اصطلاحات سئو

CTR چیست؟ چطور نرخ کلیک را بالاتر ببریم؟ (تاثیر نرخ کلیک یا CTR در سئو 2020)

CTR چیست ؟ کلمه CTR مخفف عبارت Click Through Rate می باشد که به معنی نرخ کلیک کاربر می باشد. و این فاکتور را محاسبه میکند که چه تعداد از کاربرانی که گوگل ما را به آنها توصیه کرده است بر روی لینک ما کلیک کرده اند و وارد سایت ما شده اند. در ادامه CTR را بصورت کامل بررسی میکنیم.

چرا CTR برای گوگل مهم است ؟

نرخ کلیک ارگانیک درصدی از جستجوگرانی است که بر روی نتیجه موتور جستجو کلیک می کنند، به عبارتیCTR به معنی نرخ کلیک و مخفف Click-Through Rate می باشد .

نسبت تعداد کلیک کاربران به نسبت تعداد کل نمایش آدرس و برند ، در قسمت جستجو را نرخ کلیک یا CTR می گویند .

نرخ کلیک هرچقدر مقدار بیشتری را نشان دهد یعنی مطالب سایت برای کابران مطلوب بوده است .
در واقع  تعداد کسانی که از بین نتایج گوگل صفحه شما را انتخاب کرده باشند نرخ کلیک را مشخص می کنند .

نرخ کلیک را چگونه محاسبه کنیم؟

تعداد دفعاتی که شخصی عبارتی را گوگل یا سایر موتورهای جستجو ، جستجو کرده و صفحه شما را انتخاب می کند ، نسبت به کل تعداد دفعاتی که شما در لیست پیشنهاد های گوگل بوده اید، نرخ کلیک نسبت به این عدد به دست آمده سنجیده می شود.

یعنی زمانی که صفحه شما به عنوان نتیجه در صفحه نتایج برای کاربران ظاهر شده ، چند نفر روی آن کیلک کرده اند .

CTR=Clicks/impressions×100%

CTR: نرخ کلیک

Clicks: تعداد افرادی که روی لینک یا تبلیغ شما کلیک می کنند

Impressions : تعداد افرادی که لینک یا تبلیغ شما را مشاهده می کنند .

در بالا بردن CTR به این نکته توجه کنید:

فقط بر این موضوع تکیه نکنید که شما باید در نتایج گوگل حضور داشته باشید باید برای صفحه سایت استراتژی مخصوص خود را در نظر بگیرید و برای آن برنامه ریزی کنید صرفا به دنبال جایگاه نباشید

سعی کنید بتوانید کالا یا محصولات و صفحه خود را به کاربران نمایش دهید مانند کسی نباشید که در یک منطقه پرفروش مغازه ایی باز کرده است اما توانایی فروش محصولات خود را ندارد و کسی وارد مغازه او نمی شود .

شما باید به دنبال رتبه گیری باشید و توجه مخاطب را به صفحه خود جلب کنید نرخ کلیک خود را تا حد ممکن بالا ببرید. سعی کنید همیشه یکی از نتایج مفید برای جستجوی کابران باشید .

بسیار زیاد به کلمات کلیدی بپردازید و روی آن فوکوس کنید تا بتوانید با ورود کاربران یه صفحه موردنظرتان هم نرخ کلیک بالایی داشته باید هم اینکه خود را به کاربران نشان دهید محتوای و محصولاتی که برای فروش در نظر گرفته اید را باید کاربران ببیند و خوششان بیایید .

Impression چیست؟

به نوعی به معنی این است که شما در نتایج جستجوی گوگل حضور دارید.

زمانی که کاربر عبارت موردنظر خود را جستجو می کند برای تمام نتایجی که برای صفحه در نظر گرفته شده، Impression ثبت خواهد شد .

اینکه شما در قسمت ویژه مانند نمایش نقشه وتصاویر باشید هم یک Impression برایتان در نظر خواهد گرفت .

نکته : اگر نتیجه شما در صفحه دوم گوگل باشد و کاربر برای پاسخ خود به آن مراجعه کند یک Impression برای صفحه لحاظ خواهد شد در غیراین صورت برای شما ثبت نخواهد شد .

برای مثال شما رتبه 3 را برای یک کلمه کلیدی دارید که 100 نفر هر ماه آن را سرچ می کنند . 10 نفر روی نتیجه شما کلیک می کنند
خب CRT ارگانیک شما برای آن کلمه کلیدی 10% است .

فقط بر روی CTR نباید متمرکز باشید!

شما با تکنیک هایی میتوانید CTR صفحات خود را بالاتر ببرید و کاربر بیشتری را جذب سایت خود کنید، اما حتما باید بانس ریت خود را نیز کاهش دهید و این دو بعنوان مکمل هایی هستند که  در صورتی که با هم و همزمان بکار رفته باشند میتوانند اثر بخش باشند.

به طور طبیعی وب سایت هایی که رتبه بالاتری در گوگل دارند ، CTR بالاتری نیز دارند، در شکل زیر میتوانید ارتباط رتبه با CTR را مشاهده کنید.

رابطه نرخ کلیک و رتبه گوگل : هر چه شما رتبه بهتری در گوگل داشته باشید ، نرخ کلیک بیشتری خواهید داشت.

تصویر زیر به خوبی درصد کلیک را با توجه به رتبه سایت نشان میدهد.

ارتباط CTR و رتبه سایت

از آنجا که اکثر کاربران زمانی که یک موضوعی را در گوگل سرچ میکنند، معمولا به سایت های اول تا سوم سر میزنند، این انتظار هم میرود که CTR سایت های بالا در گوگل ، بالا نیز  باشد. اما این به آن معنی نیست که آن سایت ها چون CTR شان بالا بوده است رتبه خوبی گرفته اند.

چرا CTR برای گوگل مهم است ؟

دو دلیل اصلی عبارت است از :
اول : میزان کلیک بالاتر = میزان بازدید بیشتر
به عنوان مثال ، اگرCTR خود را از 10% به 20% افزایش دهید ، فقط ترافیک خود را دو برابر کرده اید بدون اینکه رتبه بالایی بگیرید .
دوم : CTR یک سیگنال رتبه بندی برای موتور جستجو است البته اخیرا تاثیر غیرمستقیم دارد.
طبق تحقیقاتی بین CTR مورد انتظار و رتبه بندی جستجو ارتباط زیادی پیدا کرد .همچنین گوگل اظهاراتی ارائه کرده که نشان می دهد آنها از CTR در الگوریتم خود استفاده می کنند .
به عنوان مثال یکی از کارمندان گوگل گفته است که آنها از CTR استفاده می کنند تا بفهمند کاربران چه نوع نتایج را می خواهند ببینند .
تصویر بالا به معنای واقعی کلمه می گوید اگر کسی روی نتیجه کلیک نکند “بد” است .

بنابراین واضخ است که CTR بالاتر می تواند منجر به رتبه بندی بالاتر و بازدید بیشتر شود .

چگونه CTR یا نرخ کلیک را افزایش دهیم؟ نحوه انجام این کار چیست ؟

بهترین روش :
در برچسب عنوان خود از پرانتز استفاده کنید :
یک مطالعه صنعتی توسط Hubspot نشان داد که وجود پرانتزها در عناوین ، کلیک ها را تقریبا 40% افزایش می دهد.
مانند تصویر زیر:

چرا در عنوان خود باید از براکت یا پرانتز استفاده کنیم؟

چرا این کار را انجام می دهد؟
به گفته نویسندگان این مطالعه ، پرانتز ها مانند یک پیش نمایش محرمانه محتوا هستند .

از آنجا که کاربران می دانند چه چیزی را دریافت می کنند ، بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که کلیک کنند .
این کار به حدی خوب است که ما تقریبا در همه برچسب های عنوان خود از براکت یا پرانتز استفاده می کنیم .این کار به برجسته شدن آن در نتایج جستجو کمک می کند .

اعداد را در عنوان خود وارد کنید تا ctr بیشتری بگیرید

چیزی مخفی نیست بلکه تعداد کلیک ها را افزایش می دهد . این قطعا در مورد کلیک های جستجوی گوگل اعمال می شود .بنابراین هر زمان که ممکن است از یک عدد در برچسب عنوان خود استفاده کنید .
می توانید از اعداد در انواع برچسب های مختلف عنوان استفاده کنید .

Data highlighter یا برجسته کردن داده :
تنها منبعی که از هایلایت کردن وبسایت برای افزایش نرخ کلیک صحبت کرده گوگل است که قطعا یکی از مهم ترین منابع برای مشخص کردن فاکتورهای این چنینی است . بنابراین قراردادن تصاویر و فیلم در صفحات نتایج جستجو گوگل به افزایش نرخ کلیک کمک زیادی می کند .

URL های کوتاه و جذاب :

باید بدانید که URL های کوتاه تر در جستجوی Google بهترین عملکرد را دارند .

اکثرا فکر میکنند الگوریتم های گوگل URL های کوتاه را ترجیح می دهد .بیشتر کاربران URL های کوتاه را ترجیح می دهند.
چرا ؟
معمولا افراد از URL های یک صفحه استفاده می کنند تا بفهمند صفحه در خصوص چیست .به همین خاطر به شما توصیه می کنیم از URL های کوتاه استفاده کنید تا موضوع صفحه موردنظر شما را توصیف کند .

توضیحات خود را بهینه کنید .

حتی اگر توضیحات متای شما به اندازه برچسب عنوان شما مهم نیست ، با این وجود نقش بسیار زیادی در CTR دارد .
در بخش توضیحات متا، شما این فرصت را دارید تا کاربران را متقاعد کنید که بر روی لینک شما کلیک کنند.

احساسی باشید: توصیفات احساسی توجه افراد را به خود جلب می کند .نیازی نیست تکان دهنده باشید . اما نگران نباشید از کلمات دارای احساسات شایع مانند “شگفت انگیز”و “قدرتمند” در توصیف خود استفاده کنید .

محدودیت کاراکتر : مراقب باشید برای توصیف توضیحات متا حدود 150 تا 170 کاراکتر نهایتا استفاده کنید.

محتوای خود را بفروشید: صفحه شما با 9 نتیجه جستجوی ارگانیک در صفحه اول گوگل رقابت می کند . نترسید که به مردم بگویید چرا باید نتیجه شما را بررسی کنند .

سال جاری را در عنوان و توضیحات خود قرار دهید . مثلا “2020” یا “1399” در عنوان و توضیحات شما نشان می دهد که محتوای شما در حال حاضر مرتبط است . باعث می شود افراد بیشتر کلیک کنند .در دنیای بازاریابی آنلاین استراتژِ ها همیشه می آیند و می روند .

بنابراین وقتی “2020” یا “1399” را در عنوان خود قرار می دهید این واقعیت را برجسته می کند که استراتژی های موجود در پست من هنوز کار می کنند .

از Clickbait یا تله کلیک خودداری کنید:

تله کلیک نوعی ترفند برای تشویق و ترغیب کاربر است که بر روی لینک شما کلیک کند اما وقتی کاربر وارد صفحه شما میشود ، عملا متوجه میشود که به آدرس اشتباهی آمده است و چیزی که میخواهد در آن صفحه وجود ندارد.

  • آیا عنوان Clickbait می تواند نرخ کلیک شما را افزایش دهد ؟
    • بله حتما .
  • آیا ارزش دارد ؟
    • عنوان Clickbait قطعا در نتایج جستجو برجسته است .
  • مشکل این است که :
    هنگامی که شخص محتوای شما را میبیند و متوجه میشود که در تله شما افتاده است ، از سایت شما خارج میشود.
    با این کار نرخ پرش شما بالا میرود و تکرار آن؛ می تواند به سرعت رتبه بندی گوگل شما را از بین ببرد .

اگر می خواهید محتوای خود را بفروشید ،بدون گران فروشی ؛ از برخی احساسات استفاده کنید .
تجزیه تحلیل از نتایج گوگل نشان داد که عناوین دارای احساسات کلیک بیشتری می گیرند .
مثلا برای یک پست از عنوان جذابی مانند “استراتژی های جدید ” به جای جمله خسته کننده “17 راه مفید” برای وبسایت خود می توانید استفاده کنید .

بهترین روش های برای افزایش نرخ کلیک می باشند .
در حقیقت ، یک مطالعه توسط Search Engine Land نشان داد که نشانه گذاری ساختار یافته می تواند CTR شما را 30% افزایش دهد .

استفاده از جدول محتوا یا مطالب سایت :

می توانید برای هر صفحه خود جدولی ازمطالب بسازید و استفاده کنید .که هرکدامشان به مطلب مشخصی لینک شده اند که شما با کلیک روی هر کدام به آن هدایت خواهید شد این تجربه کاربری عالی خواهد بود .این لینک ها به Google کمک می کند تا بخش های مختلف صفحه را درک کند .به طور خاص آنها بخش ها را در زیر نتیجه نمایش می دهد .

اندازه گیری و رهگیری از CTR :
اگر در بهبود CTR خود جدی هستید ، گزارش CTR را در کنسول جستجوی Google بررسی کنید .به شما نشان می دهد که صفحه ها CTR نسبتا بالا یا کم دارد .

CTR خوب چیست ؟

CTR می تواند به مجموعه ای از عوامل مختلف بستگی داشته باشد از جمله :

  • به رتبه ای که دارید،
  • استفاده از Snippets به صورت ویژه
    نتایج Google News
  • جستجوهای مارک دار در مقابل جستجوهای بدون مارک(کلمات کلیدی مارک دار=CTR بالاتر)
    در نهایت به شما توصیه می کنم صفحاتی که کمترین CTR را در سایت شما داردند ، بهبود ببخشید.به عنوان مثال صفحه در سایت من تعداد زیادی برداشت دارد اما تعداد زیادی کلیک وجود ندارد .
    بنابراین این همان صفحه ایی است که باید از برچسب عنوان احساسی ، توضیح بهتر و لینک های سایت استفاده کند .

تاثیر سئو بر افزایش CTR چیست؟

باید گفت نرخ کلیک یا CTR بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر خواهد داشت . خیلی از سئوکاران در این رابطه نظراتی دارند ولی اکثرا معتقدند که افزایش نرخ CTR یکی از وظایف مهم برای بهبود سئو سایت می باشد .
اگر شما در رتبه 3 گوگل باشید،  این رتبه باعث می شود 23 درصد کاربران را جذب می کند و لینک شما به دلیل جذابیت زیاد باعث ترغیب کاربر شده تا کاربر برای ورود به صفحه کلیک کند که این عدد نزدیک به رتبه 2 گوگل می باشد اگر صفحه شما در رتبه بالایی مثل رتبه 2 یا 3 باشد ولی در جهت جذابیت اقدامی نکند پس از مدتی مدتی گوگل جای آن را تغییر خواهد داد .
خوب است بدانید حتی اگر رتبه بهتری کسب نکنید با همین رتبه قطعا بازدید کننده بیشتری داشته باشید .

نرخ کلیک بستگی به چه عواملی دارد ؟ نرخ کلیک خوب چیست؟

در واقع نرخ کلیک به عوامل مختلفی همچون تبلیغات بستگی دارد که باید تقریبا 2% به صورت میانگین نرخ کلیک دریافت کند . اما اگر عددی بیشتر از این دریافت کنید یعنی از نرخ کلیک خوب برخودار هستید .
مثلا در فیسبوک به صوت عادی نرخ کلیک روی تبلیغات حتی کمتر از 1% می باشد زیرا نرخ کلیک خوب در فیسبوک با گوگل متفاوت است نوع کسب و کارتان هم برای دریافت کلیک از سوی کاربر بسیار مهم است . قبل از هر رقابتی باید نرخ کلیک سایت خود را بررسی کنید .

نرخ کلیک بر موتورهای جستجو نقش خاصی دارد ؟

برخی افراد معتقدند نرخ کلیک از عوامل رتبه بندی گوگل است اما برخی دیگر بر این امر که نرخ کلیک قسمتی از پروسه یادگیری ماشین است و در جهت بررسی کیفیت صفحات وب توسط ربات ها کمک می کند، پافشاری می کنند .
گروه سومی هم وجود دارد که معتقدند نرخ کلیک برتمام این موارد تاثیر می گذارد و مزایای زیادی دارد .
نرخ کلیک برای ما به عبارتی افزایش ترافیم وبسایت می باشد ولی از نظر گوگل مفهوم نرخ کلیک را رضایت مشتریانی می داند که صفحات را مشاهده کرده اند که باید گفت این برای هر دو طرف یعنی تبلیغ کننده و تبلیغ گیرنده سود لازم را دارد .

منبع

جمع بندی در موضوع نرخ کلیک یا CTR :

این تفکر که با افزایش CTR ، رتبه سایت شما بهتر میشود را تجربیات و آزمایشات انجام گرفته در Searchengineland تایید نمیکند و آنها با افزایش نرخ ctr خود ، رتبه شان تغییر نکرد. و گوگل صراحتا اعلام کرده است که :

Google uses clicks made in the search results in two different ways — for evaluation and for experimentation — but not for ranking.”

به این معنی که گوگل از نرخ کلیک کاربران به دو شکل برای ارزیابی و آزمایشات خود استفاده میکند اما برای رتبه بندی سایت ها استفاده نمیکند.

اما شما با افزایش CTR خود قطعا جذب کاربر بیشتری خواهید داشت و همینطور میتوان گفت اگر CTR شما بالا رفت و همزمان Bounce Rate شما پایین ماند ، شما کاری کرده اید که رقبای شما به این راحتی نمیتوانند جایگاه شما را در گوگل تهدید کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا