الگوریتم کافئین سیستم جدیدی در ایندکس کردن سایت ها به شمار می آید، این سیستم تازه، گوگل را یاری می کند تا به صورت بهتری در وب سایت ها بخزد و داده ها را ذخیره نماید.

پس از اجرای کافئین گوگل،علاوه بر زیاد شدن تعداد ایندکس ها،گوگل نتیجه های تازه تری در موتور های جست و جو نشان می دهد.

سرعت ایندکس شدن سایت ها به حدی افزایش یافت که محتواهایی که جدید بودند راحت تر از پیش در اختیار مخاطبان قرار می گیرند،

پیش از این محتواهایی که لازم داشتن سریع تر در اختیار مخاطبان قرار بگیرند با چالش هایی رو به رو می شدند،

برای مثال در نظر بگیرید که شما در زمینه ارز فعال هستید و سرعت ایندکس گوگل کم باشد،

به طور حتم دراطلاع رسانی قیمت های لحظه ای با مشکل روبه رو می شوید،

ولی اکنون گوگل می تواند که جدید ترین محتواها و داده ها را به مخاطب ارائه دهد.

از جمله عیب های روش ایندکس این بود که سرعت و حجم به روز رسانی ها در لایه های مختلف محدود و با یکدیگر متفاوت بود،

بطوریکه مهمترین و بالایی ترین لایه حدود دو هفته یکبار به روز رسانی می شد، لایه های پایین تر به مراتب وضعیت بدتری داشتند.

شناسایی برخی از وب سایت های تازه تاسیس و صفحات جدید، حتی تا چندین ماه به طول می‌انجامید تا توسط سیستم قدیمی شناسایی شوند.


حالا این سوال مطرح می شود که کافئین چگونه کار می کرد؟


در سیستم قدیمی ایندکس کردن، انواع صفحات و محتوا بر اساس مولفه های متفاوت، از جمله کلمه کلیدی، گروه بندی می شدند،

خزنده های مختلفی به صفحات وب سایت ها فرستاده می شدند که تعدادی از آنها تغییرات را مورد بررسی قرار می دادند،

و برخی دیگر تغییرات اعمال شده را دوباره ایندکس می کردند.

اگر سایتی در دسته بندی جدیدها fresh قرار می گرفت، به وسیله ربات های مختلف گوگل مورد بررسی قرار می گرفت،

که این ربات ها محتوای جدید را به سرعت در ایندکس خود قرار می دادند،

اما برای بیشتر سایت ها محتوا هر دو هفته یک بار دوباره ایندکس می شد.

البته این کار باعث می شد سایت هایی که دارای رتبه بندی بهتری هستند،

خیلی سریع توسط گوگل دیده شوند و در نتیجه مطالب آنها به سرعت ایندکس می شد،

اما در مورد سایر وب سایت های جدید که رتبه پایین تری را دارا بودند،ایندکس شدن مطالب مدت خیلی زیادی به طول می انجامید.

درکنار خیلی از الگوریتم های دیگر از جمله گورخر،

با الگوریتم کافئین ، گوگل میتواند که داده هایی را جمع آوری کند و آنها را در مدت چند ثانیه به ایندکس خود اضافه کند،

و به این ترتیب اطلاعات جدیدتر به شکل گسترده تری و با سرعت بیشتری ایندکس شده و در دسترس مخاطبان قرار می گیرد.

در واقع کافئین در صفحات وب سایت ها یکپارچگی و اتحاد ایجاد می کند و برای حمایت و پشتیبانی از محتوای وب سایت ها طراحی شده است.

به علاوه این الگوریتم با درک رشد پیش رو و نحوه ی تاثیر تغییر دستگاه ها و رسانه ها بر روی منابع ساخته شد.

(به خاطر داشته باشید که الگوریتم مرغ مگس خوار پس از الگوریتم کافئین و در سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاد.)

مزایای الگوریتم کافئین

پایش لحظه ای: بصورت زنده عمل کرده و تمامی تغییرات در صفحات اینترنت را در لحظه Index می‌کند،

و به مدیران وب سایت ها این فرصت را می دهد تا به صورت زنده محتواهای خود را در صفحه نتایج گوگل نشان دهند.

به این صورت محتوای جدیدتر(Fresher) به مخاطب نمایش داده می‌شود.

سرعت بیشتر: مهمترین مشخصه سیستم جدید سرعت آن می‌باشد، زیرا از طرفی سرعت نمایش نتایج 2 برابر شده،

و از طرفی دیگر، پیدا کردن صفحات جدید و تغییر دادن محتوای صفحات قدیمی نیز تا 2 برابر سریعتر(Faster) شده است.

افزایش اندازه: هرچه تعداد صفحات وارد شده شده بیشتر باشد مسلما نتایج بهتری را می‌توان به مخاطب نشان داد.

توسط الگوریتم کافئین، حجم ایندکس صفحات نیز بصورت قابل توجه ای افزایش یافت بصورتیکه حتی در بعضی از جستجوها این افزایش به 50% می‌رسد.

چرا گوگل الگوریتم کافئین را راه اندازی کرد؟

کافئین آپدیت یک الگوریتم نبود، در واقع ساخت کافئین به هیچ وجه تلاش گوگل برای بهبود رتبه ها نبود،

بلکه کافئین یک بازسازی کامل از نحوه ایندکس کردن بود.

برای فهم علت این مسئله لازم است به تغییرات به وجود آمده در وب نگاهی بیندازید؛

اینترنت در سال ۱۹۹۸، زمانی که اولین سیستم ایندکس گوگل طراحی شد،

تنها کمی با سال ۲۰۰۹ تفاوت داشت. زمانی که ایندکس شدن مطالب در ابتدا ساخته شد،

تنها ۲٫۴ میلیون وب سایت وجود داشت و ۱۸۸ میلیون نفر در سراسر جهان با اینترنت و دنیای وب مشغول کار بودند.

تا سال ۲۰۰۹ تعداد وب سایت ها ۱۰۰ برابر شدند، یعنی ۲۳۸ میلیون سایت، و افراد حاضر در وب و اینترنت به ۱٫۸ میلیارد نفر رسید.

به علاوه تغییرات قابل ملاحظه ای که در رسانه ها ایجاد شد، نیاز به انواع مختلف اطلاعات و داده ها را به وجود آورد،

از جمله اطلاعات تصویری، ویدئویی، نقشه ها و سایر داده ها.

با وجود این تغییرات و نیازها سیستم قدیمی پاسخگو نبود، دقیقا مثل خانه ای که برای دو نفر ساخته شده است،

اما چند نفر ناگهان با تمام وسایل خود به این خانه اضافه شوند.

چه کسانی تحت تأثیر الگوریتم کافئین قرار گرفتند؟

بر خلاف یک به روزرسانی معمولی گوگل، در این آپدیت تأثیر منفی در سایت های خاص وجود ندارد.

با این وجود، برخی سایت ها شاهد کاهش رتبه و / یا ترافیک ارگانیک بوده اند.

منظور من از این جمله بالا این است که گوگل در هنگام راه اندازی توانایی جستجو سریعتر و نتایج جدیدتر از شاخص بزرگتر را کسب کرد.

به سایت هایی که داستان های جدید را سریع پوشش می دادند به سرعت پاداش داده می شود.

در گذشته فقط سایت هایی که در دسته بندی جدید قرار داشتند میتوانستند از این سیستم ایندکس سازی قدیمی به نفع خود استفاده کنند،

اما امروزه همه سایت ها میتوانند از این سرعت بالا بهره ببرند.

این می تواند به عنوان ضربه ای علیه کسانی که قبلاً در شاخص جدید بودند، محسوب شود. بنده خودم، آن را به عنوان تراز کردن قدرت میبینم.

دسترسی سریعتر به محتوا با الگوریتم کافئین


قبل از این، سیستم های خزنده و شاخص گذاری گوگل به عنوان فرایندهای دسته ای مشغول به کار بودند.

ربات گوگل مجموعه ای از صفحات را می خزید، سپس آن صفحات را پردازش می کرد،

(خارج کردن محتوا از آن ها، مرتبط سازی داده های مربوط به آن ها، مانند انکر تکست و پیوندهای خارجی، مشخص کردن اینکه این صفحات در چه موردی هستند)،

و در آخر آنها را به ایندکس اضافه می کرد.

در حالی که این سیستم همیشگی بود، اما تمام اسناد موجود در این گروه باید در انتظار بمانند تا روند کار به طور مستقیم انجام شود.

اکنون، هنگامی که گوگل یک صفحه را می خزد، آن صفحه را از طریق خط لوله ایندکس پردازش می کند و تقریباً بلافاصله آن را در ایندکس قرار می دهد.

گوگل می گوید، کافئین اکنون 50 درصد شاخص تازه تری نسبت به قبل داشته است.

توجه داشته باشید که معرفی کافئین لزوماً به معنای خزیدن صفحات با برنامه سریعتر از قبل نیست.

این بدان معناست که به محض خزیدن صفحات، با سرعت بیشتری در دسترس جستجوگران قرار می گیرند.
شایعه‌هایی درباره بروز رسانی و الگوریتم کافئین

از زمانی که الگوریتم کافئین در گوگل شروع به کار کرد، شایعاتی درباره نحوه بروز رسانی محتوا در history گوگل بوجود آمد.

گفتیم که الگوریتم کافئین به سرعت صفحات را Crawl و ایندکس گذاری می‌کرد و با استفاده از درکی که از محتوای تازه داشت،

آن را به history گوگل اضافه می‌کرد بر همین اساس بسیاری از تولید گنندگان محتوا و متخصصان سئو، یک راه میانبر پیدا کرده بودند،

و بر این باور بودند تنها کافیست یک محتوای جدید (هر چه) تولید شود تا از نظر الگوریتم کافئین یک اتفاق مثبت محسوب شود و بر رتبه سایت تأثیر بگذارد.

گفتیم که الگوریتم کافئین تنها برای ایندکس گذاری صفحات استفاده می‌شود و به صورت مستقیم تأثیری بر رتبه دهی سایت ندارد،

پس الگوریتم کافئین به سرعت صفحات را Crawl کرده و ایندکس گذاری می‌کند و سپس الگوریتم‌های دیگر هستند که با آنالیز‌های خود در رتبه دهی سایت شما تأثیر گذارند.

چطور با این الگوریتم دوست باشیم؟

گوگل همیشه زمانی که یک الگوریتم یا به روز رسانی جدید منتشر میشود، یکی از مهم ترین سوال ها این است که چطور میتوانیم با آن طرح دوستی بریزیم؟

خب همانطور که گفتم کافئین به نوعی نه الگوریتم است و نه آپدیت. بنابراین دستورالعمل خاص و ثابتی وجود ندارد که با رعایت آن بتوانیم مورد توجهش قرار بگیریم.

تاثیر الگوریتم کافئین روی کاربران

وقتی کاربر عبارتی را جستجو میکند توقع دارد تا نتایجی را مرتبط با نیازش و با سرعت بالا ملاحظه کند.

بنابراین اگر هر کدام از این مشخصه ها رعایت نشوند باعث دلسردی مخاطب شده و طبیعتا با گذشت زمان تعداد کاربران آن موتور جستجو کمتر خواهد شد.

پس این سیستم جدید را قبل از هر چیز باید یک مزیت برای گوگل نسبت به سایر رقیبانش مانند: یاهو، بینگ و غیره

دانست که با راه اندازی آن توانست تاثیر مستقیم بر روی بهبود صفحات SERP بگذارد و به همین ترتیب روز به روز نزد مخاطبانش محبوب تر شود.

تاثیر عملکرد الگوریتم گوگل بر موتور جستجوی گوگل

هر وقت که الگوریتم های جدید گوگل شروع به کار کردند، قدمی بزرگ و موثر در بهینه سازی گوگل و بهبود عملکرد آن داشته اند.

از جمله الگوریتم های مرغ مگس خوار، الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن و غیره پس از شروع به کار کردن الگوریتم کافئین،

روال به طور کلی برای موتور جستجوی گوگل رو به رشد شد و بهبود یافت تا آن جایی که برخی سایت ها ادعا کردند،

که بعد از شروع فعالیت الگوریتم کافئین گوگل به صورت زنده و در لحظه صفحات را با سرعت ایندکس می کرد.

همچنین پس از عملکرد این الگوریتم حتی تعداد حجم اطلاعاتی که ذخیره و سپس جستجو می شد به سرعت افزایش یافت و به صد میلیون گیگا بایت رسید.

این حجم از اطلاعات و زمان ایندکس شدن با گذشت زمان افزایش یافته و تاکنون به حدود هزار گیگا بایت حجم اطلاعات رسیده است.

علت اهمیت این افزایش از آن جهت است که هم تعداد سایت هایی که راه اندازی و طراحی می شوند رو به افزایش است،

و هم تعداد محتوا و مطالبی که تولید شده و در سایت منتشر می شود،روز به روز زیادتر می شود.

در مقابل نیز تعداد مخاطبان و بازدید کنندگانی به دنبال مطالب هستند و جستجو می کنند بیشتر شده و رو به افزایش است.

طبق معیارها و پارمترهایی که در مقاله معیارهای رتبه بندی سایت از نظر گوگل، یکی از پامترهای مهمی که باعث افزایش بازدید سایت،

بیشتر شدن رضایت مخاطبان و افزایش زمان ماندگاری کاربران می شود، زمان بارگذاری و لود شدن سایت است.

در زمان جستجو اگر کاربر پس از کلیک روی لینک سایت نتیجه مورد نظرش را سریع دریافت نکند و محتوا را مشاهده نکند،

از سایت خارج می شود که همین موضوع تاثیر زیادی بر افزایش نرخ پرش (Bounce rate) و در نتیجه کاهش رتبه سایت دارد.

چه کاری لازم است انجام دهیم؟

سئو نیازمند تفکر زیادی می باشد که شما نیاز به آپدیت کردن محتوای سایت و استراتژی های ساختن لینک دارید.

محتوا های تالیفی جدید و لینک سازی ها خیلی می تواند تاثیر مفید باشد وقتی که پای الگوریتم کافئین در میان است،

و می دانید که از این طریق گوگل آپدیت ها را سریع تر ایندکس می کند.

کافئین گوگل چه تاثیری در رتبه بندی صفحات وب دارد؟
نامی که به الگوریتم بعدی Google داده شده است “Google Caffeine” است. این برنامه از اوایل سال 2010 اجرا می شود. به نظر می رسد “Google Caffeine” به روزرسانی منظم نخواهد بود. “Google کافئین” احتمالاً یک اصلاح اساسی در محاسبات Google برای رتبه بندی وب سایت ها خواهد بود.

چه تغییراتی را انتظار داریم؟

مطمئناً ، Google هنوز همه اطلاعات مربوط به آن را فاش نکرده است. اگرچه ، ایندکس جدید در چندین سرور آزمایشی فعال بوده و تعداد کمی از کارمندان Google نیز در مورد این فهرست بعدی صحبت کرده اند.منبع

کلام آخر

الگوریتم کافئین اصلاح سیستم ایندکس گوگل عرضه شد. این الگوریتم سرعت بسیاری بالایی دارد،

و به این ترتیب مطالب و تغییرات ایجاد شده در آنها را در ثانیه به روز می کند، باز هم از معرفی الگوریتم های جدیدتر شگفت زده نشوید،

گوگل هر روز در حال بزرگ تر شدن و کامل تر کردن خود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست