اصطلاحات سئو

آنالیز رقبا در سئو به چه معناست؟ چگونه میتوانیم رقبای خود را آنالیز کنیم؟

آنالیز رقبا در سئو : از آنالیز هایی که پیش از مشخص کردن استراتژی باید انجام شود، بررسی رقبا می باشد.این موضوع در تعیین سئو سایت دارای اهمیت است.در حقیقت به هر میزان که رقیب کمتری داشته باشید سریعتر و با هزینه کمتر می توانید به رتبه های خوبی در گوگل دست پیدا کنید.

آنالیز رقبا این توانایی را به شما می دهد که مسیر سئو سایت خود را به نحوی درست مشخص کنید تا از اتلاف وقت و کارهای بیهوده دوری کنید.

5 گام در جهت آنالیز وب سایت رقبا در سئو:

1) بررسی کلمات کلیدی

بررسی و مشخص کردن کلمات کلیدی به صورت واقع بینانه یکی از اولین مراحل سئو سایت است.

در این مقاله ما کلمه “تور” را برای نمونه به کار می بریم.تصور کنید شما یک آژانس هواپیمایی دارید و طراحی سایت آژانس هواپیمایی خود را انجام داده اید،

اکنون برای سئو سایت در ابتدا باید عبارات کلیدی را که قصد دارید مخاطبان از طریق آنها شما را پیدا کنند انتخاب کنید.

در این مثال باید توجه داشته باشید اگر کلمه “تور” را به عنوان کلمه کلیدی در نظر بگیرید باید با رقیبان سرسختی رقابت کنید،

که قیمت سئو و مدت زمانی که در صفحه اول گوگل قرار می گیرید را برای شما بسیار بالا می برد.

بجای آن می توانید از طریق آنالیز رقابت از عباراتی که از رقیبان دارند آغاز کنید و با گذشت زمان جایگاه سایت خود را در کلمات پیچیده تر بهتر کنید.

2) رقبای اصلی خود را شناسایی کنید

بلافاصله پس از مشخص کردن لیست کلمات کلیدی لازم است این کلمات را در گوگل جستجو کنید،

و وب سایت هایی که در صفحه اول جستجو نشان داده می شوند را یادداشت کنید.

در بیشتر مواقع یک یا چند وب سایت را چندین بار در صفحه اول جستجوی گوگل ملاحظه می کنید.

این وب سایت همان رقبای اصلی در سئو سایت شما به حساب می آیند که باید در صدر لیست رقبا قرار گیرند.

به هر میزان که یک وب سایت در کلمات کلیدی بیشتری در صفحه اول گوگل باشد مشخص است که از اعتبار بیشتری در نزد گوگل برخوردار است،

و شکست دادن آن دشوار تر است.در این قسمت از کار لازم است که وب سایت هایی که رقیب واقعی و سر سخت شما به حساب می آیند را شناسایی کنید.

همینطور مهم است که عبارات کلیدی طولانی تر بیش از سه کلمه که به فعالیت شما ارتباط دارد را شناسایی کرده و در این عبارات نیز رقیبان خود را تعیین کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که برای مثال هنگامی که شما “هارد” یا “قطعات کامپیوتر” را کلمات کلیدی خود در نظر می گیرید،

برند های بزرگ از قبیل دیجی کالا را که در صفحه اول گوگل نشان داده می شوند در شروع مسیر بهینه سازی از فهرست رقیب های خود خارج نمایید.

به این خاطر که این وب سایت ها فاکتور های سنجش شمار را می توانند منحرف کنند.

3) رقبای خود را آنالیز کنید

حالا که می دانید رقیبان سئو سایت شما چه وب سایت هایی هستند حال به بررسی بیشتر آن ها می پردازیم.

برای شروع بهتر است با ابزارهای رایگان جهت بررسی سئو سایت با وب سایت های آنالیزگر در اینترنت آشنا شوید.

در یک یا چند عدد از این ابزارها آدرس وب سایت رقبا را وارد کرده و اطلاعات کسب شده را مطالعه کنید.

برای مثال یکی از عوامل اصلی در بهینه سازی سایت گرفتن بک لینک از وب سایت های دیگر می باشد.

توسط مقایسه نوع و تعداد بک لینک های رقیبان می توانید سئو سایت خود را به شکل بهتری برنامه ریزی نمایید.

یکی دیگر از فاکتور های مورد استفاده شرکت های بهینه سازی سایت برای رتبه بندی ، استفاده از وب سایت Alexa.com است.

با وارد نمودن نام سایت های رقبا می توانید به رتبه سایت ، وب سایت های بک لینک دهنده و تعداری از کلمات کلیدی اصلی سایت های رقیب دست پیدا کنید.

تحلیل و بررسی این آمار و ارقام منتشر شده از ابزارهای متفاوت بررسی سئو می تواند کمک بسیار زیادی به منظور برنامه ریزی درست برای آغاز روند بهینه سازی سایت به شما کند.

4) شبکه های اجتماعی و بررسی محتوا

بعد از این که رقبان خود را شناختید ، بک لینک های آنها را شناسایی کردید و وب سایت مربوط به آنها را آنالیز نمودید،

در مورد بازایابی محتوا ، استراتژی بازایابی آنلاین و شبکه های اجتماعی آنان لازم است تحقیق کنید. اینکه محتوای سایت خود را بر چه مبنایی تولید می کنند؟

هر چندوقت یکبار مطالب خود در شبکه های اجتماعی را بروزرسانی می کنند ؟ تعداد دنبال کننده ها و اعضای فعال آنان به چه میزان است ؟

وبلاگ ها ، صفحه های فیسبوک ، توئیتر ، لینکدین ، اینستاگرام و همچنین کانال های تلگرام آنها را مورد بررسی قرار دهید.

این کار شما را یاری می کند بفهمید لازم است برای پیشرفت روند بهینه سازی سایت خود چه مقدار در شبکه های اجتماعی فعال باشید و نیاز است چقدر محتوا و مطلب در آنها به اشتراک بگذارید.

5) موانع و نقاط ضعف خود برای ورود به رقابت و تعیین استراتژی سئو را شناسایی کنید

هنگامی که به یک فهم و نتیجه گیری کلی در مورد رقبایتان دست پیدا کردید،

می توانید استراتژی های مناسب برای بهینه سازی سایت خود را طبق میانگین نتیجه های کسب شده از رقیبان مشخص کنید.

ابتدا باید بدانید چه تعداد بک لینک برای سایت خود لازم دارید تا در صفحه نتایج جستجوی گوگل نشان داده شوید و کیفیت بک لینک ها را نیز در نظر داشته باشید.

البته این نتیجه گیری را باید طبق میانگین اهمیت کلمات کلیدی انجام دهید.

بار دیگر تاکید می کنیم که بسیار مهم است که عبارات کلیدی و کلی که رقابت بسیار زیادی دارند را در نظر نداشت باشید.

چرا که رقیب های شما در این کلمات خیلی سرسخت هستند و شکست دادن آنها در زمان کوتاه غیر ممکن است،

چرا که گوگل به این وب سایت های بزرگ اعتماد زیادی دارد و به راحتی شما را با آنان جایگزین نخواهد کرد.

در آخر توجه خود را به اصلی ترین عاملی که بر بهینه سازی سایت تاثیرگذار است یعنی تولید محتوای با کیفیت توجه داشته باشید.

اینکه چه تعداد و چه نوع مقاله و مطالبی باید در وب سایت شما قرار گیرد ؟ لازم است روزی چند مقاله به سایت خود اضافه نمایید؟

نحوه قرار گیری کلمات کلیدی در بین مطالب سایت چگونه باید انجام گیرد؟

چه محتوایی باید برای شبکه های اجتماعی در نظر گرفته شود و به چند فالوئر یا عضو در این شبکه ها نیاز دارید ؟

پاسخ این سوالات و اطلاعاتی که از رقیبان خود بدست آورده اید استراتژی سئو سایت شما را به وجود می آورد و ساختار کلی کمپین شما را مشخص می کند.

خیلی مهم است که برای رقابت، خود را مجهز به اطلاعات نمایید در غیر این صورت منابع زیادی را به از دست خواهید داد بی آنکه بازگشت سرمایه زیادی داشته باشید.

مارا در الگوریتم هیل تاپ نیز همراهی کنید.

4 ابزار برای آنالیز رقبا در سئو

1) الکسا – نظارت بر ترافیک


الکسا امکان ردیابی ترافیک وب جهانی از وب سایت های خود و رقبا را فراهم می کند.

“اطلاعات قدرت است” و الکسا یکی از آن ابزارهایی است که می توانید با استفاده از آن داده ها را به ارزش رقابتی برای تجارت خود تبدیل کنید.

2) SE Ranking

SE Ranking به شما کمک می کند تا رتبه بندی جستجوی رقبا را در هر موتور و مناطق هدف، حداکثر تا پنج پروژه در هر وب سایت، کنترل کنید

شما می توانید گزارشات مفصلی درباره رقبای اصلی، از جمله داده ها در مورد موقعیت های متوسط آن ها،

پیش بینی ترافیک و دید وب سایت، دریافت کنید. همچنین می توانید داده ها را برای صفحه اول هر جستجوی پیگیری شده جمع آوری کرده،

و براساس قابلیت مشاهده آن ها را سفارش دهید.

3) InfiniGraph تماشای روند رسانه های اجتماعی

InfiniGraph روند محافل رسانه های اجتماعی را ردیابی می کند. این تعاملات مشتری به برند در زمان واقعی را ترکیبی می کند،

و از هدف گذاری برای یافتن مارک ها و محتوای محبوب در حال حاضر استفاده می کند.

Monitor Backlinks در بازار جدید است، اما در حال حاضر شهرت زیادی کسب کرده است.

می توانید بک لینک های مختلف رقبا را ردیابی کنید، دسته ای از بک لینک های منفی را فاش کنید و موارد با کیفیت را پیدا کنید.

این می تواند به شما کمک کند تا لینک های وبلاگ نویسان و وب مسترها را در زمینه خود تجزیه و تحلیل کنید تا استراتژی ایجاد پیوند خود را ایجاد کنید،

از رقبا خود پیوندهای با کیفیت بسازید و محتوای طعمه پیوند را بنویسید.

همچنین می توانید افزایش میزان بازدید را براساس موقعیت یابی کلمات کلیدی و تلاش برای تقویت لینک های خوب برای یک وب سایت خاص تخمین بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا