکه شخصی از صفحه دیگری در سایت شما بازدید کند دیگر به عنوان یک نرخ پرش محسوب نمی شود .

نتیجه :

ما در این مقاله سعی کردیم به راحتی مفهوم نرخ پرش را برای شما شرح دهیم و سعی کردیم روش هایی برای محاسبه نرخ پرش به شما معرفی کردیم.

همچنین برای شما روش هایی برای در امان ماندن از نرخ پرش را برای شما شرح دادیم

نکته پایانی :هرچقدر به کاربر اهمییت بیشتری بدهید قطعا نتیجه جستجوی کاربران خود خواهید شد و نرخ پرش کمتری خواهید داشت امیدواریم از مطالب این مقاله بهره کافی را برده باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست