موتور جستجو ابزاری است که اطلاعات موردنیاز شما را از پایگاه داده‌ها و سایت‌های مختلف بر اساس الگوریتمی که دارد استخراج می‌کند و نمایش می‌دهد.

نحوه عملکرد موتور جستجوی گوگل

مرورگر گوگل هم اکنون علاوه بر اینکه یکی از منابع اطلاعاتی بسیار مهم به حساب می آید، از زمینه های اصلی برای  تبلیغات نیز شمرده می شود،

به صورتی که به کار گیری تبلیغات در گوگل هم بسیار گسترش پیدا کرده است. یکی از پرسش هایی که ذهن مخاطبان را به خود درگیر کرده است،

این است که موتور جستجوی گوگل به چه صورت عمل می کنند.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با شیوه عملکرد موتور جستجوی گوگل و نحوه عملیات جستجو آشنا کنیم.

عملکرد موتور جستجوی قدرتمند گوگل از سه بخش مهم تشکیل شده است:

بخش اول از موتورهای جستجو (خزنده ها)

ربات خزنده و ایندکس کردن صفحات جستجو با وب آغاز می شود. 80 تریلیون صفحه منحصر به فرد در فضای اینترنت موجود است،

که البته همواره در حال افزایش هستند. گوگل صفحات وب را توسط ربات خزنده مورد بررسی قرار می دهد.

ربات خزنده توسط لینک از صفحه ای به صفحه ای دیگر انتقال پیدا می کند و در حقیقت این صاحبان سایت ها هستند که تعیین می کنند که ربات گوگل سایت آن هارا بررسی کند یا نه.

موتور جستجو صفحات سایت را طبق محتوا و عوامل دیگر دسته بندی می کند و مسیر همه این صفحات را ذخیره می کند که حجم آنها بیشتر از 120 میلیون گیگابایت می باشد.

بخش دوم از وظایف موتورهای جستجو (الگوریتم های موتور جستجو) :

الگوریتم ها

گوگل توسط برنامه ها و فرمول های پیشرفته ای که استفاده میکند می تواند بهترین نتیجه ای که امکان دارد را به دست آورد.

پس از وارد کردن کلیدواژه الگوریتم ها به منظور فهم بهتر منظور شما کار خود را آغاز می کنند،

این الگوریتم ها(از قبیل الگوریتم فرشنس) شیوه های متفاوت جستجو، تکمیل خودکار کلمات یا جملات،اصلاح تلفظ کلمات ، تشخیص کلمات مترادف یا هم معنی، فهم و بررسی مطالب به وسیله پرس و جو و جستجو در لحظه می باشند.

گوگل طبق بررسی های صورت گرفته به وسیله الگوریتم ها مطالبی که به هم مربوط هستند را جمع آوری و بعد از آن شروع به رتبه بندی نتیجه ها می کند.

الگوریتم گوگل همواره تغییر می کند و این تغییرها از نظرات مهندسان گوگل آغاز می شود.

رتبه بندی طبق کیفیت صفحات سایت، آپدیت بودن آن ها،میزان امنیت سایت ها،محیط های کاربری و شبکه های اجتماعی،

ترجمه ها،جستجو های جهانی و مورد های دیگر صورت می گیرد.در این مرحله بیشتر از 200 عامل به منظور رتبه بندی آنالیز می شود.

تمامی این مورد ها  در یک هشتم ثانیه رخ می دهد.

و در آخر نتایج گوگل را در فرمت زیر میتوانید ملاحظه نمایید:

بخش سوم از وظایف موتو جستجو (مبارزه با اسپم)

مبارزه با اسپم ها

گوگل در همه روزهای هفته و ساعات شبانه روز با اسپم ها برای حفظ نتایج بدست آمده مبارزه می کند.

اکثر اسپم ها بصورت خودکار حذف می شوند. بقیه سند هایی که مشکوک هستند به وسیله مهندسان گوگل آنالیز می شوند،

و اگر اسپم ببینند آن را به شکل دستی حذف می نماییند. هنگامی که گوگل اقدامی در این مورد انجام دهد ،

آن را به اطلاع صاحبان سایت ها میرساند و آنها میتوانند سایت خود را بررسی و مشکلات آن را برطرف کنند .بعد از آن به گوگل اطلاع دهند تا در رتبه و سئو سایت تاثیرات منفی نگذارد.

گوگل موارد زیر را اسپم و رتبه منفی برای سایت به حساب می آورد:

  • سایت اسپم : سایت هایی که بصورت خودکار به وجود می آیند و یا فقط به منظور ایجاد هرزنامه شکل گرفته اند.
  • سایت هایی که هک شده اند
  • کلمات یا متن پنهان شده در صفحه
  • اسپم های به وجود آمده به وسیله مخاطب
  • تولید محتوا کم و بدون ارزش
  • تغییر مسیر و پنهان سازی
  • هاستینگ های رایگان اسپم: سایت هایی که توسط یک سرویس رایگان میزبانی میشود و یا فراهم کننده DNS های داینامیک است که قسمت دارای توجهی از اسپم را به خود اختصاص می دهد.
  • لینک های غیر طبیعی : استفاده از سایت هایی که لینک طبیعی به سایت نمی دهند و یا گذاشتن لینک های غیر عادی در سایت.
  • پارک دامین : با توجه به اینکه از دامین های پارک شده برای نمایش محتوای سایت دیگر استفاده میشود و این سبب یکتا نبودن اطلاعات می شود،

گوگل به طورمعمول دامنه های پارک شده را در نتیجه های خود در نظر نمیگیرد.

و اینکه عملیات جستجو به چه صورت انجام می شود

در پشت صفحه ساده گوگل کارهای خیلی پیچیده ای صورت می گیرد که با دقت تمام همراه با تست انجام می شود.

این عملیات آنالیز و اعلام نتایج برای بیشتر از هزار بیلیون جستجو در هر ماه خواهد بود.

علاوه بر موتور گوگل هزاران موتور جستجوگر به منظور اهداف متفاوت برنامه ریزی شده اند که برای مثال جویا،

موتور جستجوی اخبار فارسی کاری از مجموعه وب رمز و بعنوان خزنده خبر فارسی که هر روز همه اخبار فارسی را بررسی کرده ،

و همه آنها را به صورت مرتب و سازماندهی شده به عموم مردم نشان می دهد.

جستجوگر گوگل (به انگلیسی: Google Search) یا گوگل یک موتور جستجوی وب است که توسط گوگل توسعه داده شده‌است.

گوگل از راه این وبگاه روزانه صدها میلیون دلار درآمد به‌دست می‌آورد.[نیازمند منبع] این وبگاه در سال ۱۹۹۷ بنیاد نهاده شد.

دامنهٔ اصلی این سایت در ماه مهٔ ۲۰۰۸ ۱۳۵ میلیون بار بازدید شده‌است.[۲] این موتور جستجو بیشترین بازدیدکننده در بین کاربران را دارد.

موتور گوگل روزانه چندصدمیلیون بار به طرق مختلف استفاده می‌شود. مهم‌ترین هدف گوگل، یافتن متن موردنظر در میان صفحات وب است.

اما انواع دیگر اطلاعات به وسیلهٔ قسمت‌های دیگر آن مثل جستجوی تصاویر گوگل، نیز مورد جستجو قرار می‌گیرند.منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست