ده سال به عقب برگردید زمانی که PageRank یک فاکتور در سئو بود و همه در مورد آن صحبت میکردند. آیا فاکتور پیج رنک در سئوی 2021 همچنان موثر است؟

اگر بیش از چند سال در صنعت کار می کنید ، بدون شک استرس و هیجانی را که با شنیدن خبر به روزرسانی در نوار ابزار PageRank وجود داشته است به خاطر می آورید.

با هر شانسی ، اگر تلاش های اخیر شما باعث افزایش نمره PageRank شما شده است، بدانید که این بدان معناست که Google اکنون سایت شما را معتبرتر از آنچه در گذشته بود مشاهده می کند.

افزایش امتیاز PageRank شما نشان دهنده عملکرد خوب استراتژی SEO شما ( به ویژه استراتژی ایجاد لینک یا لینک سازی) می باشد.

سریع به سال 2021 برمیگردیم جایی که نامی از PageRank برده نمیشود.

اما این به این دلیل نیست که دیگر اهمیتی ندارد ، فقط این دلیل است که PR دیگر معیاری برای افکار عمومی نیست. و وقتی سئوکاران دیگر نمی توانند چیزی را اندازه بگیرند ، سرانجام دیگر صحبت درباره آن را متوقف می کنند.

در این راهنما ، ما به صورت عمیق هر آنچه در مورد Google PageRank و اهمیت آن در سال 2021 نیاز است را به شما خواهیم گفت .

  • PageRank چیست؟
  • تاریخچه مختصری از Google PageRank
  • درک نحوه کار PageRank
  • عواملی که در PageRank تأثیر دارند و هنوز هم مهم هستند
  • چرا Google نوار ابزار PageRank را بازنشسته کرد؟
  • چرا PageRank هنوز در سال 2020 اهمیت دارد
  • آیا متریک Replacement PageRank وجود دارد؟


PageRank چیست؟

اگر PageRank را به یاد داشته باشید ، وقتی به آن فکر میکنید به یاد نوار ابزار PageRank می افتید.
تصویر زیر نوار ابزار معروف PageRank گوگل است:

این همان چیزی است که باعث شد همه ما با پیج رنک و معیاری که سئو کارها به طور جهانی بر روی آن وسواس پیدا کردند ارتباط برقرار کنیم.

اما PageRank بسیار بیشتر از نوار ابزار است.

PageRank – سیستمی برای رتبه بندی صفحات وب


PageRank سیستمی برای رتبه بندی صفحات وب است که بنیانگذاران گوگل لری پیج و سرگئی برین در دانشگاه استنفورد ایجاد کردند.

و آنچه مهم است که درک کنیم این است که PageRank درمورد پیوندها یا همان لینک ها می باشد.

هرچه تعداد لینک های یک صفحه بیشتر باشد Page Rank بالاتری دارد .

ما می توانیم الگوریتم PageRank را ساده کنیم تا آن را به عنوان راهی برای اندازه گیری اهمیت یک صفحه وب با تجزیه و تحلیل کمیت و کیفیت پیوندهایی که به آن نشان داده می شوند ، توصیف کنیم.

امتیاز PageRank

شاید تعجب آور نباشد ، PageRank یک الگوریتم پیچیده است که به یک صفحه در وب اهمیت زیادی اختصاص می دهد.

اما تا آنجا که به سئو روزمره مربوط می شد ، PageRank یک نمایش خطی از مقیاس لگاریتمی بین 0 تا 10 بود که در نوار ابزار PageRank نمایش داده می شد.

نمره 0 برای PageRank به طور معمول یک وب سایت با کیفیت پایین است ، در حالی که از طرف دیگر ، نمره 10 معتبرترین سایتهای وب را نشان می دهد.

نکته کلیدی در درک نمرات PageRank این است که از مقیاس لگاریتمی استفاده می کند.

مقیاس لگاریتمی راهی است برای نمایش داده های عددی در یک طیف گسترده ای از مقادیر به صورت فشرده – به طور معمول بزرگترین اعداد در داده ها صدها یا حتی هزاران برابر بزرگتر از کوچکترین اعداد هستند.

ویکیپدیا

همانطور که توسط Search Engine Watch گزارش شده است ، “این یک پایه تخمینی 4-5 است. به عبارت دیگر ، با فرض داشتن پایه 5 ، پیوندهای PR2 با 5 پیوند PR1 قابل مقایسه هستند ؛ پیوند PR6 با 5 پیوند PR5 قابل مقایسه است و غیره “

خیلی سریع می توان دریافت که پیوند PR10 با هزاران پیوند PR1 قابل مقایسه است.

دلیل ثابت بودن SEO ها در این معیار این است که PageRank از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل می شود ، به این معنی که یک وب سایت می تواند با لینک شدن به صفحه دیگری که امتیاز PageRank بالاتری دارد ، قدرت کسب کند.

خیلی ساده ، PageRank (که از طریق پیوندها بین وب سایت ها منتقل می شود) به وب سایت کمک می کند تا رتبه بالاتری داشته باشد و الگوریتم حول این مفهوم استوار است که ، یک صفحه مهم است اگر سایر صفحات مهم به آن پیوند دهند.

پیج رنک با آن مفهومی که در تولبار گوگل نمایش داده میشود از سال 2006 منسوخ شد اما همچنان یکی از فاکتورهای سئو در سال 2021 است.

گوگل امروز نیز از PageRank به عنوان بخشی از الگوریتم خود استفاده می کند ، اما حق ثبت اختراع اصلی منقضی شده است و به این شکل اصلی ، از سال 2006 در واقع استفاده نشده است و موردی که اکنون می بینیم در نهایت پیچیده تر است.

تاریخچه مختصری از Google PageRank
اولین استفاده از PageRank در اول سپتامبر سال 1998 ثبت شد و تبدیل به الگوریتم اصلی ای شد که گوگل از آن برای محاسبه اهمیت یک صفحه وب و رتبه بندی آن استفاده میکرد.

به طور خلاصه ، گوگل به معنای واقعی کلمه بر اساس ایده سرگئی برین مبنی بر اینکه اطلاعات موجود در وب می تواند براساس محبوبیت پیوند یک صفحه رتبه بندی شود ، عمل میکرد و به این شکل بود که هرچه پیوندهای بیشتری به یک صفحه اشاره کنند ، اعتبار ان صفحه بالاتر است.

و اگر نگاهی به مقاله معرفی گوگل بیندازیم ، می توان هنگام مشاهده توضیح ویژگی های موتور جستجو ، به صفحه PageRank مراجعه کرد.

موتور جستجوی گوگل دارای دو ویژگی مهم است که به آن کمک می کند تا نتایج با دقت بالایی ایجاد کند. ابتدا ، از ساختار لینک یک سایت ، برای محاسبه کیفیت رتبه برای هر صفحه وب استفاده می شود. این رتبه بندی PageRank نام دارد . دوم ، گوگل از لینک برای بهبود نتایج جستجو استفاده می کند.

The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine

PageRank به معنای واقعی کلمه همان چیزی است که گوگل را بسیار منحصر به فرد کرده است.

در ادامه مقاله توضیح داده شده است که: “نمودار استنادی (پیوندی) وب یا citation (link) graph ، منبع مهمی است که در موتورهای جستجوی وب موجود بلااستفاده مانده است.”

معرفی نوار ابزار Google

در سال 2000 ، گوگل نوار ابزاری را معرفی کرد که اکنون همه ما آن را به یاد می آوریم ، به عنوان روشی که می توانیم امتیاز PageRank سایت (و رقبا) خود را مشاهده کنیم.

در نتیجه آن ، SEO فقط در افزایش PageRank به عنوان معیاری برای بهبود رتبه بندی خلاصه می شود ، عمدتا توسط درک ساده الگوریتمی که پیشنهاد می کند یک صفحه وب با بیشترین تعداد پیوند باید بالاترین رتبه را داشته باشد.

یک توضیح ساده از رویکرد بسیاری از افراد در اوایل دهه 2000 این بود که هدف آنها بدست آوردن هرچه بیشتر پیوندها از صفحات وب بو تا بالاترین حد امکان PageRank را کسب کنند.

به این ترتیب سئو کارها، شروع به دستکاری PageRank کردند ، و با پرداخت پول برای خرید لینک ها اقدام میکردند ه در نتیجه آن مزرعه های لینک به وجود آمد.

پیگیری سریع تقریباً 15 ساله ، Google را در سال 2014 به این نتیجه رساند که بروزرسانی این نوار ابزار را متوقف کند (با آخرین به روزرسانی تأیید شده در دسامبر 2013) و آن را به طور کامل در سال 2016 بازنشسته کند.

البته این بدان معنا نیست که Google استفاده از PageRank را به عنوان بخشی از الگوریتم متوقف کرده است ، فقط این متغیر دیگر یکی از معیارهای عمومی نیست.

الگوی بروزرسانی PageRank

استفاده از PageRank از سال 1998 شروع شده و در سال 2018 منقضی شد و با تعجب بسیاری ، تمدید نشد. در همین زمان ، یک کارمند سابق Google تأیید کرد که الگوریتم اصلی از سال 2006 استفاده نشده است.

اما این بدان معنا نیست که PageRank از آن به بعد مرده است.

حق ثبت اختراع اصلی با یک حق ثبت جدید جایگزین شد. برای درک کامل تفاوتها با نسخه اصلی ، توصیه می کنیم تحلیل بیل اسلاوسکی را اینجا بخوانید.

این حق ثبت اختراع جدید “سایت های seed در مجموعه های معتبر seed” را ذکر می کند و این موارد را چنین تعریف می کند: “… صفحات ویژه با کیفیت بالا که اتصال وب خوبی به سایر صفحات غیر seedارائه می دهند” ، با دو مثال ارائه شده در فهرست Google (این هنگام ثبت اختراع هنوز زنده بود) و نیویورک تایمز.

“[سایت های seed] باید به اندازه کافی معتبر ، متنوع باشند تا بتوانند طیف گسترده ای از زمینه های منافع عمومی را پوشش دهند و به سایت های دیگر متصل باشند. آنها باید تعداد زیادی پیوند مفید خروجی داشته باشند تا شناسایی سایر صفحات مفید و با کیفیت بالا را تسهیل کند ، به عنوان “هاب” در وب ” عمل کنند.

در عوض ، توسط جامعه جستجوگرها درک شده است که بر اساس مجاورت با مجموعه سایت ها seed ، به عنوان یک اصلاح کننده PageRank عمل می کند.

بررسی نحوه کار PageRank

خیلی ساده ، PageRank جذاب است.

این موضوعی است که هر SEO کاری (و لینک ساز) باید آن را عمیقاً درک کند ، و به این نکته توجه ویژه دهد که چرا پیوندها به عنوان یکی از 3 عامل اصلی رتبه بندی گوگل باقی مانده اند.

اما PageRank چگونه کار می کند؟

هنگامی که الگوریتم اولیه گوگل توسعه یافت ، بر اساس این تئوری بود که لینک از یک وب سایت به وب سایت دیگر به عنوان رای اعتماد و اقتدار عمل می کند. بنابراین ، هرچه لینک (رأی) های بیشتری به یک صفحه داده شود ، باید به آن اعتماد بیشتری داشت و بنابراین ، از رتبه بالاتری برخوردار باشد.

اما ، همانطور که در مقاله اصلی تعریف شده است ، “PageRank این ایده را با شمردن پیوندها از همه صفحات به طور مساوی و با نرمال سازی تعداد پیوندهای یک صفحه گسترش می دهد.”

پیوند صرفاً رأی مستقیم نیست بلکه میزان قدرت صفحه لینک دهنده نیز در نظر گرفته می شود. پیوندی از یک صفحه که PageRank آن 6 است ، در نهایت رای معتبرتری نسبت به یک صفحه با PageRank مساوی2 است.

و گاهی اوقات سئوکاران از این جریان رنک پیج بین صفحات به عنوان “لینک جویس” یاد می کنند.

اما بیایید محاسبات پشت PageRank را بررسی کنیم:

“ما تصور می کنیم صفحه A دارای صفحات T1 تا Tn است که به آن اشاره (لینک) می کنند. پارامتر d یک فاکتور میرایی است که می تواند بین 0 تا 1 تنظیم شود. ما معمولاً d را روی 0.85 قرار می دهیم. جزئیات بیشتر درباره d در بخش بعدی. همچنین ، C (A) به عنوان تعداد پیوندهایی که از صفحه A خارج می شوند تعریف می شود. PageRank یک صفحه A به شرح زیر است:

PR (A) = (1-d) + d (PR (T1) / C (T1) + … + PR (Tn) / C (Tn))

توجه داشته باشید که PageRanks توزیع احتمالی را از طریق صفحات وب تشکیل می دهد ، بنابراین مجموع PageRanks تمام صفحات وب یک خواهد بود. “

معنای آن ، به عبارت ساده تر ، این است که PageRank صفحه B با ضرب PageRank صفحه A در 0.85 محاسبه می شود. این به عنوان عامل کاهش دهنده شناخته می شود.

اگر صفحه B سپس به صفحه C لیمک دهد د ، این 85٪ از PageRank B (72.25٪ از صفحه A) را دریافت می کند.

اگر یک صفحه وب هیچ پیوندی به آن داده نشده باشد ، آن صفحه با 0 PageRank شروع نمی شود ، بلکه 0.15 است.

اما وقتی بیش از یک پیوند خارجی در یک صفحه وجود داشته باشد ، اوضاع حتی پیچیده تر می شود.

همانطور که در این پست 2004 در میزگرد موتور جستجو ذکر شده است:

اگر پیوندی را از صفحه A به صفحه B قرار دهید ، صفحه A مقدار اعتبار PageRank خود را به صفحه B توزیع می کند. PageRank صفحه A با اتصال خارج نمی شود ، اما اگر تعداد لینک های بیشتری در صفحه A وجود داشته باشد آنگاه پیوندهای آن از نظر ارزش PageRank ، ، ارزش کمتری دارند.

PageRank پیچیده است و برای درک نحوه عملکرد آن با جزئیات بیشتر می توانید این راهنمای دقیق را که به معرفی PageRank برای سئو می پردازد ، بررسی کنید.

عواملی که بر PageRank تأثیر دارند و هنوز هم مهم هستند

بله، عواملی وجود دارند و بودند که هنوز هم بر PageRank تأثیر می گذارند.

ما قبلاً این واقعیت را توضیح داده ایم که همه پیوندها از نظر PageRank عبور می کنند برابر نیستند. اما خب عواملی که می توانند (و قبلاً این کار را کرده باشند) بر PageRank تأثیر بگذارند چیست؟

به طور خاص موارد زیر را بررسی میکنیم:

  • متن لنگر یا Anchor text
  • احتمال کلیک شدن
  • لینک های داخلی
  • لینک های Nofollow


شما باید نه تنها این عوامل تأثیرگذار را بفهمید بلکه همچنین چگونگی اعمال آنها بر SEO در سال 2021 را باید بدانید، که شما باید از آنها استفاده کنید و به عنوان بخشی از تاکتیک های انتخابی خود ، از آنها اجتناب کنید .

متن لنگر یا Anchor Text

مقاله اصلی Google به متن لنگر پیوند اشاره میکند ، اینکه “متن پیوندها در موتور جستجوی ما به روشی خاص رفتار می کند” و می گوید: “لنگرها اغلب توصیف دقیق تری از صفحات وب را به نسبت خود صفحات ارائه می دهند.”

در روزهای اولیه گوگل ، متن لنگر تأثیر اساسی در رتبه بندی یک صفحه داشت.

اگر می خواستید برای اصطلاح “کفش قرمز” رتبه بندی کنید ، هرچه پیوندهای بیشتری می داشتید که از این اصطلاح به عنوان متن لنگر استفاده می کردند ، می توانستید رتبه بالاتری داشته باشید.

ایجاد لینک، به یک مسابقه بین سئو کاران تبدیل شد تا ببینیم چه کسی می تواند از صفحات با PageRank بالا پیوندهای متنی مطابق با کلمه کلیدی را بدست آورد.

این کار (برای مدتی) مفید بود اما دستکاری محض در رهنمودهای وب مستر گوگل بود و به طور خاص ، این یک طرح پیوند محسوب می شود.

سریع به سال 2021 منتقل می شویم جایی که استفاده بیش از حد از دستکاری متن لنگر منجر به پیوندهای سمی و احتمالاً مجازات دستی یا تنظیم الگوریتمی توسط گوگل می شود.

احتمال کلیک روی پیوند


احتمال کلیک شدن روی پیوند یکی از فاکتور های اصلی PageRank است و توسط Google به آن اشاره می شود.

الگوریتم اصلی PageRank برای پیوندهای موجود در یک صفحه وزنی برابر دارد. در حالی که ، نسخه Reasonable Surfer 2004 نشان می دهد که به احتمال زیاد روی همه پیوندها کلیک نمی شود. بنابراین ، بسته به پتانسیل کلیک آنها ، به پیوندهای مختلف مقدار متفاوتی داده می شود.

یک مثال داده شده از پیوندهایی که احتمال کلیک آنها کم است ، شامل پیوندهای “شرایط خدمات” و تبلیغات بنری یا پیوندهای موجود در فوتر است .

تاثیر پیوندهای داخلی بر روی پیج رنک

پیوند داخلی یک تاکتیک قدرتمند در جستجوگرها است و دلیل خوبی هم وجود دارد.

می توانید با پیوند داخلی کاری کنید که PageRank صفحات در داخل صفحات سایت خودتان منتشر شود و جریان پیدا کند ،و هنگامی که نحوه کارکرد آن را فهمیدید ، به راحتی می توانید درک کنید که چرا این تاکتیک می تواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد ، به خصوص هنگام پیوند دادن به صفحاتی که از هیچ صفحه دیگری لینک ندارد.

شما می توانید در مورد چگونگی استفاده موثر از این روش در راهنمای ما برای پیوند داخلی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تاثیر پیوندهای NoFollow بر روی پیج رنک

پیوندهای NoFollow تا همین اواخر که این امر به یک نکته تبدیل شد ، از جریان PageRank جلوگیری می کرد.

از لحاظ تاریخی ، SEO کارها گاهی اوقات از ویژگی NoFollow برای جلوگیری از جریان PageRank استفاده می کردند – بر این اساس که اگر یک صفحه دارای 5 پیوند خارجی باشد ، PageRank از طریق تنها یک لینک جریان پیدا میکرد اگر 4 تا از 5 تا دارای NoFollow باشد.

در سال 2009 ، مت کاتس از گوگل تأیید کرد که دیگر این ویژگی کار نخواهد کرد و حتی اگر ویژگی NoFollow وجود داشته باشد، PageRank در بین لینک ها توزیع می شود.

چرا Google نوار ابزار PageRank را بازنشسته کرد؟

SEO کارها بر روی PageRank وسواس پیدا کردند و به سرعت بیشترین تمرکز را روی ساخت لینک گذاشتند ، حتی بالاتر از ایجاد محتوای عالی و تجربه کاربر خوب.

مشکل این بود که با به اشتراک گذاشتن عمومی نمره PageRank ، دستکاری این امر در کنار عوامل تأثیرگذار مانند متن لنگر ، nofollow و مدل موج سواری معقول برای سئوکاران آسان تر شد.

سئوکاران می دانستند که چگونه می توانند از PageRank برای رتبه بندی بالاتر وب سایت های خود استفاده کنند و از این مزیت استفاده کردند.

اگر از دیدگاه گوگل به این موضوع نگاه کنیم ، نوار ابزار PageRank با مشکل روبه رو شد. بدون این ، هیچ اندازه گیری دقیقی از اقتدار یک صفحه وب (حداقل به طور رسمی) انجام نشده است.

در نهایت ، سئوکاران از PageRank سوء استفاده کردند و از آن برای دستکاری رتبه بندی استفاده کردند و برای گوگل چاره دیگری جز بازنشستگی در نوار ابزار باقی نگذاشت ، اتفاقی که در سال 2016 افتاد.

چرا PageRank هنوز در سال 2021 اهمیت دارد

فقط به این دلیل که دیگر یک نوار ابزار وجود ندارد که نمره PageRank یک صفحه وب را به ما بدهد ، به این معنی نیست که هنوز استفاده نمی شود.

در واقع ، در سال 2017 ، گری ایلیس از گوگل در توییتر تایید کرد که آنها هنوز از PageRank استفاده می کنند.

PageRank هرگز از بین نرفته است ، و درک چگونگی عملکرد آن تنها به شما کمک می کند تا سئو بهتری داشته باشید. اگر هنوز مقاله اصلی Google را نخوانده اید ، باید این کار را انجام دهید.

آیا جایگزینی برای PageRank وجود دارد؟

گوگل هرگز نسخه جدیدی از نوار ابزار PageRank را به طور رسمی منتشر نکرده است ، اما ، البته ، PageRank هنوز هم توسط گوگل بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

دیگر فقط نمی توانیم آن را با ابزار اندازه گیری کنیم.

بعد از آن ، تعدادی از ابزارها و پلت فرم های سئو معیارهای اعتبار خود را ارائه داده اند ،بعنوان مثال SEMrush معیار “امتیاز اعتبار یا Authority Score” را معرفی کرد.

Authority Score یک امتیاز برای دامنه است که کیفیت کلی وب سایت را درجه بندی می کند و به شما می گوید که بک لینک از یک سایت تا چه اندازه می تواند برای SEO شما تأثیرگذار باشد و بر اساس آیتم های زیر محاسبه میشود:

  • داده های مرتبط با بک لینک شامل :دامنه های ارجاع دهنده ، لینک ها و کلینک های نوفالو و غیره
  • داده های جستجوی ارگانیک ، از جمله ترافیک جستجوی ارگانیک و جایگاه کلمات کلیدی.
  • داده های ترافیک وب سایت (بازدید ماهانه).

البته ، این متریک از داده های بک لینک به عنوان بخشی از الگوریتم امتیازدهی استفاده می کند اما هدف آن جایگزینی مستقیم PageRank نیست.

و این چیزی است که شما باید آن را درک کنید.

از معیارهای شخص ثالث مانند معیار سایت SEMrush در الگوریتم Google استفاده نمی شود. آنها هرگز جزئی از الگوریتم گوگل نبوده و نخواهند بود ، اما در نظر گرفته شده اند تا شما را در اندازه گیری اقتدار نسبی یک سایت در برابر رقبا و سایر سایتهای وب کمک کنند.

به یاد داشته باشید ، PageRank نمرده است.

ممکن است دیگر نوار ابزار نداشته باشیم ، اما این بدان معنا نیست که نیازی به درک نحوه کار و عوامل تأثیرگذار بر آن نداریم.

از بسیاری جهات ، این نکته خوبی است که SEO کارها وسواس در مورد این معیار واحد را متوقف کردند ، با توجه به اینکه این امر به یک تغییر منجر می شود ، به این معنی که ، عمدتا ، دیگر سئو به تاکتیک های دستکاری متکی نیست.

سئوکاران از PageRank سوء استفاده کردند و به همین دلیل نوار ابزار گوگل برداشته شد، اما همچنان در سئوی گوگل وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست