الگوریتم های گوگل

الگوریتم برت چیست؟ 5 نکته کلیدی Bert برای سئوی سایت

الگوریتم برت چیست؟ چطور گوگل با بکار گیری هوش مصنوعی ، معنی جملات شما را میفهمد؟ در ادامه 5 نکته کلیدی برای سئو با الگوریتم برت را آموزش داده ایم.

دقیقا هنگامی که تصور می کردید جستجوی اینترنتی به بهترین حالت خود رسیده است و دیگر پیشرفتی نمی کند.

گوگل شروع به طراحی و نشر هوشمند ترین الگوریتم خود در 5 سال گذشته کرد.

این الگوریتم که به آن برت می گویند،الگوریتمی است که بر پایه هوش مصنوعی نوشته شده است و در واقع به ربات های گوگل کمک می کند.

تا به ساختار معنایی کلمات در عبارات سرچ شده پی ببرند و مفهوم آن ها را بهتر بفهمند.

کلمه BERT کوتاه شده جمله Bidirectional Encoder Representations from Transformers می باشد.

از اسم ترسناک و و بیش از حد پیچیده این الگوریتم نترسید،

در این مقاله قصد داریم در عوض تمرکز بر روی حاشیه های انتشار یافته از این الگوریتم که به تازگی در رسانه ها منتشر شده است

نکاتی را بررسی کنیم که در آینده ای نزدیک سرنوشت سایت مارا می تواند رقم بزند.

الگوریتم BERT گوگل چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟

به زبان ساده برت حالتی از زبان مردمی و روزمره به حساب می آید که به سایر الگوریتم های گوگل یاری می رساند.

تا حتی کوچک ترین قسمت های زبان محاوره از قبیل حرف های اضافی را مانند یک انسان بفهمد.

اکنون از شما سوال می کنیم هنگامی که شروع به نوشتن در گوگل می کنید،اکثر جملات پیشنهاد شده چه نوع زبانی را به کار می برند؟

پس اگر آن را بررسی کنید خیلی منطقی به نظر می آید:

از آن جایی که موجوداتی که در گول جستجو میکنند، انسان اند و اکثرا با زبان محاورۀ خودشان جملاتی را سرچ میکنند،

پس اگر ربات های گوگل نیز در عوض اینکه بر روی ساختار ماشینی متمرکز باشند،

جنبه انسانی و طبیعی زبان بررسی کنند، نتیجه بهتری به دست خواهد آمد.

البته گوگل تا کنون با منتشر کردن الگوریتم رنک برین توانسته تا مقدار زیادی زبان طبیعی را با زبان زبان ماشین جایگزین کند.

اما الگوریتم برت این توانایی را دارد تا به عنوان مکمل نتیجه های دقیق تر و مربوط تری را برای کاربران در اختیار بگذارد.

فهم ساختار پیچیده زبانی به وسیطه برت هنگامی که هوش مصنوعی شگفت آور عمل می کند!

اضافه بر این فهم موقعیت کلمات در عبارات توسط این الگوریتم که به تازگی روی کار امد بهتر صورت می گیرد،

اجازه بدهید تا با ارائه یک مثل برای شما توضیح دهیم:

هنگامی که از گوگل سوال می کنید راه های مهاجرت به آمریکا ، گوکل تک تک این کلمات را قسمت هایی جدا از هم در نظر نمیگیرد،

بلکه از طرق ارتباطی که با یکدیگر دارند فهم آن جمله را متوجه می شود.

در مثالی که برای شما زدم اگر حرف اضافه به را به از تبدیل کنیم معنای جمله به کلی عوض می شود .

  • پیش از به روزرسانی برت: گوگل تفاوت حروف «به» و «از» را نمیفهمید و فقط نتایجی که به مهاجرت به آمریکا ربط داشتند را نمایش می داد.
  • پس از به روزرسانی برت :گوگل فرق معنی این دو حرف اضافه را میفهمد و توسط جستجوی هر کدام، نتیجه هایی که به آن ربط دارند را نمایش می دهد.

بهتر است بدانید که این اختراع های جذاب رخ داد تازه ای به حساب نمی آید،

و محققین هوش مصنوعی گوگل در سال 2018 طی یک مقاله آموزشی دارای اعتبار در رابطه با هوش مصنوعی و اثرگذاری آن در فهم زبان انسان به شکل کلی آن ها را معرفی کردند.

مطابق اطلاعاتی که در این مقاله به آن اشاره شده است به روزرسانی برت این توانایی را دارد تا کاری کند که ماشین ها زبان محاوره را با سرعت و سادگی زیادتری بررسی کنند.

و در نتیجه میزان برداشت نادرست از زبان انسان به طور قابل توجهی کم می شود.

این فرایند را در واقع NLP یا Natural Language Processing می نامند که از آن به عنوان هسته اصلی گوگل می توان نام برد.

به شکل خلاصه می توانیم بیان کنیم که:
  • الگوریتم ها این توانایی را دارند که زبان ما را به گونه ای درک کنند که ما آن ها را مورد استفاده قرار می دهیم.
  • الگوریتم های جستجوی گوگل این توانایی را دارند تا با فهم دقیق تر زبان ما جملات کاربران را با دقت بیشتری بررسی کنند.

پس داریم:

فهم بهتر زبان انسان + دقت زیاد در تحلیل درخواست های مخاطبان= نمایش نتایج هدفمند تر به جستجوی مخاطب

به منظور اینکه فقط به تعریف های تئوری اکتفا نکنیم، برای شما یک نمونه کاربردی فراهم کرده ایم تا تمامی این توضیحات را در حقیقت مشاهده کنیم.

مثالی جالب برای فهم بهتر به روزرسانی برت گوگل

فرض کنید عبارت انگلیسی «How to catch and cook cow fish» را در گوگل سرچ میکنیم. (ترجمش میشه به چه صورت ماهی خوار دار را بگیریم و بپزیم؟)

تصور کنید جمله انگلیسی « How to catch and cook cow fish» را در گوگل جستجو می کنید.

جالب است در جریان باشید که cow در زبان انگلیسی دارای دو معنی مختلف است:

یکی که معنای گاو را می دهد و دیگری هم در ماهیگیری معنی ماهی خاردار را می دهد.

پیش از این به روز رسانی اگر جمله « How to catch and cook cow fish» را جستحو می کردید، نتایجی که به کلمه cow یعنی گاوها یه شما نشان داده می شد.

به طور قطع شما این موضوع رو در نظر داشته اید که ما در درخواست بالا کلمه ماهی fish را مورد استفاده قرار دادیم.

اما گوگل این کلمه را در نظر نگرفته است، و نتیجه هایی که به گاو ها ربط دارند نمایش داده میشود.

حدس بزنید پس از به روز رسانی bertچه اتفاقی رخ داد؟

همان سرچ قبلی نتایجی را به نمایش می گذاشت که حاوی ماهی خاردار دریایی است.

این به این معنا است که برت پی برده چون جمله سرچ شده کلمه ماهیگیری را شامل میشود.پس نتایجی که به شما نمایش می دهد نیز باید با ماهیگیری دارای رابطه معنایی باشند.

الگوریتم برت اکثرا بر روی چه درخواست هایی تاثیر گذار هستند؟

اگر به خاطر داشته باشید به روز رسانی جدید الگوریتم گوگل در مارس 2019 به دلیل تغییرهای زیادی که در نتایج جست و جو داشت،

مورد توجه بسیاری قرار گرفت،اما شاید برای شما سوال باشد که به چه دلیلی اطلاعات زیادی از عوض شدند رتبه سایت ها بعد از الگوریتم برت در رسانه ها منتشر نشده است.

به این علت که الگوریتم برت بیشتر بر روی درخواست های طولانی و دیالوگ محور متمرکز است.

و چون کلمه های کلیدی طولانی به طور معمول هدف اول سئو کاران نیست.تغییرات برت هنوز برای تعداد زیادی از وبسایت ها دیده نمی شود.

همچنین همانطور که گوگل گفته است این آپدیت 10 درصد نتایج جستجو را دچار تغییر می کند.

به این معنی که از هر 10 نتیجه به طور حتم یکی از آن ها مدل تازه زبانی برت را مورد استفاده قرار می دهند.

پس اگر قصد داشته باشیم این آپدیت ها را به تمامی دستور ها ربط دهیم،نمی تواند صحیح باشد.

شیوه های بهینه سازی سایت از لحاظ الگوریتم برت و تاثیر الگوریتم برت در سئو سایت ها

اولین پرسشی که بسیاری از افراد با منتشر شدن این آپدیت برایشان به وجود می آید این است که آیا برت بر سئو تاثیرگذار است؟ در پاسخ میگوییم:

چون سئو فرآیندی است که برای بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو به حساب می آید،

پس هر تغییری که موتورهای جستجو در الگوریتم های خود به وجود می آورند بر فرایند بهینه سازی سایت تاثیر گذار خواهد بود.

پس سوال اصلی که به وجود می آید این نیست که آپدیت جدید گوگل بر سئو تاثیرگذار است یا نه،بلکه اینکه بدانید چه شیوه هایی برای بهینه سازی الگوریتم برت گوگل وجود دارد سوالی است که از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از شوخی هایی که در رابطه با بهینه سازی برت در رسانه ها ترند شده میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

10 راه برای بهینه سازی BERT گوگل:

1. You(شما)
2. Can’t(نمیتوانید)
3. Optimize (بهینه سازی کنید)
4. For (برای)
5. A (یک)
6. Deep (عمیق)
7. Learning (یادگیری)
8. NLP (پردازش زبان طبیعی)
9. Algorithm (الگوریتم)
10. Write for humans (نوشتن برای انسان ها)

اگر قصد داشته باشیم از جانب گوگل حرف بزنیم باید این حقیقت را در نظر داشته باشیم که هیچ کاری وجود ندارد که آن را بتوانید «بهینه سازی برای BERT گوگل» در نظر داشته باشید.

آقای دنی سالیوان، یکی از چهره های شاخص گوگل در شبکه اجتماعی توئیتر در این باره میگوید:

هیچ روش بهینه سازی برای BERT موجود نیست.

آپدیت تازه فقط الگوریتم های ما را هوشمند تر کرده است و این یعنی بهتر میتوانیم محتوایی که برای مخاطب نوشته را بفهمیم.

پس به این نتیجه می رسیم که ابتدا باید نیاز مخاطب را بفهمیم و طبق آن محتوا به وجود آوریم.

اگر مقداری بیشتر توجه کنید، می فهمید تاکید این الگوریتم بر روی هدف جستجو مخاطب از همه بیشتر است و فقط به این علت منتشر شده که تجربه جستجو را بهتر کند.

کلید موفقیت در الگوریتم برت گوگل فهم هدف جستجوی مخاطب و بهینه سازی برای آن حساب می شود

پیش بینی هدف جستجوی کاربر از کار هایی است که الگوریتم برت بادرصد خطای پایین انحام می دهد.

این به این معنا است که اگر یکی از کلمات جمله ای را اشتباه بنویسید اما بقیه کلمات دارای یک مفهوم باشند،گوگل به شکل صحیحی منظور شما را متوجه می شود.

و مشاهده می کنید که همان چیزی که شما در نظر داشتید در نتیجه ها به شما نشان داده می شود.

پس به این صورت می توانیم به نتیجه برسیم که فهم بهتر و دقیق تر هدف جستجوی مخاطب، هدف اصلی گوگل است.

نتیجه گیری:در عوض اهمیت دادن به ماشین ها، توجه بیشتری به زبان محاوره مخاطبان خود داشته باشید.

تنها برای لحظاتی انواع شیوه های ماشینی در سئو را بررسی کنید:پلاگین یوآست در وردپرس،تکرار کلمات کلیدی،

اکنون دیگر به این باور رسیده اید که مسیری که گوگل در پیش دارد به طور دقیقی مخالف ماشینی شدن به نظر می رسد.

دقیقا برعکس،گوگل روز به روز بیشتر به انسان شباهت پیدا می کند،شبیه او می اندیشد و به همین خاطر است که در سرچ های اینترنتی بهتر می تواند شما را یاری کند.

پس با همه این توضیحات باید خدمت شما عرض کنیم که در محتوای سایت بهتر است دقیقا مانند مخاطب خود صحبت کنید.

و با ارزش ترین محتوا را برای او به نمایش بگذارید.

مهم ترین سوالاتی که کاربران در رابطه با جدیدترین الگوریتم برت گوگل دارند (همراه با پاسخ)

از لحظه ای که الگوریتم جدید گوگل منتشر شد ، مخاطبان سوال های زیادی در رابطه با این الگوریتم گوگل داشته اند که در ادامه مهم تربن آن ها را بررسی می کنیم.

  • الگوریتم برت برای زبان فارسی نیز فعال است؟طبق گفته گوگل این مدل اول تنها برای درخواست های با زبان انگلیسی فعال بوده است.

اما با گذشت زمان برای همه زبان های دنیا از جمله زبان فارسی هم فعال شده است.

  • bert همان rankbrain جدید است?
    • به خاطر ماهیت هوش مصنوعی که bert دارد، افراد زیادی آن را با رنک برین مقایسه می کنند.

با وجود اینکه الگوریتم برت در زمینه هوش مصنوعی گوگل فعالیت می کند اما به الگوریتم رنک برین مربوط نمی شود.

در حالت خوب میتوان گفت که این دو مثل مکمل برای هم عمل می کنند.

  • این الگوریتم از کی به شکل رسمی در جستجوی گوگل فعال می شود؟
    • bert برای اولین بار در اواخر ماه اکتبر سال 2019در جستجوی اینترنتی اعمال شد.

و طبق گفته گوگل تا کنون نتیجه های قابل قبول و مناسبی را در صفحه نتایج جستجو گوگل به وجود آورده است.

برت گوگل مفهوم بازاریابی محتوا را دچار تغییرات می کند؟

زمانی که گوگل از زبان ما فهم بیشتری به دست آورد ما نیز بهتر محتوای با ارزش را می توانیم به دست کاربر برسانیم.

فقط کاری که باید انجام دهیم تولید محتوا برای کاربر و به زبان او است.

و به هیچ وجه نگران این موضوع نباشیم که گوگل این حرکت ما را میفهمد.

تاثیرات الگوریتم برت را متوجه شدیم، حالا چه کاری باید انجام دهیم؟

خیلی از وب سایت ها که در مورد جدید ترین الگوریتم گوگل بحث کرده اند، فقط به گفتن مضمون سایت های خارجی بسنده کرده اند.

و با دادن یک سری داده ی دسته اول سوالات زیادی برای کاربران به وجود آورده اند و به آن پاسخ نداده اند.

اما با مروری بر مقاله ها و خبرهای متفاوت در رابطه با برت سوالی که برایمان به وجود می آید این است که ما چه کاری باید انجام دهیم.

در شیوه های بازاریابی و تولید محتوا چه تاثیراتی دارد؟

اولین تغییری که سئو کارها با به وجود آمدن مدل زبانی باید انجام بدهند،این است که در تولید محتوا مخصوصا تولید محتوای متنی تغییر به وجود آورند.

شیوه های قدیمی ایجاد محتوا از جمله تکرار کردن کلمات کلیدی یا سبز شدن چراغ یوآست در وردپرس برای مشاهده شدن در گوگل دیگر تاثیر گذار نیست.

در عوض آن،به شکل هدفمند تری هدف مورد جستجوی مخاطبان را تشخیص دهیم،و توسط زبانی شروع به تولید کنیم که مخاطبان دارند سرچ می کنند.

برای نمونه قسمت مردم همچنین سوال می کنند یا پیشنهادات گوگل در زبان فارسی دقیقا به مانند یک قطب نما مسیر صحیح تولید محتوا و بازاریابی را در زمان پادشاهی برت به ما نمایش می دهد.

حالا شما بگویید!

با و جود اینکه گوگه بیان کرده که هیچ شیوه ای بهینه سازی واسه bert موجود نیست.

اما قصد داریم از شما سوال کنیم که پس از فعال شدن این به روز رسانی در زبان فارسی به نظر شما چه شیوه هایی در سئو سایت شما می تواند مفید یاشد؟

چالش زبان طبیعی

فهم نحوه خوانایی داشتن کلمات با معنا و ساختار ، زمینه مطالعاتی مربوط با شناسایی زبان می باشد.

فهم زبان طبیعی یا به عبارتی NLP همانگونه که در غیر این صورت شناسایی شده است،به مقاله اصلی تست تورینگ و تعریف های چیزی که AI را می سازد،

و به احتمال زیاد پیش تر از آن مربوط می شود.

این زمینه قابل توجه مشکلات حل نشده ی زیادی دارد،خیلی از آن ها به ماهیت دارای ابهام زبان ربط پیدا می کنند.

حدودا هر کلمه دیگه ای در زبان انگلیسی معنی های زیادی دارد.

این چالش ها به شکل طبیعی به مجموعه ای از محتوایی که روز به روز زیاد می شوند گسترش پیدا می کنند.

چون موتور های جستجو در تلاش اند تا به منظور برطرف کردن نیاز های اطلاعاتی گفته شده به وسیله مخاطبان هدف را در سوال های نوشتاری و گفتاری بررسی کنند.

به چه دلیل به روزرسانی گوگل را نفهمیدیم!

با وجود اینکه یک هفته از انتشار الگوریتم برت گذشته بود و در جستجو انتشار پیدا کرده بود ، خیلی از سئو کارها و بسیاری از ابزارات تغییرات گسترده ای را در نتیجه های جستجوی گوگل ندیده اند اما سوال این است به چه دلیل؟!

جواب کوتاه این پرسش در پست وبلاگ گوگل موجود است:

این آپدیت برت حقیقتا به فهم جستجو ها و عبارات طولانی تر بیشتر مربوط بود.

ابزاراتی که ردیابی می کنند از جمله Mozcast و غیره ، در ابتدا خواسته های بیشتری را ردیابی میکنند.

این یعنی تاثیر bert برای این ابزار به میزان کمتری دیده می شود.

Moz در برت: پیت میرز از موز بیان کرد که ابزار موزکست اصطلاحاتی که کوتاه تر هستند را در نظر می گیرد.

و انواع عبارت هایی که به احتمال زیاد به پردازش زبان طبیعی نیازمند هستند را دنبال نمی کند.

الگوریتم رنک برین و برت چه تفاوت ها و شباهت هایی دارند:

هدفی که هر دوی این الگوریتم ها دنبال می کنند ، فهم بهتر جستجوی مخاطبان است تا مناسب ترین و نزدیک ترین نتیجه ها را به آن ها نمایش دهند.

هر دو الگوریتم توسط مرغ مگس خوار کنترل می شوند و هوش مصنوعی را مورد استفاده قرار می دهند.

اما تفاوت:

الگوریتم bert بیشتر فهم زبان طبیعی را مورد بررسی قرار می دهد اما الگوریتم rankbrain مفاهیمی که طولانی هستند و شناسایی نشده اند را پیدا می کند.

ولی در نظر داشته باشید که الگوریتم برت، جایگزین رنک برین برت نیست،

و در حقیقت bert یک سیستم اضافه شدنی به رتبه بندی گوگل و شیوه جدید تری به منظور فهم جست و جو است.

تعدادی از کارهایی که برت توانایی انجام آن ها را ندارد

طبق بررسی های صورت گرفته با وجود اینکه برت در فهم جملات مثبت به شکل صحیحی کار می کند، در جمله های منفی کار آمد ظاهر نمی شود.

برای نمونه هنگامی که کسی می نویسد “کرکدیل یک … است.” الگوریتم می فهمد و جای خالی را با خزنده پر می نماید.

ولی اگر فرد دیگه ای بنویسد “کرکدیل یک … نیست.” تشخیص نمیدهد که باید جای خالی را با چه کلمه ای پر نماید.

پس در مورد هایی که bert مثال ها یا جملات منفی را قبل از این مشاهده نکرده است، فهم این موضوع برای او دشوار می شود.

الگوریتم bert به چه صورت هوش مصنوعی را تقویت می کند؟

همانگونه که بررسی کردیم، برت به نوعی هوش مصنوعی حساب می شود.

برای اینکه عملکرد الگوریتم بهتر شود و گسترش پیدا کند گوگل از متون ویکی پدیا و هزینه هایی که قابل توجه هستند استفاده نمود.

آن ها یک شبکه عصبی تحت کنترل استفاده نمودند تا هوش مصنوعی به وسیله همه متن های ویکی پدیا آموزش ببیند و به فهم بهتری از زبان و متن دست پیدا کند.

از بزرگ ترین فواید برت این است که می تواند جمله هایی با طول های متفاوت و حتی جمله هایی که از طول زیادی برخوردارند را بفهمد و بعد از آن همواره آن ها را به خاطر داشته باشد.

الگوریتم برت به منظور تکامل بیشتر روشی به نام masking را به کار می برد.

ماسک گذاری به چه معناست؟

Masking یا به عبارتی دیگر گذاشتن نقاب هنگامی رخ می دهد که یک کلمه اتفاقی در یک جمله مخفی شده باشد.

در این حالت، bert تلاش می کند طبق کلمه قبل و بعد پی ببرد که کلمه ذکر شده چه چیزی می تواند باشد.

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا