کلمه کلیدی دنباله دار یا Long tail Keyword ، کلماتی هستند که مشابه ، هم خانواده و هم معنی با کلمه کلیدی اصلی و هدف شما می باشند، و بعد از رونمایی گوگل از الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم پاندا ، استفاده از کلمات کلیدی دنباله دار اهمیت زیادی پیدا کرد.

  همانطور که میدانید تکرار زیاد کلمه کلیدی در متن باعث جریمه سایت شما میشود زیرا گوگل کیورد استافینگ را اصلا دوست ندارد، اما اگر کلمه کلیدی در متن ما تکرار نشود پس چطور به گوگل بفهمانید در خصوص چی مینویسیم؟ با استفاده از کلمات مترادف و هم معنی و طولانی تر به راحتی این کار امکان پذیر است.

کلمات کلیدی دنباله دار ، برگ برنده سایت های تازه تاسیس برای رقابت کردن با سایت های قوی و با سابقه می باشد.

تمرکز روی کلمات کلیدی دنباله دار یک تکنیک عالی در جستجوگرهاست.

کلمات کلیدی دنباله دار کلماتی هستند که  :

  • از چند بخش تشکیل شده اند.
  • نسبت به کلمات کلیدی خاص تر هستند.
  • کلمات کلیدی Long-tail از ترافیک جستجو کمتری برخوردار هستند.
  •  معمولا  این کلمات ارزش تبدیل بالاتری دارند .

کلمات کلیدی دنباله دار به شما کمک می کنند به مرور زمان بازدید بیشتری توسط مخاطبان جدید و باانگیزه خود داشته باشید .

کلمات کلیدی دنباله دار یک کلمه کلیدی اصلی دارند مانند :” آموزش سئو مقدماتی” که می توانیم از این عبارت به عنوان کلمه کلیدی دنباله دار یا Long tail برای کلمه “آموزش سئو” استفاده کنیم .

استفاده از استراتژی کلمه کلیدی دنباله دار، در حالی که رقابت زیادی در بازار شما وجود دارد ، واقعا به شما کمک میکند.

اکثر شرکت ها یا وبلاگ ها می توانند از این استراتژی بهره مند شوند. زیرا به شما کمک می کند بازدیدکنندگان را با هدف جستجوی بسیار خاص جذب کنند .

کلمه کلیدی طولانی یا لانگ تیل چیست؟

چگونه درک ماموریت و محصول شما می تواند به شما در تنظیم استراتژی کلمه کلیدی طولانی کمک کند؟

کلمات کلیدی دنباله دار بیشتر روی جایگاه شما تمرکز می کند.
انواع کلمات کلیدی با توجه به اندازه:
1– کمات کلیدی کوتاه :
این کلمات متشکل از کلیدواژه های اصلی هستند که برای کاربران مهم هستند و بیشترین جستجو را در برمی گیرد از جمله ویژگی های آن :

  • میزان جستجوی بالا توسط کاربران
  • رقابت بالا برای جلب توجه کاربران  و گرفتن رتبه در گوگل
  • بیشترین کلیک روزانه

2- کلمات کلیدی 2 یا 3 بخشی:
این عبارات در بین Short keyword (کلمات کلیدی کوتاه) و Long keyword (کلمات کلیدی دنباله دار) قرار دارند . و دارای ویژگی های زیر هستند:

  • حجم مناسب جستجو توسط کاربران
  • رقابت کمتر به نسبت کلمات کوتاه
  • کلیک کمتر به نسبت کلمات کوتاه

3- کلمات کلیدی دنباله دار:
این عبارات قاعدتا 3 بخشی یا بیشتر هستند و برای جستجوی های خاص درنظر گرفته می شود.

و ویژگی های زیر را دارند:

  • حجم جستجو کم
  • رقابت پایین تر در گوگل
  • کم ترین کلیک روزانه
کلمه کلیدی دنباله دار یا Long tail

دلایل اصلی برای استفاده از کلمات کلیدی دنباله دار :

با توجه به مطالب گفته شده ، کلمات دنباله دار ، کلیک پایینی دارند ، خب پس چرا توصیه میکنیم که حتما از کلمات دنباله دار در سئوی خود استفاده کنید؟

1- رقابت کم : اولین دلیل این است که این کلمات کم رقابت هستند و به سرعت منجر به رتبه گرفتن و دریافت بازدید برای سایت شما میشوند.

و این امر باعث میشود سایت شما زودتر دیده شود.


2- هدفی دقیق برای انتخاب
می توانید با استفاده از کلیدواژه های دنباله دار مخاطبین سایت خود را هدف گیری کرده و به سمت سایت خود هدایت کنید ، اما این موضوع در انتخاب کلیدواژه های کوتاه ممکن است بخش زیادی از ترافیک سایت خود را از دست بدهید .


3- بهترین تبدیل :
کلیدواژه های دنباله دار یا Long tail نسبت به کلیدواژه های کوتاه short tail به خاطر هدفمندی بهتر، کاربران زیادی را جذب می کنند . یعنی نرخ جذب این کلمات بسیار بالاتر است.

چگونه کلمه کلیدی دنباله دار بیابیم ؟

1– می توانید مکان جغرافیایی یا صنعت مربوط به محصول را اضافه کنید
مثلا اگر سایتی در زمینه فروش کفش دارید از کلید واژه “کفش فروشان در تهران” استفاده کنید . که هم نام محصول مدنظر شما ذکر شده هم مکان جغرافیایی  شما را.

یا اگر زمینه کاری فردی طراحی سایت باشد و بخواهد در آن به آموزش وردپرس بپردازد و به دنبال کلمه کلیدی دنباله دار باشد می تواند از کلید واژه “سایت آموزش وردپرس” استفاده کند .
2- جستجوهایی که در کمپین های تبلیغاتی وجود دارد
اگر در گوگل ادز فعال هستید می توانید با بررسی search terms کلماتی که از طرف کاربران جستجو شده اند را بیابید و به لیست کلمات کلیدی خود اضافه کنید .

کلمات کلیدی دنباله دار یا دم بلند؟

3- از search console گزارش تهیه کنید

کوئری های که توسط کاربران سرچ شده است را بررسی کنید ، با این کار به لیستی از کلمات کلیدی خواهید رسید که می توانید با استفاده از این کلمات کلیدی سایت خود را در گوگل به نمایش بگذارید و همچنین در جهت بهینه سازی سایت خود قدمی جدید بردارید .


4- پیشنهادات گوگل
با وارد کردن یک کلیدواژه در قسمت جستجوی گوگل شما می توانید به عباراتی با کلمه کلیدی موردنظر خود دست پیدا کنید .

مثلا زمانی که آموزش سئو را در قسمت جستجوی گوگل وارد می کنید با تصویر زیر روبه رو می شوید :

گوگل لیستی از عبارات کلیدی را در اختیار شما قرار می دهد .

چگونه از کلمات کلیدی دنباله دار استفاده کنیم؟

5- جستجوی مرتبط  گوگل (تکنیک یافتن کلمات دنباله دار):

زمانی که کلیدواژه ای را جستجو می کنید در قسمت پایینی صفحه گوگل ، مانند تصویر زیر می توانید کلیدواژه های مشابه آن که توسط کاربران دیگر سرچ شده است را مشاهده کرده و از آن برای سایت خود استفاده کنید.

چگونه از جستجوهای مرتبط گوگل استفاده کنیم؟

6- ابزاری برای انتخاب کلید واژه های طولانی
یکی از ابزارهایی که می توان از آن برای پیداکردن کلیدواژه های مدنظر خود استفاده کرد سایت Keywordtool می باشد .که یکی از بهترین انتخاب ها برای انتخاب عبارات کلیدی دنباله دار می باشد .

به چه دلیل کلیدواژه های دنباله دار ترافیک با کیفت تری دارند ؟

گاهی کلیدواژه های کوتاهی که در حاشیه هستند باعث می شوند که بخش اعظم ورودی های نامرتبط را به خود اختصاص دهند.

اما به دلیل اینکه کلیدواژه های دنباله دار کاربران خاص خودش را دارد زمانی که وارد سایت می شوند از پتانسیل بالایی برای خرید برخوردارند .

موضوع اصلی وبلاگ یا سایت شما چیست ؟ کلمه لانگ تیل را با توجه موضوع سایت انتخاب کنید.

اکثر سایت ها یا وبلاگ ها یک موضوع اصلی دارند. این اصطلاح را کلمه اصلی یا کلمه کلیدی اصلی می نامند .

بعنوان مثال وب سایت فروش کولر گازی ، در خصوص کولر گازی و اسپلیت صحبت میکند و کلمه اصلی آن فروش کولر گازی می باشد.

موضوع یا موضوع اصلی وبسایت شما همان کلمه کلیدی شما می باشد که قرار است افراد با آن کلمه کلیدی شما را پیدا کنند .

مثلا سایت zoodseo واژه کلیدی آن سئو می باشد و ما انتظار داریم برای پیدا کردن سایت از راه یادگیری تمام اصول سئو وارد شوند .

شخصی که وبسایت غذایی درباره غذاهای جنوبی دارد، احتمالا قرار است در اصطلاح جستجوی (غذای جنوبی خانگی)پیدا شود .

یعنی این اصطلاح جستجو ، کلید واژه شماره یک وبسایت آن ها می باشد.
البته باید این را در نظر بگیرید که نباید تمام پست های وبسایت خود را برای همان اصطلاح (غذای جنوبی خانگی) بهینه کنید .

حتی اگر تمام پست های وبسایت شما مربوط به غذای خانگی جنوبی باشد .

در عوض شما باید تعداد کلمات پست های وبسایت خود را در مورد انواع مختلفی از کلمات کلیدی اصلی خود بنویسید .
به عنوان مثال در وبسایت خود می توانید درمورد انواع چیزهای خوشمزه بنویسید : آش جنوبی خانگی ، میگو پلو جنوبی خانگی و….
زمانی که شما تحقیقات مناسب خود را در مورد کلمات کلیدی انجام دهید ، همه این کلمات کلیدی دنباله دار را پیدا خواهید کرد .

لینک کردن کلمات کلیدی دنباله دار به کلمات اصلی :

اگر پست های وبسایت خود را برای انواع مختلف کلمات کلیدی دنباله دار بهینه می کنید ، باید از این پست های وبسایت به عالی ترین صفحات خود پیوند دهید به یاد داشته باشید :

همیشه از دم به سر خود لینک دهید یعنی از کلمه کلیدی جدید به کلمات کلیدی اصلی خود لینک دهید به این ترتیب شما به Google نشان می دهید ساختار سایت شما چگونه است و مهم ترین صفحه شما کدام است .

اطمینان حاصل کنید که شگفت انگیزترین صفحات شما در Google رتبه بالایی دارند .

چرا باید روی کلمات کلیدی دنباله دار خود تمرکز کنیم ؟

رتبه بندی برای کلمات کلیدی طولانی تر ،  بسیار آسان تر از کلمات کلیدی متداول است ؛زیرا کمتر وب سایتی برای رتبه بندی بالا در صفحات نتیجه Google رقابت می کند .

به نظر می رسد هرچه اصطلاحات جستجوی شما طولانی تر (مشخص تر) باشد ، رتبه بندی برای این اصطلاح آسان تر است .
به دلیل گستردگی اینترنت ، یافتن مخاطب برای مکان خاص خود آسان تر است .

تمرکز روی گروهی از کلمات کلیدی دنباله بلند می تواند در کل باعث ایجاد ترافیک زیادی شود .

یکی دیگر از مزایای تمرکز روی کلمات کلیدی دنباله دار این است که ، اگرچه از این کلمات کلیدی کمتر در جستجو استفاده می شود ، بازدیدکننده ای که وب سایت شما را با استفاده از آن ها پیدا می کند به احتمال زیاد خدمات یا محصول شما را خریداری می کند .

برای شما می خواهم با یک مثال این موضوع را بهتر شرح دهم .

من به دنبال یک بازی تخته ای جدید هستم تا با بچه هایم کمی خانواده را سرگرم کنم.جستجوی خود را با اصطلاح (بازی های رومیزی) شروع می کنم.
پس از کمی جستجو ، به سرعت متوجه شدم که یک بازی رومیزی می خواهم که هم برای بچه ها مناسب باشد و هم یک امر آموزشی.

جستجوی من همچنان ادامه دارد ، اما اکنون من از اصطلاحات (بازی های رومیزی آموزشی برای کودکان) استفاده می کنم .

یا وقتی که می دانم که این هفته در استان تهران خواهم بود . حتی می توانم آن را به عنوان محلی جستجو کنم:

(بازی های رومیزی آموزشی برای بچه ها در تهران را از کجا بخرم).

این دو کلمه کلید دنباله دار هستند . با استفاده از این کلمات ، نتایج جدیدی پیدا خواهم کرد که بیشتر با هدف جستجوی من شباهت دارد.
شانس خرید یک بازی رومیزی با این جستجوی خاص ، تا حد زیادی افزایش یافته است .

حال چرا ماموریت شما در کلمات کلیدی لانگ تیل مهم است ؟

اول از همه برای این که بخواهید چیزی را بفروشید باید به سادگی محصول خوبی داشته باشید. شما باید به خوبی بدانید که محصول یا وبسایت شما چه چیزی را می تواند به مخاطبان شما ارائه دهد .

چه چیزی محصول یا وبسایت شما را خاص می کند ؟

اگر این را بدانید و درک کنید ، بسیار ساده تر خواهد شد که مخاطبان خود را دوست داشته و آن ها بتوانند به راحتی وسایل مود نیاز خود را بخرند .

بنابراین کمی وقت بگذارید تا به منحصربه فرد بودن محصول یا وبسایت خود فکر کنید و آن را یادداشت کنید.

شاید شما قصد دارید با قطعات بی نظیری که تهیه کرده اید ،با مواد بازیافتی ساخته شده اند و تاثیر کمی برمحیط دارند ، مبلمان بسازید و بفروشید.ارائه مبلمان با کیفیت که به افراد کمک می کند.

 تاثیرات شما در کاهش  آلودگی محیط ، می تواند منحصربه فرد بودن خدمات شما را به نمایش بگذارد .
این همان ماموریت شماست که جایگاه شما را مشخص می کند همان چیزی که باید به مخاطبان خود ارائه دهید .

اطمینان حاصل کنید که ماموریت خود را با کلماتی که توسط مخاطبان شما استفاده و قابل درک هستند ، یادداشت کنید.

رقابت پذیری بازار: (جذب مخاطب در بازارهای پررقابت)

در بعضی از بازارها ، رتبه گرفتن واقعا سخت است . برخی از بازارهای کاملا رقابتی هستند و شرکت های بزرگ بر نتایج جستجو تسلط دارند .

این شرکت ها بودجه بسیار زیادی برای صرف بازاریابی به طورکلی و به طور خاص سئو دارند .
رتبه بندی در این بازارها سخت است.

شما نمی توانید با بودجه اندک در بازاری مانند صنعت مبلمان با استفاده از اصطلاحات جستجو مانند (مبلمان با کیفیت )رقابت کنید .

با این وجود ، اگر رسالت خود را واضح می دانید ، باید بتوانید محصول یا وب سایت خود را از این بازار متمایز کنید . باید بتوانید جایگاه خود را بین تمام رقیبان خود پیدا کنید .
برای شروع رتبه بندی باید از ماموریت خود استفاده کنید با یک مثال می توانید بهتر با این موضوع آشنا شوید:

مثلا زمانی که شما از کلمه کلید دنباله دار “مبلمان ساخته شده با مواد بازیافتی” استفاده می کنید ؛ که کمتر رقابتی در (مواد بازیافت شده مبلمان) وجود دارد باید روی این کلمه کلیدی تمرکز کنید.
باید از کلماتی استفاده کنید که مخاطی هدف شما از آن ها استفاده می کند ازبه کاربردن اصطلاحات سخت ، دشوار اجتناب کنید .

شما برای توصیف کار خود می توانید به خوبی اصطلاحاتی را مورد استفاده قرار بگیرید تا در استراتژی SEO تمرکز کنید .

چند سوالی که باید از خود بپرسید قبل از اینکه محتوا تولید کرده یا به دنبال اصطلاحات کلیدی دنباله دار بروید : این افراد (مخاطبان) به دنبال چه خواهند بود ؟ وقتی صحبت از محصول یا سایت شما می شود ، از چه عباراتی استفاده می کنند ؟

نکته : فکر کردن به موضوع اصلی و کلمات کلیدی اصلی احتمالا بسیار آسان خواهد بود اما یافتن کلمات کلیدی دنباله دار ممکن است کمی چالش برانگیز باشد .

باید برای یافتن کلمات کلید دنباله دار چند مرحله انجام دهید .


گام اول : باید برای کلمات کلیدی دنباله دار باید تحقیق کنید


گام دوم :مامورریت خود را نوشتید حالا وقت آن است که با استفاده از لیست کلمات کلیدی دنباله دار هدف اصلی وبسایت خود را به گوش مخاطبان خود برسانید .

نتیجه :

امیدوارم این مقاله پتانسیل باورنکردنی کلمات کلید دنباله دار را برای شما به نمایش گذاشته باشد .

حجم افرادی که از شرایط کاری وبسایت شما استفاده می کنند و وبسایت شما را را پیدا می کنند ، شاید به نسبت بقیه کم باشد اما این افراد بالاترین شانس را برای خرید محصول شما یا ایجاد بازدیدکننده دائمی برای شما دارد .

زیرا ایجاد رتبه وبسایت برای یک مدت خاص می تواند بسیار سودآور باشد، اما اطمینان حاصل شود که این اصطلاحات خاص صددر صد با محصولاتی که می فروشید شباهت داشته باشد تا نه خود و نه مخاطبان خود را ناامید کرده باشید .

فهرست منابع :

یوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست