اسپم اسکور چیست؟ چطور آن را کاهش دهیم؟ چرا spam سایت بالا میرود؟
اسپم اسکور چیست ؟ و چرا امتیاز Spam یک سایت بالا میرود؟ در ادامه به بررسی جامع spam score و روشهای کاهش امتیاز اسپم خواهیم پرداخت.
امتیاز اسپم یا Spam score
سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید عبارتند از :
- چگونه امتیاز اسپم تغییر کرده است ؟
- چگونه عوامل موثر در نمره اسپم خود را می بینیم ؟
- آیا اسپم اسکور محاسبه اسپم اسکور سایت هایی است که به من لینک می شوند ؟
- هرچند وقت یکبار Spam score بروز می شود؟
Spam score چیست؟
اسپم اسکور یک معیار است که توسط سایت Moz.com استفاده میشود و نشان دهنده درصد سایت هایی با ویژگی های مشابه است که توسط Google جریمه یا ممنوع می شود .
و براساس مدل یادگیری ماشینی سایت Moz می باشد، در داده هایی که سایت moz جمع آوری میکند ، 27 ویژگی مشترک در میان میلیون ها سایت ممنوع یا مجازات شده را شناسایی کرده است .
در فرایند سئو کردن یک سایت باید مواظب باشید که کاری نکنید که اسپم اسکورتان بالا رود.
- اسپم اسکور 30%-1% به عنوان امتیاز اسپم اسکور پایین در نظر گرفته می شود .
- اسپم اسکور 31%-60% به عنوان امتیاز اسپم اسکور متوسط در نظر گرفته می شود .
- اسپم اسکور 61%-100% به عنوان امتیاز اسپم اسکور بالا در نظر گرفته می شود .
- نمره اسپم یا Spam score برای سایت شما یا سایتی که در آن مشاهده می کنید به معنای اسپم بودن این سایت نیست.
این نشانه این است که شما باید کمی بیشتر در مورد کیفیت و ارتباط این سایت تحقیق کنید.
هرچند وقت یکبار اسپم اسکور آپدیت می شود؟
متخصصین وبسایت MOZ در تلاش هستند تا سالی یک بار اسپم اسکور را آپدیت کنند.
تغییرات اسپم اسکور :
قبلا شما تعداد خطاهای سئوی سایت خود را که باعث بالارفتن اسپم اسکور شما میشد را مشاهده می کردید اما الان درصدی بین 0تا 100 را خواهید دید
چگونه به Spam scoreخود دسترسی داشته باشیم ؟
شما می توانید از طریق Link Explorer و از طریق تب Links درMoz Pro Campaign خود به امتیاز اسپم اسکور دسترسی پیدا کنید .
خرابی Spam Score :
اولین چیزی که مشاهده خواهید کرد امتیاز اسپم در سمت راست سایتی است که وارد کرده اید .همچنین می توانید درصدی از میزان لینک کردن دامنه ها به سایت خود را که در هر رتبه بندی اسپم قرار دارند ، تجزیه و تحلیل کنید .
در تصویر زیر تفکیک امتیاز اسپم ، نمودارهایی را مشاهده می کنید که دارای تمام پیوندهای ورودی برای سایت مورد جستجو است .
مرتب سازی براساس پایین آمدن امتیاز اسپم .برای انجام تحقیقات می توانید به CSV صادر کنید یا روی پیوند ورودی کلیک کنید .
چگونه امتیاز Spam score را کاهش دهیم ؟
بک لینک عواملی مخرب در جهت کاهش رتبه سئوی سایت شما می باشد:
قطعا می دانید که یک بک لینک به خودی خود آسیبی برای صفحه شما ندارد اما اگر چندین بک لینک را در یک صفحه استفاده کنید که این بک لینک ها اسپم شده باشند ،نتیجه فاجعه باری را تجربه خواهید کرد .
این قضیه یکی از فاکتورهای اصلی برای کاهش رتبه سایت شما می باشد که احتمالا توسط گوگل جریمه با پنالتی شد.
پس تا جایی که می توانید جلوی این ضرر و افزایش امتیاز اسپم سایت خود را بگیرید.
نحوه استفاده از Spam Score :
امتیاز اسپم اسکور شما : این به معنای اسپم بودن سایت شما نیست .
این درصد طیف گسترده ای از سیگنال های بالقوه را شامل می شود ، از نگرانی های مربوط به محتوا گرفته تا معیارهای پایین بودن اقتدار . از آنجا که این بیشتر براساس همبستگی با مجازات است تا علت، بنابراین لزوما راه حل تغییر این عوامل در سایت شما نیست .
اگر تخلفی نداشته اید ، نگران نمره پایین یا متوسط است .
برای قضاوت در مورد کیفیت پیوندهای ورودی به سایت خود، بهتراست از این رقم استفاده کنید ،به شما یک سیگنال می دهد تا به شما کمک کند
تعیین کنید کدام یک از این لینک ها نیاز به بررسی بیشتر و شاید حتی حذف دارد.
امتیاز اسپم اسکور سایت دیگری: باز هم این به معنی اسپم بودن این سایت ها نیست. این درصد نشان دهنده طیف گسترده ای از سیگنال های بالقوه است ، از نگرانی های مربوط به محتوا گرفته تا معیارهای پایین بودن اقتدار .
از آنجا که این فقط به جای ارتباط علیت مبتنی بر همبستگی با مجازات است ، لزوما راه حل این نیست که سایت ها را نادیده بگیریم یا لینک ها را با امتیازات اسپم بالاتر از بین ببریم .
توصیه می کنیم از آن به عنوان راهنمای شروع تحقیقات استفاده کنید . قبل از نادیده گرفتن یا رد کردن حتما محتوای یک سایت و ارتباط آن را در لینک دادن به سایت خود بررسی کنید.
داده های خود را به جایی صادر کنید .
می توانید داده های خود را به CSV صادر کنید و پس از آماده شدن، پرونده شما برای بارگیری از پرچم اعلان ها صادرات در بالا سمت راست در دسترس خواهد بود .
کاربرد Spam Score چیست؟
اسپم اسکور سایت شما نشانگر اسپم بودن سایت شما نیست .
این عدد می تواند برگرفته از بسیاری از سیگنال های دریافتی متشکل از محتوا تا لینک های مخرب سایت شما می باشد .
البته از آنجایی که این عدد نشانگر احتمال جریمه شدن شما باشد و ارتباطی با فاکتورهای آن ندارد .
این را باید بدانید که اگر این عدد برای سایت شما بالا رفت نیازی به ایجاد تغییرات در سایت ندارید اگر از جایگاه خوبی برخوردارید و جریمه نشده اید نیازی نیست نگران اسپم اسکور باشید، تا 60 درصد هم برای شما جای نگرانی نیست .
فقط اگر لازم بود باید بک لینک های خود را بررسی کنید که به دلایلی شاید لازم باشد حذف شوند .
آیا به وسیله محاسبات اسپم اسکور بر روی لینک های اسپک سایت بدست می آید؟
نه اصلا ، اسپم اسکور درصد سایت هایی که مانند شما در گوگل جریمه شده اند را نشان خواهد داد. یعنی اگر اسپم اسکور شما 10 درصد باشد به احتمال زیاد باعث جریمه شدن شما توسط گوگل در همان محدوده 10 درصدی خواهد شد .
چه چیزی باعث بالا رفتن اسپم اسکور سایت من می شود؟
باید ببینید کدام یک از فاکتورهای اسپم اسکور را رعایت نکرده اید که فعلا قابل دیدن نیست اما با بررسی یکسری سیگنال می توانید به جواب خود برسید.
سیگنال های Spam Score
ما برای شناسایی این سیگنال های کلیدی مرتبط با سایت هایی که مجازات یا ممنوع شده اند ،از یادگیری ماشینی و مجموعه گسترده ای از داده های آموزشی ،متشکل از دامنه های شناخته شده مجازات شده و ممنوع استفاده کردیم.
(ما اینها را به صورت عددی لیست کرده ایم ، اما این تعداد هیچ اهمیتی در سیگنال ندارد)
خلاصه ایی از چند سیگنالی که ما استفاده کردیم:
1- تعدادی کمی صفحات پیدا شده اند خزنده های ما تعداد کمی از صفحات را در این دامنه -کشف کرده اند . این مشکل ذاتی نیست . اما بسیاری از سایت های اسپم تعداد کمی صفحه دارند.
2- TLD با دامنه های اسپم در ارتباط است پسوند دامنه سطح بالای این دامنه (به عنوان مثال ، info ،.pl ، .cc و غیره) دامنه ای است که بسیاری از دامنه های اسپم از آن استفاده می کنند .
3- طول نامه دامنه طول دامنه فرعی و ریشه مشابه آنچه در سایت های اسپم استفاده می شود ، می باشد .
4- نام دامنه شامل اعداد است مانند بسیاری از سایت های اسپم ، این نام دامنه حاوی نویسه های عددی می باشد
5- API موجود این دامنه از قلم های خاصی استفاده نمی کند (به عنوان مثال Google Font API) . فقدان این ویژگی در میان سایت های اسپم که پیدا کردیم مرسوم بود .
6- تگ GoogleManager : تقریبا هرگز در سایت های اسپم حضور ندارد.
7- Doubleclick Present: برچسب تبلیغات Doubleclick تقریبا هرگز در سایت های اسپم وجود ندارد .
8- شماره تلفن : در سایت های اسپم بندرت دارای شماره تلفن های واقعی در صفحات خود هستند .
9- Links to Linkedln: تقریبا هیچ سایت اسپم ، صفحه مرتبط لینکدین را ندارد ، از این رو فقدان این ویژگی با اسپم ارتباط دارد .
10- آدرس ایمیل : آدرس های ایمیل تقریبا هرگز در سایت های اسپم وجود ندارد .
11- پیش فرض های HTTPS تعداد کمی از سایت های اسپم در گواهی های SSL سرمایه گذاری می کنند . HTTPS اغلب یک سیگنال اعتماد خوب است .
12- استفاده از کلمات کلیدی متا: صفحاتی که از برچسب کلمات کلیدی متا استفاده می کنند بیشتر از آنچه که استفاده نمی کنند اسپم هستند .
13- بازدید از رتبه وب سایت ها با تعداد بسیار اندک بازدید در پنل های جریان کلیک بیشتر از افرادی که تعداد بازدیدهای بالایی دارند اسپم هستند .
14- طول عنصر عنوان صفحات با عناوین بسیار طولانی یا بسیار کوتاه با سایت های اسپم همبستگی دارند .
15- طول متا شرح صفحات دارای برچسب های توضیحات متا بسیار طولانی یا بسیار کوتاه با سایت های اسپم ارتباط دارند .
16- طول کلمات کلیدی متا صفحات دارای برچسب کلمات کلیدی متا بسیار طولانی اغلب در سایت های اسپم یافت می شود .
17- نماد مرورگر سایت های اسپم بندت از favicon استفاده می کنند . سایت های غیراسپم اغلب انجام می دهند .
18- Facebook Pixel: پیکسل پیگیری فیس بوک تقریبا هرگز در سایت های اسپم وجود ندارد .
19- تعداد پیوندهای خارجی سایت های اسپم به احتمال زیاد دارای خطوط عبور خارجی غیرطبیعی زیاد یا کم هستند .
20- تعداد دامنه های پیوند داده شده به سایت های اسپم به احتمال زیاد دارای دامنه های منحصر به فرد ی غیرمعمول زیاد یا کم هستند که به آنها پیوند می دهند .
21- نسبت پیوندهای خارجی به سایت های اسپم با محتوا به احتمال زیاد دارای نسبت غیرطبیعی پیوند به محتوا است .
22- مصوت ها و هم صدا ها : در نام دامنه سایت های اسپم اغلب هم صدا یا صامت های متوالی زیادی در نام دامنه خود دارند .
23- خط تیره در نام دامنه سایت های اسپم به احتمال زیاد از چندین خط تیره در نام دامنه خود استفاده می کنند .
24- طول URL صفحات اسپم اغلب دارای طول مسیر URL به طور غیرطبیعی کوتاه یا طولانی هستند.
25- حضور Poison Words سایت های اسپم اغلب از کلمات خاصی استفاده می کنند که با موضوعات وب اسپم مانند داروسازی ، محتوای بزرگسالان ، بازی و سایر موارد مرتبط هستند .
26- استفاده از انکرتکست: سایت های اسپم معمولا از کلمات خاصی در متن لنگر لینک هایی استفاده می کنند .
27- رتبه بازدید سایت در Jumpshot : سایت هایی که به علت بازدید کم در پنل سایت Jumpshot معمولا پتانسیل بالایی در اسپم دارند .
چند فاکتوری که به صورت on-page در اسپم اسکور وجود دارند :
محتوای نازک یا کم: محتوایی که دانش کمی به بازدیدکنندگان اضافه می کند. مثلا از محتوای کپی ، ضبط شده یا محتوای وابسته استفاده می کنند.
استفاده از نشانه گذاری یا Mark-up که سایت را غیر طبیعی می کند:
نشانه گذاری ها متشکل از عناصری همچون css، Schema ، javascript که از این آن ها برای تقویت UX برای جذب بازدیدکننده استفاده می شود .
سایت هایی که از این نشانه گذاری ها استفاده نمی کنند شاخصه ایی برا اسپم بودن دارند .
استفاده از تعداد زیادی لینک خارجی یا اکسترنال لینک:
این سایت ها از تعداد زیادی لینک خارجی استفاده می کنند ، کاری غیرطبیعی می باشد.
که این تعداد لینک خارجی خیلی بیشتر از لینک های داخلی وبسایت آن ها می باشد .
انکرتکست ها یا صفحه لنگر:
صفحاتی که به صورت غیرعادی از متن های زیادی استفاده کرده اند که در قیاس با صفحات با کیفیت و تخصصی شاخصی خوب برای اسپم شدن هستند.
عدم وجود اطلاعات تماس :
همانطور که در توضیحات بالا اشاره کردم سایت های معتبر از شماره تماس برای وبسایت خود استفاده می کنند.
تعداد کم صفحات :
وبسایت های دارای صفحات کم در معرض اسپم قرار دارند .
TLD هایی که با دامنه های اسپم در ارتباط اند :
از طریق دامنه های سطح بالا تولید شده اند و احتمال دارد که وبسایت های اسپم بسازند .
طول نام دامنه:
این موضوع از نظر تاریخی احتمال اسپم شدن زیادی دارد.
نام دامنه شامل اعداد است این روش نشانگر سایت های اسپم می باشد.
چندواقعیت در مورد امتیاز اسپم که بهتر است بدانید .
امتیاز اسپم یک امتیاز تجمیعی در خصوص امکان اسپم شدن شما می باشد.
تقریبا هر سایتی که در اینترنت وجود دارد دارای یک پرچم اسپم می باشد . اما این دلیلی ندارد که Google این قبیل سایت ها را به عنوان اسپم در نظر نگیرد.
این اسپم ها جمع شده و از قطعا از چشم Google و موتورهای جستجوی دیگر در امان نخواهند ماند .
خب بهتر است بدانید که با در نظر گرفتن سه رنگ سبر و زرد و قرمز احتمال وجود اسپم را در زیردامنه متوجه خواهید شد .
سبز : ریسک پاییم اسپم بودن
زرد : خطر متوسط اسپم شدن
قرمز: ریسک بالای اسپم بودن
نتیجه
ما در این مقاله سعی کردیم مفهوم اصلی Spam score را برای شما شرح دهیم. توضیحاتی در مورد خود مفهوم اسپم اسکور، کاهش اسپم اسکور سایت شما ، چگونگی تشخیص اسپم اسکور و سیگنال هایی که برای تشخیص اسپم اسکور سایت ها استفاده کردیم . امید است از این مقاله بهره کافی را برده باشید.