الگوریتم های گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل : آموزش صفر تا 100 + تکنیک افزایش رتبه

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل یکی از گام های بزرگ گوگل برای درک مهفوم سرچ کاربر بود تا بتواند نتایج مناسب تری را به کاربران نمایش دهد.

گوگل همواره در تلاش است تا بهترین نتایج را برای کلمات جستجو شده به کاربر نمایش دهد ، در همین راستا بعد از بکاربردن الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن، الگوریتم مرغ مگس خوار را بکار گرفت.

تمرکز الگوریتم مرغ مگس خوار ، درک مفهوم چیزی است که کاربر میخواهد ، پس اگر محتوای شما بجای بازی با کلمات ، ارتباط کاملی با کلمه سرچ شده کاربر داشته باشد شانس بالایی دارید که توسط مرغ مگس خوار رتبه بگیرید.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

گوگل در تاریخ 20 آگوست 2014 الگوریتم مرغ مگس خوار را برای بهبود موتور جستجوی خود معرفی کرد [1] .

علت انتخاب نام مرغ مگس خوار برای این الگوریتم ، وجود دو فاکتور “سرعت و دقت” می باشد.

الگوریتم مرغ مگس خوار با سرعت و دقت بالایی کلمات متن را بررسی کرده و مترادفهای آن‌ها را نیز تا حد زیادی میداند.

الگوریتم مگس خوار در نهایت نزدیک‌ترین نتایج را به شما نشان می‌دهد، و همچنی صفحاتی را که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کرده‌اند یا به اصطلاح کیورد استافینگ کرده اند را نیز جریمه میکند.

تحول در نتایج گوگل با الگوریتم مرغ مگس خوار

اگر شما کلمه بورس را در گوگل سرچ کنید ، نتایج شبیه تصویر زیر خواهد بود:

یعنی گوگل ، مرتبط ترین سایت با بورس ایران را که سایت tsetmc.com می باشد را بعنوان اولین گزینه به شما پیشنهاد میدهد.

یا اگر مثلا سرچ کنید ” سن مت کاتس ” میبینید که گوگل سن دقیق او به همراه عکس او را بعنوان اولین نتیجه برمیگرداند:

مثالی از مرغ مگس خوار

یعنی که گوگل به خوبی میفهمد شما چه میخواهید ، منظور شما را به خوبی متوجه میشود. اما چطور؟ همه زیر سر الگوریتم مرغ مگس خوار است.

الگوریتم مرغ مگس خوار برخلاف آیدیت الگوریتم پاندا و پنگوئن (که یک آپدیت جزئی در الگوریتم موجود بود)، یک الگوریتم جدید

بود که به کلی نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار داد.[2]

چرا گوگل به فکر مرغ مگس خوار افتاد؟

قبل از این الگوریتم ، گوگل عبارتی را که کاربر سرچ میکرد ، با جملاتی که در محتوای سایت ها بود تطبیق میداد تا سایت های مرتبط را پیدا کند ، و از نظر تئوی همه چیز درست و خوب بود ، اما در عمل دیده میشد که نتایج نامرتبط به کاربر نمایش داده میشود!!!

چرایی این اشتباه به آنجا برمیگشت که وبمسترها یا سئوکارها برای اینکه سایتشان رتبه بگیرد با کلمه کلیدی بازی میکردند و با کیورداستافینگ و تکرار کلمه در متن ، گوگل را به اشتباه می انداختند .

گوگل نیز متوجه این موضوع شد و برای حل این مشکل ، بهترین راه حل را توجه به معنی و مفهوم کلمات دید، یعنی مفهوم چیزی که کاربر سرچ میکند را درک کند و به دنبال سایت هایی بگردد که در خصوص آن مفهوم محتوای خوب و مرتبط دارند .

بعنوان مثال : شما “کیفیت شیر” را در گوگل سرچ کنید  و بعد از آن نیز “سرعت شیر” را در گوگل سرچ کنید ببینید چه نتایجی برای شما نمایش داده میشود!

درک عملکرد مرغ مگس خوار گوگلدرک عملکرد مرغ مگس خوار گوگل

کلمه شیر ، مفاهیم مختلفی دارد و همانطور که مشاهده میکنید، گوگل به خوبی توانسته است منظور شما را در هر دو جستجو تشخیص دهد.

برای درک بیشتر الگوریتم مرغ مگس خوار مثال زیر را در نظر بگیرید:

اگر شما عبارت “رستوران های شیراز” را در گوگل جستجو کنید ،  مرغ مگس خوار به سرعت به بررسی کلماتی که معنای مشابه با “رستوران” و “شیراز” دارند را بررسی میکند.

  • برای کلمه رستوران ، کلماتی مانند غذا ، فست فود، ساندویجی ، غذای بیرون بر و … مفهوم نزدیکی دارند.
  • برای کلمه شیراز ، مناطقی مانند باغ ارم، دروازه قرآن، آرامگاه حافط  و .. مفهوم نزدیکی دارند.

در نتیجه گوگل نتایج مختلفی مانند “بهترین رستوران های شیراز” ، “رستوران های سنتی شیراز” ، “رستورانهایی که در سفر به شیراز باید سر بزنیم” و .. را برای شما لیست میکند.

اما گوگل و الگوریتم مرغ مگس خوار چطور این کار را انجام میدهد؟ با بکاری گیری جستجوی معنایی و گراف دانش گوگل!!

بله ، با بکار گیری دو ابزار فوق، گوگل به کمک هوش مصنوعی توانست در نتایج خود تحویل بزرگی ایجاد کند و رضایت کاربران را از نتایج خود بالاتر ببرد.

گراف دانش گوگل (The Knowledge Graph)

گوگل در سال 2012 یعنی یک سال پیش از رونمایی از الگوریتم مرغ مگس خوار، گراف دانش یا Knowledge Graph را رونمایی کرد. هدف گوگل نمایش نتایج دقیق و مرتبط درباره افراد و مکان ها و هرآنچه مرتبط با آنها میشد بود. برای این منظور اطلاعات را از سراسر اینترنت و وب سایت های معتبر مانند ویکیپدیا و IMBD جمع آوری کرد.

گوگل با استفاده از گراف دانش خود، می‌تواند اطلاعاتی را که میتواند مکمل یا مرتبط با جستجوی شما باشد را به شما نمایش دهد.

بعنوان مثال اگر بخواهید بدانید که یک بازیگر در چه فیلم‌هایی بازی کرده است؛  گوگل با کمک گراف دانش خود ضمن پاسخ به سوال شما، سایر اطلاعات تکمیلی مانند افتخارات و جایزه های این بازیگر را نیز به شما نمایش میدهد.

گراف دانش و مرغ مگس خوار

فهم ارتباط موضوعی صفخات وب سایت ها نیازمند الگوریتم‌های پیچیده‌ای بود که گوگل توانست آنها را پیاده سازی کند. گراف دانش سعی دارد تا ارتباط بین موضوع ها و صفحه های سایت ها را درک کند و با توجه به اطلاعاتی که جمع آوری میکند، خلاصه ای از چیزی که نیاز شما می باشد را به شما ارائه کند.

بعنوان مثال : نتایج روبرو برای سرچ کلمه “علی دایی” در گوگل نمایش داده میشود؛

و همانطور که مشاهده میکنید بخشی از اطلاعات را از ویکیپدیا گرفته است و بخشی دیگر را از IMBD و بخشی را از سایر سایت های اینترنت گرفته است.

اگر دوست دارید  در این خصوص بیشتر مطالعه کنید بد نیست به ” گراف دانش گوگل” مراجعه کنید.

خلاصه اینکه گوگل با کمک گراف دانش خود، اطلاعات مرتبط با جستجوی شما را پیدا میکند

علاوه بر گراف دانش، گوگل از جستجوی معنایی نیز برای درک نیاز کاربر کمک گرفت. جستجوی معنایی چیزی فراتر از جستجوی کلمه به کلمه می باشد؛ و تمرکز دیگر بر روی کلمه نیست بلکه تمرکز بر روی معنی و مفهوم کلمه می باشد.

در جستجوی معنایی گوگل با در نظر گرفتن مواردی مانند تاریخچه جستجوهای قبلی شما، سن ، جنسیت و محل سکونت شما ، بهترین نتایج را پیدا کرده و به شما نمایش میدهد.

برای درگ بهتر دو تصویر زیر را در نظر بگیرید:

تصویر اول نتیجه جستجوی من در مرورگر همیشگی ام است که به تاریخچه و جیمیل من دسترسی دارد:

جستجوی معنایی و الگوریتم مگس خوار

و تصویر زیر نیز نتیجه جستجو در یک مرورگر جدید است که تا کنون با آن کار نکرده و هیچ تاریخچه ای از من و علایق من ندارد:

مثالی از جستجوی معنایی در مرغ مگس خوار

خب خودتان تفاوت جملات و حدسیات گوگل را مشاهده میکنید.

برای درک بهتر این مفهوم و استفاده از آن برای بهبود سئوی خود توصیه میکنم که مقاله آشنایی با جستجوی معنایی را مطالعه کنید.

تعامل مرغ مگس خوار با کاربر

رضایت کاربر حرف اول و آخر را برای گوگل میزند، و مرغ مگس خوار بعد از اینکه به گوگل کمک کرد تا نتایج مرتبط با سرچ شما را نمایش دهد ، همچنان پیگیر است و سعی میکند که میزان رضایت شما از پیشنهاداتش را ارزیابی کند.

فرض کنید که برای کلمه x گوگل نتایجی را نمایش داده است، حال اگر بخش زیادی از کاربران بجای کلیک بر روی لینک اول، بر روی لینک سوم کلیک کنند، این به مرغ مگس خوار این سیگنال را میدهد که کاربران لینک سوم را ترجیح میدهند و این یعنی که لینک سوم به نتیجه جستجو مرتبط تر است و مرغ مگس خوار با توجه به رفتار کاربران و بازخوردی که از کاربر میگیرد ، دانش خود را بروز میکند. در نتیجه بعد از زمان کمی ، لینک سوم ، در جایگاه اول قرار میگیرد.

سئوی سایت با الگوریتم مرغ مگس خوار چطور است؟

با رعایت نکات زیر در پست های خود ، کاری کنید که مرغ مگس خوار گوگل با شما دوست باشد.

  1. استفاده از کلمات کلیدی متنوع و هم معنی
  2. استفاده از نشانه گذاری اسکیما (Schema).
  3. کاهش نرخ پرش و افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت.
  4. انکرتکست های موجود را بهینه کنید.
  5. تا حد ممکن از تصاویر استفاده کنید و محتوای خود را بصری کنید.

استفاده از کلمات کلیدی متنوع و هم معنی

باید کلمات کلیدی متن خود را بهینه کنیم. یعنی چی؟

یعنی اینکه بجای اینکه یک کلمه کلیدی هدف را هی در متن خود تکرار کنیم ، از کلمات کلیدی مشابه و هم معنی در متن خود استفاده کنیم.

کلمات کلیدی طولانی تر یا Long Tail را در متن خود بکار ببریم.

بعنوان مثالی از کلمات هم معنی : اگر در حال نوشتن یک پست در خصوص علی دایی هستیم ، میتوانیم از کلماتی مثل “آقای گل جهان” ، “گلزن ترین مهاجم تیم ملی ایران” و کلمات مشابه استفاده کنیم ،

بعنوان مثالی از کلمات طولانی و مشابه : اگر در خصوص “آموزش بورس” مینویسیم میتوانیم از کلماتی مثل “یادگیری بورس” ، “اموزش تکنیک های بورس” ، “چطور بورس را یاد بگیریم” و غیره استفاده کنیم.

به این تکنیک به اصطلاح مفهوم گرایی در تولید محتوا گفته میشود. با بکار گیری تکنیک مفهوم گرایی ، بازدیدهای زیادی را برای پست خود میتوانید ایجاد کنید.

استفاده از نشانه گذاری اسکیما (Schema)

استفاده از اسکیما در محتوای سایت ، به گوگل کمک میکند تا مفهوم محتوا را بهتر و بیشتر درک کند. اگر با اسکیما آشنایی ندارید حتما “اسکیما چیست؟ ” را مطالعه کنید.

زبان نشانه گذری اسکیما یا Schema ، زبانی مشترک بین موتورهای جست‌وجو می باشد، که به آن‌ها کمک می‌کند اطلاعات موجود در صفحات سایت ها را آسان‌تر و سریع‌تر تشخیص بدهند و آنها را بهتر درک کنند.

کافی است به سایت schema.org مراجعه کنید تا با انواع کدهای مختلف اسکیما آشنا بشوید و از آن‌ها در بخش‌های مختلف سایتتان، مثل بیوگرافی، ویدئو، تصویر، فیلم و … استفاده کنید.

کاهش نرخ پرش و افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت

همانطور که در مقاله نرخ پرش صحبت کردیم ، Bounce Rate یکی از فاکتور های مهم است که نحوه تعامل کاربر با سایت شما را منعکس میکند. اگر میخواهید که سایت شما به خوبی رتبه بگیرد و مرغ مگس خوار با شما دوست باشد ، باید سعی کنید که نرخ پرش مطالب خود را کاهش دهید.

برای این کار میتوانید محتوای خود را بصری تر کنید مثلا جداول ، اینفوگرافی و استفاده از تصاویر و ویدئو به شما کمک میکند تا بتوانید کاربر را بیشتر در سایت خود نگهدارید و او ار راضی تر کنید.

اگر کاربر بعد از ورود به سایت شما در زمان کمی مجدد همان عبارت یا مفهوم را در گوگل سرچ کند،  یعنی کاربر از محتوای صفحه شما رضایت ندارد و نتیجه نگرفته است ، اینجاست که الگوریتم Rank Brain از شما دلخور میشود.

الگوریتم رنک برین در ارتباط و همکاری مستقیم با الگوریتم مرغ مگسخوار است و تلاش می‌کند که تعامل کاربر حین جستجو را بررسی کند و میزان رضایت کاربر از نتایج را تخمین بزند. یکی از فاکتورهای مهم برای گوگل زمان حضور کاربر در صفحه است.

انکرتکست های موجود را بهینه کنید

انکرتکست یا Anchoetext بخشی از لینک است که کاربر آن را می بیند ، ساختار یک لینک بصورت کد زیر می باشد:

<a href=”url”>link text</a>

اما چیزی که کاربر می بیند فقط link text می باشد که اگر موس را روی آن نگهدارد کلیک میشود. حالا منظور ما از بهینه کردن انکر تکست چیه ؟ منظور این هست که تنها به مطالبی لینک بدهید که ارتباط کامل با عنوان و مفهوم مقاله جاری دارد و از لینک دادن به مقالات نامربوط خودداری کنید. در حین لینک دادن نیز از عناوین مرتبط و همسو با مقاله جاری استفاده کنید.

آشنایی کامل با دوران قبل از الگوریتم مرغ مگس خوار

اگر شما کلمه ای را در گوگل سرچ کنید می بینید که گوگل بلافاصله ، سایت های مرتبط را برای شما لیست میکند و شما همواره در تعجب هستید که گوگل چطور به این سرعت منظور من رو فهمید !!

قبلا یعنی قبل از الگوریتم مرغ مگس خوار ، گوگل در فهم منظور شما دچار مشکل میشد و نتایج بعضا نامرتبطی را میاورد ! چرا ؟ چون گوگل به خوبی مفهوم مطالب سایت ها را درک نمیکرد و نمیتوانست بین کلمه مورد جستجوی شما و مطالب سایتها ارتباط درستی ایجاد کند.

اگر بخواهیم روزهای بدون الگوریتم مرغ مگس خوار را شرح دهیم ، برمی گردد به زمانی که ، گوگل پس از مواجه شدن با سوالات گوناگون کاربران دست وپایش را گم می کرد ؛ و نمی دانست در نتیجه چه چیزی را برای کاربر نمایش دهد .

همان روزهایی که گوگل تمام حروف را حتی حروف اضافه را جزو کلمات کلیدی می دانست و تا به خودمان می آمدیم نظاره گر متنی بی ربط با سوال مدنظر خود بودیم و پیام های تبلبغاتی گاه و بی گاه زجرآورترین و کسل کننده ترین بخش هایی بود که بی وقفه باید آن را مشاهده می کردیم و بعد از سرچی با تمام این بالا و پایین های بی خودی بدون رسیدن به پاسخ مدنظر آن را رها می کردیم .

الگوریتم مرغ مگس خوار روی چه مواردی پافشاری می کند ؟

  • انتخاب کلمات کلیدی بهینه
  • نوشتن مقالات مهم و تا حدودی کوتاه برای تمام کاربران
  • استفاده از تصاویر و ویدیو برای ایجاد محتوای مناسب

الگوریتم مرغ مگس خوار روی سه مولفه زیر متمرکز است :

1- جستجوی انسانی : با توجه به درک عمیقی که نسبت به جستجوی کاربران دارد زمانی که کلمه ایی را سرچ می کنیم آن را تجزیه تحلیل کرده و تمامی موارد و مطالبی که مربوط به آن کلمه بوده است را برای ما نمایش می دهد .

گوگل خودش را برای هرگونه سوالی از سمت کاربر آماده کره است تا کاربران را با نتایج دلخواهشان راضی کند .

2- جستجوی محاوره ایی : گوگل به کاربران این امکان را می دهد تا به هرشکلی می خواهند سوال خود را بپرسند و با نتیجه دلخواهشان روبه رو شوند . گوگل این قابلیت را دارد که کاربران به راحتی درخواستشان را با گوگل در میان بگذارند.

3- جستجوی صوتی : گزینه بعدی که می تواند به کاربران کمک شایانی کند استفاده از جستجوی صوتی گوگل می باشد .

در گذشته اگر شما می خواستید برای پیدا کردن رستورانی با نام فرانسوی به آدرس مورد نظر دست یابید امکان اینکه به شما تصاویر و مطالبی از فرانسه را نمایش دهد بسیار زیاد بود زیرا گوگل قدرت تجزیه تحلیل درخواست کاربر را نداشته و نمی توانست رستوران را از کشور تشخیص دهد در ووقع پس از ترکیب فناوری پردازش زبان طبیعی در جستجوهای محاوره ایی باعث شد گوگل نتایج شگرفی در زمینه جستجوی معنایی ارائه کند .

چرا این الگوریتم با نام مرغ مگس خوار معرفی گردید؟

دلیل اصلی سرعت و دقت این الگوریتم در رابطه با بررسی کلمات می باشد و تا حد زیادی به کلمات مترادف آشنایی کاملی دارد .

این الگوریتم در حالی که بهترین و نزدیک ترین نتایج را برای شما نمایش می دهد آن دسته از صفحاتی را که از محتوای ضعیف و نامناسب استفاده کرده اند را هم جریمه می کند .
قابل ذکر است که هدف گوگل از معرفی این الگوریتم این بود که بستری فراهم کند تا وبمستران با تولید محتوای بهینه و با کیفیت نتایج دقیق و ارزشمندی را ارائه دهند .

فهرست منابع :
[1] : سایت ماز

[2] : سایت فوزسئو

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا